Hvilken (dødelig) sykdom(?) er det rødmunnene mine har?
Er nyinnført tetraer, innført iløpet at den siste uken, pulje for pulje.
Har jevnlig dødd tetraer i denne perioden.
Halefinnen blir hvit, den bakre delen av hleområdet blir litt brunt (ser ut som det er innvendig i kjøttet), og kroppen ser ut til å være litt oppsvulmet i dette området.
Noen har utstående øyne mot slutten.
De svømmer dårlig (ser litt mer ubevegelig ut enn de som er frisk), og peser. Følger ikke stimen helt, men prøver.
Har dødd 16 stk denne uken, så har jeg 5-6 syke (4 har jeg fått fatt i). Har ca 90 stk som virker friske.
Har også kardinaltetraer, kuhliier og ancistruser i karret, de ser ikke ut til å være berørte.
Lurer på hva dette kan være; finneråte, neonsyke, sykdom utløst av stress..
Hva er utsiktene for karret? Total fiskedød?
Burde jeg medisinere med noe?
Har jevnlig dødd tetraer i denne perioden.
Halefinnen blir hvit, den bakre delen av hleområdet blir litt brunt (ser ut som det er innvendig i kjøttet), og kroppen ser ut til å være litt oppsvulmet i dette området.
Noen har utstående øyne mot slutten.
De svømmer dårlig (ser litt mer ubevegelig ut enn de som er frisk), og peser. Følger ikke stimen helt, men prøver.
Har dødd 16 stk denne uken, så har jeg 5-6 syke (4 har jeg fått fatt i). Har ca 90 stk som virker friske.
Har også kardinaltetraer, kuhliier og ancistruser i karret, de ser ikke ut til å være berørte.
Lurer på hva dette kan være; finneråte, neonsyke, sykdom utløst av stress..
Hva er utsiktene for karret? Total fiskedød?
Burde jeg medisinere med noe?
Postet 20.11.09 kl 21:32
Endret: 20.11.09 kl 21:35
Postet 20.11.09 kl 23:41
Postet 21.11.09 kl 00:14
Postet 21.11.09 kl 00:36
Postet 21.11.09 kl 00:36
julnil[QUOTE=Joakim]Ikke lett å gjette med såpass sparsommelig informasjon, men et langskudd i blinde kan du jo alltids få. Columnaris?
Var det noe spesielt du mangler av inf?
Beklager, jeg leste litt for fort igjennom posten din og fikk ikke med meg alt du skrev. Dette med at det er nyinnført fisk var interessant. Du har beskrevet symptomene og hva som har skjedd ganske bra. Man kunne gjerne ønsket seg info om vannverdier for å se om det er noe der som kan ha utløst dette, men sannsynligvis er dette noe du har fått med deg fra butikken.
Neonsyken og Columnaris (falsk neon syke) kan være ganske like i symptomer så det kan være vanskelig å skille de. Rødmunntetra er av de få fiskene som faktisk kan få den vanlige neonsyken så det kan være dette også. Problemet med N. er at den ikke kan behandles, hvorav C. kan behandles.
Det skal være mulig å finne ut av hvilken av disse sykdommene du sliter med; bl..a fordi Neonsyken sjelden smitter over til de andre fiskene du har; den angriper hovedsaklig Neontetra(P.Innesi), Rødmunntetra (hovedsakelig H.erythrozynus, men også H.Bleheri), Sebrafisk (D.rerio) og noen få barber...
N. er en parasittisk infeksjon som overføres hovedsaklig gjennom kannibalisme, altså fisker som spiser/napper på de syke/døde. Parasitten befinner seg under huden og angriper der muskler; den sprer seg dermed ikke som f.eks. hvitprikk som sitter på utsiden av kroppen.
Columnaris er en bakteriell infeksjon som kan spre seg til andre fisker. Om de andre fiskene dine blir syke har du sannsynligvis C. Denne sykdommen kan stoppes med antibiotika som inneholder Nifurpirinol eller Sarafloxacin (Jbl Furanol, Sera Bactopur Direct, Aquarium Munsters Aquafuran eller Aquafloxacin). Ett av symptomene på C., foruten hvite flekker er kraftig pust; det er vanlig at sykdommen angriper gjellene (og dreper vevet), noe som gjør at fisken får problemer med oksygenopptaket og dermed puster kraftigere for å prøve å få i seg nok oksygen.
En annen forskjell er at fisker med Neonsyken kan leve ganske lenge med denne sykdommen, mens Columnaris ofte dreper fisken ila en dag eller tre. C. smitter også mye raskere iom at den smitter via vannet.
Jeg ville tatt ut og avlivet alle fisk som er syke eller med symptomer. Så ville jeg dratt til butikken og kjøpt medisin mot C. for sikkerhets skyld (kjipt å finne ut i kveld, etter butikkene har stengt at det er denne sykdommen - da har du nok ikke mange fisk igjen på mandag), og så er det bare å observere fiskene. Ser du symptomer på andre fisk enn Rødmunnene ville jeg antakelig medisinert med en gang (husk, nevnte medisiner dreper filterbakterier). Om det viser seg at det kun er rødmunnene som blir syke så er det antakelig Neonsyken, og da skal du kunne stoppe det ved å fjerne og avlive de angrepne fiskene...
Lykke til. Mye observering av fiskene er nødvendig nå. Hold oss oppdatert.
Postet 21.11.09 kl 11:35
Neonsyke
Falsk neonsyke
Finneråte
Er disse tre det koker ned til egentlig...
Var innom dyrebutikken i dag med bilder av fisken. Der heller de mer mot finneråte.
Har glemt å nevne det, men noen av fiskene har vært helt fri for halefinne når jeg har funnet de døde, men trodde det var fordi de andre fiskene hadde spist på dem. Andre de andre hadde frynsete haler.
Gir neonsyke/falsk neonsyke fryneste haler.
På alle så blir halen også noe hvit.
Kan finneråte drepe en fisk iløpet av et par dager?
Har også funnet en fisk som lå død i en sky av bomull, så der var det utviklet seg sopp.
Vannverdiene er
Nitritt 0
pH 6.7
KH 0-1
GH 7
Har ikke noe medisin for hånden, annet et esha exit. Har bestilt esha 2000, og så kjøpte jeg salt i dag.
Tenkte jeg først kunne teste for finneråte.
Nå har jeg også kuhlii og ancistrus (og et par jegersnegler) i karret.
Hvor mye må jeg salte for å ta knekken på finneråte, uten å ta knekken på fisken?
Falsk neonsyke
Finneråte
Er disse tre det koker ned til egentlig...
Var innom dyrebutikken i dag med bilder av fisken. Der heller de mer mot finneråte.
Har glemt å nevne det, men noen av fiskene har vært helt fri for halefinne når jeg har funnet de døde, men trodde det var fordi de andre fiskene hadde spist på dem. Andre de andre hadde frynsete haler.
Gir neonsyke/falsk neonsyke fryneste haler.
På alle så blir halen også noe hvit.
Kan finneråte drepe en fisk iløpet av et par dager?
Har også funnet en fisk som lå død i en sky av bomull, så der var det utviklet seg sopp.
Vannverdiene er
Nitritt 0
pH 6.7
KH 0-1
GH 7
Har ikke noe medisin for hånden, annet et esha exit. Har bestilt esha 2000, og så kjøpte jeg salt i dag.
Tenkte jeg først kunne teste for finneråte.
Nå har jeg også kuhlii og ancistrus (og et par jegersnegler) i karret.
Hvor mye må jeg salte for å ta knekken på finneråte, uten å ta knekken på fisken?
Postet 21.11.09 kl 15:24
Postet 21.11.09 kl 15:41
Når jeg leser om symtomene på neonsyke og falsk neonsyke, så høres det ikke ut som om det er dette som feiler fisken.
Høres ut som om det er finneråte, utfra den siden.
OM det finneråte, hvordan går jeg da frem?
Må jeg regner med at alle smittes?
Tar et 50% vannskifte nå.
Har også akvariesalt, men vet ikke hvordan jeg skal bruke dette.
Noen som kan hjelpe meg med å beregne dosering?
Høres ut som om det er finneråte, utfra den siden.
OM det finneråte, hvordan går jeg da frem?
Må jeg regner med at alle smittes?
Tar et 50% vannskifte nå.
Har også akvariesalt, men vet ikke hvordan jeg skal bruke dette.
Noen som kan hjelpe meg med å beregne dosering?
Postet 21.11.09 kl 15:54
Vel, finneråte gir ikke hvite flekker på fisken, kraftig pust eller hurtig død. Men om du allikevel tror det er finneråte så står det forslag til behandling i artikkelen "om sykdom" som ligger her på forumet. Det står også beskrevet hvordan du går frem for å behandle med salt.
Hold oss oppdatert da; og følg spesielt nøye med på de andre fiskene...
Hold oss oppdatert da; og følg spesielt nøye med på de andre fiskene...
Postet 21.11.09 kl 16:02
Endret: 21.11.09 kl 16:03
Postet 21.11.09 kl 16:12
Så om fisken puster raskt, så er det IKKE finneråte?
Nja, jeg vet ikke hva det er, kan ikke si noe 100 % sikkert på noe som helst.
Men uansett så har jeg ikke annet enn esha exit i huset, og akvariesalt, så jeg får ikke gjort så mye annet enn å salt, eller vente å se.
Ser at enda en fisk har blitt "angrepet". Begynt å bli hvit på halen, og puster raskere.
Ved finneråte, er det bare syke fisk som bør behandles, eller må selve karret også behandles?
Kan jo stille samme smp ved falsk neonsyke; individet eller hele karret?
Nja, jeg vet ikke hva det er, kan ikke si noe 100 % sikkert på noe som helst.
Men uansett så har jeg ikke annet enn esha exit i huset, og akvariesalt, så jeg får ikke gjort så mye annet enn å salt, eller vente å se.
Ser at enda en fisk har blitt "angrepet". Begynt å bli hvit på halen, og puster raskere.
Ved finneråte, er det bare syke fisk som bør behandles, eller må selve karret også behandles?
Kan jo stille samme smp ved falsk neonsyke; individet eller hele karret?
Postet 21.11.09 kl 16:13
Jeg ville medisinert hele karet. Fisk som er syke er svake, og mange vil ikke kunne overleve noe flytting til nye kar. Du bør få tak i medisin før butikkene stenger, ellers blir det nok å være massedød i løpet av helgen dessverre. Virker som at det kan være Columnaris, og av erfaring vet jeg at dette smitter grusomt fort. Hadde dette i ett kar med kardinaler. Vi mistet en hel haug på bare en dag. Vi brukte JBL Furanol, men det finnes mange andre medisiner fra andre merker som fungerer mot det samme
Postet 21.11.09 kl 16:22
Endret: 21.11.09 kl 16:24
Joanna & PålJeg ville medisinert hele karet. Fisk som er syke er svake, og mange vil ikke kunne overleve noe flytting til nye kar. Du bør få tak i medisin før butikkene stenger, ellers blir det nok å være massedød i løpet av helgen dessverre. Virker som at det kan være Columnaris, og av erfaring vet jeg at dette smitter grusomt fort. Hadde dette i ett kar med kardinaler. Vi mistet en hel haug på bare en dag. Vi brukte JBL Furanol, men det finnes mange andre medisiner fra andre merker som fungerer mot det samme :-)
Butikken hadde ikke inne medisin for finneråte eller falsk neonsyke.
Har byttet 50 % av vannet nå, og får håpe på det beste
er fremdeles usikker på dette med saltet
Postet 21.11.09 kl 17:38
Endret: 21.11.09 kl 17:38
julnil[QUOTE=Joanna & Pål]Jeg ville medisinert hele karet. Fisk som er syke er svake, og mange vil ikke kunne overleve noe flytting til nye kar. Du bør få tak i medisin før butikkene stenger, ellers blir det nok å være massedød i løpet av helgen dessverre. Virker som at det kan være Columnaris, og av erfaring vet jeg at dette smitter grusomt fort. Hadde dette i ett kar med kardinaler. Vi mistet en hel haug på bare en dag. Vi brukte JBL Furanol, men det finnes mange andre medisiner fra andre merker som fungerer mot det samme :-)
Butikken hadde ikke inne medisin for finneråte eller falsk neonsyke.
Har byttet 50 % av vannet nå, og får håpe på det beste
er fremdeles usikker på dette med saltet
Synd at du bor så langt unna. Har Jbl Furanol stående i skapet. Har dessverre null erfaring med salttilsetning i kar så det må jeg overlate til noen andre.
Postet 21.11.09 kl 17:39
Postet 22.11.09 kl 00:20
Spurte du etter de medisinene/virkestoffene jeg beskrev tidligere? Kanskje traff du en ansatt som ikke kjente til sykdommen? Veldig pussig om de ikke skulle ha det; om en butikk får denne sykdommen i karene sine så risikerer de å miste fisk for tusenvis av kroner. Mye større konsekvenser enn for oss "hobby-akvarister"...julnilButikken hadde ikke inne medisin for finneråte eller falsk neonsyke.
At de ikke hadde medisin for finneråte heller høres ekstremt merkelig ut; du har ikke kjøpt fiskene på en bensinstasjon eller noe? ALLE butikker har jo dette?
Postet 22.11.09 kl 00:25
Endret: 22.11.09 kl 00:25
Har funnet ut av saltet. Har hatt litt oppi, men har fortsatt 1000 spørsmål.
Er veldig vanskelig å finne svar på dette med salt. For er det egentlig vits å tilsette bare litt? Er det ikke meningen at saltgehaltet skal være likt i vannet som i fisken? Men hva med mallene? De tåler ikke så mye salt, så da må man gå ned på mengden?
Er det i det hele tatt noe vits?
"F.eks på saltet jeg kjøpte i akvariebutikken, så står det anbefalt dose mot stress 1/2-1 måleskje pr 10 liter.
Mot hvitprikk 1-2 måleskjeer.
Men om man har maller så må man halvere dosen....."
jaha...med er jo heeelt fjernt å skrive det. Så hvor mye tåler mallene av dette da pr 10 liter? 1/4 skjer??? 1 skje????
Lofoten har ikke det stooooooore utvalget som store byer har, og de har ikke alt inne hele tiden. Sånn er det bare, og slik er det også på andre områder.
F.eks når man driver med hest her, så har man fremdeles ingen tilgjengelig hesteutstyrsbutikk, verken når det kommer til utstyr eller skade. Man må med andre ord tenke litt fremover og handle inn på forhånd.
Er veldig vanskelig å finne svar på dette med salt. For er det egentlig vits å tilsette bare litt? Er det ikke meningen at saltgehaltet skal være likt i vannet som i fisken? Men hva med mallene? De tåler ikke så mye salt, så da må man gå ned på mengden?
Er det i det hele tatt noe vits?
"F.eks på saltet jeg kjøpte i akvariebutikken, så står det anbefalt dose mot stress 1/2-1 måleskje pr 10 liter.
Mot hvitprikk 1-2 måleskjeer.
Men om man har maller så må man halvere dosen....."
jaha...med er jo heeelt fjernt å skrive det. Så hvor mye tåler mallene av dette da pr 10 liter? 1/4 skjer??? 1 skje????
Lofoten har ikke det stooooooore utvalget som store byer har, og de har ikke alt inne hele tiden. Sånn er det bare, og slik er det også på andre områder.
F.eks når man driver med hest her, så har man fremdeles ingen tilgjengelig hesteutstyrsbutikk, verken når det kommer til utstyr eller skade. Man må med andre ord tenke litt fremover og handle inn på forhånd.
Postet 22.11.09 kl 00:42
En liten oppdatering om rødmunnene som falt ifra.
Etter at jeg byttet ut 50% av vannet, og saltet det, har ingen flere rødmunner blitt syke.
De som allerede var rammet, falt ifra iløpet av ett døgn som forventet.
Dette styrker mistanken min om at det var et tilfelle av finneråte, som raskt tok livet at nyinnførte tetraer, og ikke neonsyke/falsk neonsyke.
Etter at jeg byttet ut 50% av vannet, og saltet det, har ingen flere rødmunner blitt syke.
De som allerede var rammet, falt ifra iløpet av ett døgn som forventet.
Dette styrker mistanken min om at det var et tilfelle av finneråte, som raskt tok livet at nyinnførte tetraer, og ikke neonsyke/falsk neonsyke.
Postet 23.11.09 kl 20:09