Rødt øye/hvit hinne
Har en Rineloricaria fallax som jeg så i dag tidlig hadde fått en rød kant rundt det ene øyet. Det virket som om den ble stresset når jeg nærmet meg, men gjemte seg ikke den begynte å svømme vimsete rundt og spenne opp ryggfinnen. Når jeg kom hjem igjen var det røde blitt større pluss at øyet har fått en slags hvit hinne. Har en annen som er helt frisk. vannverdier nettopp sjekket. nitrit: >0,3 nitrat: under 12,5 ph:6,9 gh:6. temp:25,5 Hva kan dette være og er det noe jeg kan gjøre?
Postet 08.12.09 kl 22:27
Siden du har utslag på nitritt, så bør du foreta vannbytte. Mulig du har for lavt oxygen innhold i vannet. Her er litt info om arten.
Postet 09.12.09 kl 00:34
Har ikke noe utslag på nitrit, den viste gul som på tetra testen heter under 0,3. Må pumpa peke mye oppover for at det skal komme oksygen i vannet? Ka legge til at ancistriusene mine har lekt og hannen ligger på egg noe som kan tyde på at det er gode vannverdier/forhold. Lurer på om dette kan være sykdom kan det være et sår?
Postet 09.12.09 kl 22:09
Endret: 09.12.09 kl 22:12
Postet 09.12.09 kl 22:14
Nå har det gått to dager og tilstanden har ikke forverret seg. Fisken er roligere, men stresser fremdeles litt med gjellene og øyet er fremdeles rødt med noe hvitt. Lurer på hva jeg kan/burde gjøre?
Alternativ A: Medinsinere karet, men jeg vet jo egentlig ikke hva jeg medisinerer for og det vil kanskje gå utover de andre innbyggerne i karet.
Alternativ B: Prøve å fange fisken og medisinere i et yngelkar ved siden av, men da risikere å stresse fisken enda mer.
Alternativ C: Vente å se, be til Neptun eller en annen fiskegud.
Alternativ A: Medinsinere karet, men jeg vet jo egentlig ikke hva jeg medisinerer for og det vil kanskje gå utover de andre innbyggerne i karet.
Alternativ B: Prøve å fange fisken og medisinere i et yngelkar ved siden av, men da risikere å stresse fisken enda mer.
Alternativ C: Vente å se, be til Neptun eller en annen fiskegud.
Postet 10.12.09 kl 16:34
Kan oppdatere litt på hva som har skjedd i karet nå. Fant den ene ancistriusen min død mellom en rot og glasset. Tenkte den hadde satt seg fast og ikke syk siden den nettopp har lekt, magen var ganske rund av egg når jeg fant den. Har også funnet to døde otto med ca 3 dagers mellomrom. Idag tidlig så jeg at den ene smykketetraen min svømmer rykkete og virker stresset. Har testet verdier: Ph: 6,9, gh: 6 ingen nitrit og svakt utslag på nitrat. Kan dette være mange tilfeldigheter eller er det tegn på at det er noe galt med hele karet?
Postet 11.12.09 kl 10:59
Postet 11.12.09 kl 14:16
Postet 11.12.09 kl 18:21
Postet 11.12.09 kl 18:49
Postet 11.12.09 kl 19:38
Når så mange fisk dør på kort tid bør du sjekke om det ikke er forgiftning av noe slag. Du har ikke hatt såperester eller rester av hudkrem etc. på hendene? Noe annet som kan ha kommet i akvariet som ikke skal være der?
Det kan også være sykdom. Har noen av de andre fiskene symptomer?
Har ingen råd bortsett fra vannbytte hver dag, det blir som førstehjelp til man finner ut hva som er galt og hvordan det kan behandles.
Det kan også være sykdom. Har noen av de andre fiskene symptomer?
Har ingen råd bortsett fra vannbytte hver dag, det blir som førstehjelp til man finner ut hva som er galt og hvordan det kan behandles.
Postet 11.12.09 kl 20:43
Ingen såperester eller andre kjemikalier i de bøttene og litermålene som blir brukt. Den kan jo hende at jeg har vært for sløv når jeg har puttet hendene mine i karet og at det har kommet noe da.
Det jeg syns er rart er at ancistriusene har lekt, noe jeg inbiller meg de ikke ville gjort hvis det var gift i vannet!
Kan ikke se noen tegn på sykdom hos fiskene heller, bortsett fra den med rødt øye. Vannbytte er nå gjort for i kveld!
Det jeg syns er rart er at ancistriusene har lekt, noe jeg inbiller meg de ikke ville gjort hvis det var gift i vannet!
Kan ikke se noen tegn på sykdom hos fiskene heller, bortsett fra den med rødt øye. Vannbytte er nå gjort for i kveld!
Postet 11.12.09 kl 21:24
Ser i dag tidlig at et vannbyttet har gjort mye. Smykketetraene (de som er igjen) gjemmer seg ikke lenger bak planter, men svømmer og spiller for hverandre.
Rineloricariaen har fremdeles noe rødt øye men det hvite er borte. ser at den fremdeles stresser litt og prøver å gni øyet mot sanden eller en rot.
Til og med ottoene som henger mest i hjørnet ved varmekolben er mer aktive.
Sliter litt med tidsklemma men skal prøve å ta et nytt vannbytte søndag kveld. Setter pris på om noen har noen ideer eller annet angånde hva som kan ha skjedd i karet.
Rineloricariaen har fremdeles noe rødt øye men det hvite er borte. ser at den fremdeles stresser litt og prøver å gni øyet mot sanden eller en rot.
Til og med ottoene som henger mest i hjørnet ved varmekolben er mer aktive.
Sliter litt med tidsklemma men skal prøve å ta et nytt vannbytte søndag kveld. Setter pris på om noen har noen ideer eller annet angånde hva som kan ha skjedd i karet.
Postet 12.12.09 kl 11:45
Rødt ved gjellene
Hei jeg har en guppy hun som hadde noe er rødt ved gjellene jeg tror det er blødning
Er det noen som har et forslag.?
Er det noen som har et forslag.?
Postet 11.02.14 kl 08:39
Endret: 11.02.14 kl 08:46
Postet 11.02.14 kl 08:41
Endret: 11.02.14 kl 08:44