Hvitprikk, ikke respons på medisin, hva nå???

Sliter med hvitprikk i 530 litern min. Det er kun praktbotiaene som jeg ser prikker på, men regner med at flere fisker er smittet.

Litt fakta om karet:
530 l, rådasand, reedmoorrøtter, navnløse planter og noen eikeløv.
HMF hjørnefilter med 8 cm svart- og blåfilter matte, drevet av Eheim compact 2000 og hodet til en gammel Fluval 3 som blåser vann opp mot vannoverflaten for å få bevegelse i vannoverflaten. Eheimen er innstilt på 1000 l/t da jeg har hørt at lavere gjennomstrømning igjennom filtermatten gir bedre filtrering. Karet har gått siden april i år. Ble flyttet i slutten av juni, men greidde å holde filteret fuktig og bevare filterbakteriene.

Innbyggere:
10 praktbotia, 7 - 18 cm. Anskaffet mellom april og juli.
4 golden nugget, hatt de siden april.
15 otocinclus hoppei, hatt de siden juli.
4 perlegurami, de to siste kom 25 okt.
11 denison barber, anskaffet i sept.
En kakadueciklidehunn som nylig flyttet inn fra et annet kar hos meg.
Har også hatt 2 scalarer, 2 blågurami og 3 Ctenops nobilis i karet som har dødd uten at jeg så noen sykdomstegn.

Vannverdier: (JBL dråpetest)
pH: 6,6 - 6.8
dH: 4
kH: 1-2
nitritt: 0,005
temperatur: 25.5 - 26 grader

Oppdaget sporadiske hvite prikket på praktbotiaene for en uke siden. Var litt usikker på om også Denisonbarbene også hadde prikker. Både denisonene og botiaene klødde seg mot sanda og røttene. Hadde Esha exit og 2000 liggende og har kjørt en 3 dagers kur med dette iflg pakningsvedlegg. Ingen bedring etter 3 dager, syns heller botiaene har fått flere prikker. Kontaktet Dahls Dyrerike og kjøpte Credo vannforberedende etter anbefaling derfra. Byttet 20 % vann før jeg begynte med Credo kuren. Tilsatte også seltin etter anbefaling fra Dahls, har brukt ca 1 ts pr 100 liter. Er litt forsiktig med saltet, men håper litt er bedre enn ingenting. Har også slått av det ene av 2 lysrør for å stresse fiskene minst mulig. Har foret noe mindre enn vanlig.

Etter 3 dager med 10 ml Credo pr 100 l vann så er Praktbotiaene værre enn noensinne. Flere har fått MYE prikker, nesten helt dekket på hele kroppen. Har brukt resten av flasken med Credo i dag, dag 4 av Credokuren. Byttet 20 % vann før medisineringen i dag. Har fått anbefaling å fortsette med Credo noen dager til , dvs en ny 3 dagers kur, men når jeg ikke ser tegn til bedring, men bare flere og flere prikker, er det da noe poeng å fortsette kuren med Credo? Noen her som har erfaring med "Credo forberedende"??

Vurderer å flytte Denisonbarbene til et annet kar og forsøke varmekuren. Denisonene skal ha max 25 grader og vil neppe like varmekuren, men tror resten av fiskene skal tåle den.

Foreløbig har ingen av fiskene dødd, men flere av praktbotiaene sliter hardt! Fulle av prikker, de puster veldig raskt og klør seg til stadighet. De gjemmer seg helst, kommer kun fram hvis jeg forer med noe de liker, diskusbits eller novo tab.

Dette ble litt langt og sikkert forrvirrende, men hvis noen har noen råd eller kan dele egne erfaringer så er jeg takknemlig for det. Har prøvd å søke i forumet, men det går jo ikke...

Hadde hvite prikker for noen år siden jeg og som ikke esha exit greide og ta kværken på.
Løsningen for meg var varmekuren + esha exit, eneste grunnen til smør på flesk metoden, var at jeg ikke tok meg tid til og bytte vannet før jeg kjørte varmekuren.
Mistet ingen fisk(bortsett fra noen tetraen, kardinale/glødebånds).
Dette var et diskuskarr og de tåler jo varmen godt da.

Så hadde nok tatt ut denison barbene, satt de i eget/karrantenekarr og kjørt varmekuren på resten.
Har brukt varmekuren 2 ganger og den har funket begge 2.
Hvitprikk
credo har jeg aldri brukt,. men noe som er effektivt mot hvitprikk er metylenblått,.
i allefal fungerer det supert ,de få gangene jeg har fått det med ny fisk,.
skal fåes på Apotekek1 ,. blant andre,. ellers er sera og jbl sine produkter meget bra,
esha 2000/exit er også bra å ha på lur,.

Nb, for at saltkuren skal virke, må nok saltgehalten være sterkere en 1 ts pr 100 liter vann,.

1 ts pr 10 liter eller noe slikt vil jeg vel tro ville være bedre
"Credo forberedende" har jeg ikke anelse om tar hvitprikk! gjør den?

Bytte godt med vann og ta en 4 dagers kur med dobbel dose Esha Exit.
Akkurat gjort det selv i en 540 liter og er blitt kvitt svineriet
Credo forebyggende er navnet på medisinen jeg kjøpte fra Dahls Dyrerike. Har prøvd å søke etter info om denne på nett uten å finne noe. Den farget vannet blått så inneholder nok metylenblått.

Er litt usikker på å gå tilbake på Esha exit når jeg ikke så noe bedring etter 3 dager med denne kuren, sammen med esha 2000.
Husk å slamsuge grundig hver dag. Veldig viktig ved litt vriene tilfeller av hvitprikk.
Ken Myrseth
Hadde hvite prikker for noen år siden jeg og som ikke esha exit greide og ta kværken på. Løsningen for meg var varmekuren + esha exit, eneste grunnen til smør på flesk metoden, var at jeg ikke tok meg tid til og bytte vannet før jeg kjørte varmekuren. Mistet ingen fisk(bortsett fra noen tetraen, kardinale/glødebånds). Dette var et diskuskarr og de tåler jo varmen godt da. Så hadde nok tatt ut denison barbene, satt de i eget/karrantenekarr og kjørt varmekuren på resten. Har brukt varmekuren 2 ganger og den har funket begge 2.

Ja, det er denne løsninga jeg heller mot, istedet for å begynne med enda en medisinrunde. Etter som jeg har skjønt kan man fortsette en kur evt med økt dose om en ser at fisken blir bedre, men jeg har ikke sett tegn til bedring, i alle fall ikke hos praktbotiaene.
Jovial
Husk å slamsuge [I]grundig[/I] hver dag. Veldig viktig ved litt vriene tilfeller av hvitprikk.

Hvorfor er det viktig å slamsuge ved hvitprikkutbrudd?
For å forklare det litt enkelt: Det er i substratet parasitten formerer seg. Ved å slamsuge fjerner du enorme antall "yngel". Dette gjør forekomsten av parasitten mye mindre, og det er større sjanse for at medisinen eller varmekuren vil lykkes.
Janne
Står litt om hvitprikk [URLBLOCK1] :)

Takk ! Her var det mye nyttig å lese. Veldig bra forklart om de ulike stadiene til hvitprikkparasitten.

Jovial: Ok, har ikke tenkt at det hjelper på antall parasittyngler å slamsuge.

Vel, da blir det heftig slamsuging, flytting av denisonene og varmekur.
cara79
Vel, da blir det heftig slamsuging, flytting av denisonene og varmekur.

Eller ikke... Denisonbarber er vanskelige å fange !!!

Men har slamsugd og byttet ca 20 % vann igjen. I morgen bærer det til Dahls Dyrerike for mer medisin...
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap