Veldig syk kampfisk, trenger svar fort!!

Hei. Jeg er helt nybegynner, og har visst gjort alt galt, fordi jeg var dum og ikke leste meg opp på forhånd, angrer fryktelig på det nå, og frykter at fisken lider. Håper virkelig noen vil forbarme seg og hjelpe meg ved å svare på dette innlegget! Kjøpte en flott rød kampfisk i bolle til datteren min 2.november -09, gikk helt fint, men tenkte at den hadde det for kaldt og for lite plass, så kjøpte 70L akvarium til jul, og satte det igang rett før nyttår, og flyttet fisken rett over uten å la det modne seg slik jeg nå har lest at det må gjøres, har bare den ene kampfisken, ca 27-28 grader i vannet, tre planter (nye), to Fluval 2+, en varmekolbe, to "hus", en trerot og et skjell, alt dette kjøpt brukt fra samme eier, men hadde stått innpakket på loftet et år, + hvit grus (ny med den gamle fra bollen oppå). Brukte vaskebøtte til vannbytte (som var veldig godt vasket og skylt) og skylte også alle tingene grundig før vi hadde dem oppi. Har foret med flakfor, og tørkete larver. Har observert en liten, utydelig gulhvit flekk på den ene siden av fisken en god stund, siden vi byttet akvarium tror jeg, men ikke gjort noe for den så ut til å være i fin form på alle andre måter. Igår tidlig oppdaget vi noe hvitt i munnen, og igårkveld var det masse hvitt i munnen og den klarte ikke å spise og gulpet i seg vann på en helt annen måte enn før, måtte liksom ta ekstra sats, er ganske sikker på munnsopp. Da vi våknet idag lå den helt stille under en plante på bunnen og var blitt hvit over hele seg, + at den sansynligvis (etter det jeg har lest) har fått gjelleråte for har mistet fargen ytterst på slørene og blitt litt "pistrete" + et lite hull i det ene sløret. En av plantene har også fått helt gjennomsiktige blader og har krøllet seg, vet ikke navnet på plantene og har desverre ikke utstyr til å få tatt gode nok bilder. Jeg har ingen måleverdier enda, men er på vei ut for å kjøpe testutstyr nå. Jeg hadde i salt igår kveld ( 1 ts pr 4L) og skrudde opp temperaturen til 30 grader etter å ha lest om sykdommer på forumet. Vær så snill kan noen hjelpe meg! Fortelle meg hvordan jeg best kan rette opp alt som har gått galt og hva jeg kan gjøre for å redde den stakkars fisken?! Skal jeg fylle bollen med friskt vann og putte den over der som en begynnelse? Isåfall med eller uten salt og hvor varmt, må den opp i 32 grader? Og hvordan får jeg renset akvariet så jeg er sikker på at den ikke blir syk igjen, hvis jeg da er så heldig å få den frisk igjen...? Veldig takknemlig for alle svar og all info så fort som mulig!
Hvis den har blitt hvit over det hele, kan det tyde på at sykdommen har gått ganske langt. Ikke sikkert at den lille skrotten lar seg redde.

Men du kan jo prøve.

Mål vannet når du kommer hjem. Hvis verdiene er dårlige, bytt 50 %. Pass på at det nye vannet har riktig temperatur. Gjenta dette 1-2 ganger i døgnet, til målingene blir bedre.

Hvis det er sopp fisken har (hvitt, lodden "sky" på fisken), kan du ta en skål med en halvliter vann i riktig temperatur, og ha 3-5 teskjeer salt i den. Løs opp saltet. Ta fisken i en håv. Dypp håven med fisken ned i saltblandingen i 2-3 sekunder. Ta fisken tilbake i akvariet.

Hvis filtermaterialet er brukt, og har stått tørt en stund, kan det hende at det avgir masse avfallsstoffer til vannet den første tiden etter at det har blitt startet opp igjen. I så fall kan det hende at det er best for ham å bo i bollen inntil videre, men det er vanskelig å si uten å vite hvordan resultatene av vannmålingene blir.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap