Dvergacare
oppdaget akkurat en tempraturbommert i karet. 90l med 12 kardinaltetra og ett dvergacarepar(tror jeg ) har stått på 28-29 grader istedenfor 25-26......
har rett og slett lest termometeret feil pga det grønne feltet...............
vel tre kardinaltetra strøyk med før fadesen ble rettet opp, men dvergacarehannen ser skral ut. hunnen virker å være i kjempeslag, hun spiser, svømmer rundt og jager på hannen. hun ser også blank og fin/fet ut.
hannen ser tynn ut, frynsete i finnene, større øyne enn hunnen og han går nesten ikke opp for å spise når jeg forer.
derimot setter hver foring igang lek mellom dvergacarene og her virker han"med", dvs han prøver ikke bare å flykte eller gjemme seg..........han skifter farger og er aktiv.
er det noen nødtiltak jeg kan sette inn eller er toget gått?
karet er nystartet, men hadde stabile vannverdier når fisken kom oppi og har nå stått med fisk en uke.
har han hatt det for varmt?
stresser hunnen han?
spiser han ikke?
de er begge 3-4 cm, hun er størst.
har rett og slett lest termometeret feil pga det grønne feltet...............
vel tre kardinaltetra strøyk med før fadesen ble rettet opp, men dvergacarehannen ser skral ut. hunnen virker å være i kjempeslag, hun spiser, svømmer rundt og jager på hannen. hun ser også blank og fin/fet ut.
hannen ser tynn ut, frynsete i finnene, større øyne enn hunnen og han går nesten ikke opp for å spise når jeg forer.
derimot setter hver foring igang lek mellom dvergacarene og her virker han"med", dvs han prøver ikke bare å flykte eller gjemme seg..........han skifter farger og er aktiv.
er det noen nødtiltak jeg kan sette inn eller er toget gått?
karet er nystartet, men hadde stabile vannverdier når fisken kom oppi og har nå stått med fisk en uke.
har han hatt det for varmt?
stresser hunnen han?
spiser han ikke?
de er begge 3-4 cm, hun er størst.
Postet 04.12.09 kl 19:01
Postet 04.12.09 kl 19:11
Endret: 04.12.09 kl 19:12
Postet 04.12.09 kl 19:45
Hanne Thanemkaret er nystartet, men hadde stabile vannverdier når fisken kom oppi og har nå stått med fisk en uke.
Hvis karet er nystartet, så er det ingenting som heter "stabile vannverdier". Det tar tid å opparbeide seg noe slikt.
Jeg er så godt som sikker på at grunnen til at fiskene dine nå er syke, er fordi de har nitritt i vannet, noe som er giftig for dem. Det er enten nitritt eller ammoniakk som har tatt knekken på tetraene dine.
Hvor lenge hadde karet vært i drift før du satte i fisk?
Når du skal opplyse om vannverdier så er det alltid best å oppgi konkrete tall og fakta. Uttrykk som "fine" eller "bra" eller "normale" er ikke brukbart. Hvis noen skal klare å hjelpe en over internett, er det alltid viktig å få tallene på bordet. Det vil si eksakte tall på hva vannverdiene er.
Postet 04.12.09 kl 20:50
Endret: 04.12.09 kl 20:52
Postet 04.12.09 kl 21:05
mona oHvor lenge hadde karet vært i drift før du satte i fisk? Når du skal opplyse om vannverdier så er det alltid best å oppgi konkrete tall og fakta. Uttrykk som "fine" eller "bra" eller "normale" er ikke brukbart. Hvis noen skal klare å hjelpe en over internett, er det alltid viktig å få tallene på bordet. Det vil si eksakte tall på hva vannverdiene er.
to uker i drift, men med utstyr som har vært i bruk tidligere (hatt pause)
vannprøver levert i butikk, fisk tatt med hjem etter "godkjenning" derfra.
gammelt testkit kastet, nytt snart innkjøpt (heller ikke anbefalt som "nødvendig" fra butikk)
butikk usikker på kjønn, jeg er mer sikker etter å ha lest meg opp her inne.
ingen råd gitt fra butikk om at nitritt nivå ville øke.............
er dette noe de gjør bevisst for at jeg skal kjøpe (og drepe) masse fisk???
kan jo lure...............
Postet 04.12.09 kl 22:45
Oppklaring
Ser at du konsekvent skriver dvergacare. For å være helt sikker på hva det er snakk om:
Mener du (grønn) dvergacara (Nannacara anomala) eller dvergskalare (Pterophyllum leopoldi)?
Mener du (grønn) dvergacara (Nannacara anomala) eller dvergskalare (Pterophyllum leopoldi)?
Postet 05.12.09 kl 13:23
Postet 05.12.09 kl 13:26
Endret: 05.12.09 kl 13:31
Ingen grunn til å være usikker
Det er dvergacara. Også omhandlet i en annen tråd.
Det er dvergacara. Også omhandlet i en annen tråd.
Postet 05.12.09 kl 13:40
hihi, ikke lett å holde tunga rett i munnen......
det er Grønn Dvergacara
(som jeg bøyer til "acare" i bestemt form entall ) skal forsøke å ikke la det gjenta seg.
Kardinaltetraen har definitivt blitt syke, med hvite prikker, de har fått medisiner etter råd fra dyrebutikken.
Hannacaraen blir jaget.........hunnen er ikke akkurat forelsket i han. det spørs nok om de ikke liker hverandre så godt. jeg har plantet litt mer, laget enda en fin hule og håper han finner fred der inne et eller annet sted.
er det slik at hun kan komme til å ombestemme seg eller vil de aldri bli et par?
det er jo ikke noe særlig for han å ha det slik som det er nå. noen forslag til tiltak?
...og er virkelig kardinaltetra godt selskap? jeg ser på kunnskapsbasen at de foretrekker vann med forskjellig PH-verdi, vil begge arter trives med 6 i ph?
(som er maks og min av hva de vil ha?)
det er Grønn Dvergacara
(som jeg bøyer til "acare" i bestemt form entall ) skal forsøke å ikke la det gjenta seg.
Kardinaltetraen har definitivt blitt syke, med hvite prikker, de har fått medisiner etter råd fra dyrebutikken.
Hannacaraen blir jaget.........hunnen er ikke akkurat forelsket i han. det spørs nok om de ikke liker hverandre så godt. jeg har plantet litt mer, laget enda en fin hule og håper han finner fred der inne et eller annet sted.
er det slik at hun kan komme til å ombestemme seg eller vil de aldri bli et par?
det er jo ikke noe særlig for han å ha det slik som det er nå. noen forslag til tiltak?
...og er virkelig kardinaltetra godt selskap? jeg ser på kunnskapsbasen at de foretrekker vann med forskjellig PH-verdi, vil begge arter trives med 6 i ph?
(som er maks og min av hva de vil ha?)
Postet 05.12.09 kl 23:00
oppsummering:
ett Dvergacara par og en liten (var 12, nå 8) stim kardinaltetra i et 90l kar. To røtter, en kjeramikkhule og en steinhule (bygget selv), godt beplantet. hatt fisk en uke, 4 kardinaltetra døde, nå har alle de hvitprikk.
hunnacara ser fin ut, hannen er pjusk, tynn og frynsete, han blir definitivt litt plaget.
byttet vann, 20l i går, 10 l i dag, medisinert mot hvitprikk.
målt vannverdier nå:
Ph 7,5
GH =0 dh (rosa ved en dråpe i 5 ml)
nitritt under 1(gul)
er det andre ting jeg burde tenkt på?
er det ph verdien som tar livet av kardinaltetraen?
dvergacaraen skulle hatt hardere vann, bør jeg ha i gh/ph+?
økes da også ph-verdien?
mange spørsmål, noen som vil hjelpe?
ett Dvergacara par og en liten (var 12, nå 8) stim kardinaltetra i et 90l kar. To røtter, en kjeramikkhule og en steinhule (bygget selv), godt beplantet. hatt fisk en uke, 4 kardinaltetra døde, nå har alle de hvitprikk.
hunnacara ser fin ut, hannen er pjusk, tynn og frynsete, han blir definitivt litt plaget.
byttet vann, 20l i går, 10 l i dag, medisinert mot hvitprikk.
målt vannverdier nå:
Ph 7,5
GH =0 dh (rosa ved en dråpe i 5 ml)
nitritt under 1(gul)
er det andre ting jeg burde tenkt på?
er det ph verdien som tar livet av kardinaltetraen?
dvergacaraen skulle hatt hardere vann, bør jeg ha i gh/ph+?
økes da også ph-verdien?
mange spørsmål, noen som vil hjelpe?
Postet 06.12.09 kl 01:05
Postet 06.12.09 kl 10:29