Sprer hvitprikk seg fort?

Jeg har en del Kardinaltetra i karret som har hvitprikk. Guppy, Perlegurami, og glassmallene har ike fått det
Skal ikke alle få det fort hvis det er hvitprikk de har?
Hvitprikk er en parasitt og kan spre seg fort, men trenger ikke gjøre det heller. Alt kommer av hvor bra immunforsvar/ hvor stressa etc fiskene er. Men er bare å sette i gang med behandling.
Vi har akkuratt slitt med hvitprikk i vårt akvarie. Kjøpte 30-40 neontetraer og de kom med sykdom.
Det var det kun neon og kardinal tetraene(som vi hadde fra før) som ble skikkelig syke. Behandlet hele akvariet, og no er det frisk meldt.
En av de andre fiskene viste tegn på prikker, men den kom seg kjapt med medisin.
Men mistet 25-30 neontetra og alle kardinaltetraene. Ikke noen gøyal sykdom å få i akvariet.
Behandlet med sera costapur.
Takk for svar,
er fauna mor bra? eller er det noe annet jeg bør behandle med?
svarterudbekken
Takk for svar, er fauna mor bra? eller er det noe annet jeg bør behandle med?

Esha exit er en medisin jeg vil anbefale, ikke trenger du å filtrere med aktivt kull heller etter behandling
Er det ikke slik at alle akvarium har hvitprikk i utgangspunktet, men det er fiskens kondisjon (immunforsvar) som forhindrer den til et utbrudd som kan sees av oss?

Akkurat som at vi mennesker ofte har virus, bakterier, og tilogmed kreftceller, men vi merker ikke noe til dette selv, da kroppens immunforsvar tar knekken på dette før det blir et merkbart utbrudd?
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap