Veldig syk kampfisk, trenger svar fort!!

Hei. Jeg er helt nybegynner, og har visst gjort alt galt, fordi jeg var dum og ikke leste meg opp på forhånd, angrer fryktelig på det nå, og frykter at fisken lider. Håper virkelig noen vil forbarme seg og hjelpe meg ved å svare på dette innlegget! Kjøpte en flott rød kampfisk i bolle til datteren min 2.november -09, gikk helt fint, men tenkte at den hadde det for kaldt og for lite plass, så kjøpte 70L akvarium til jul, og satte det igang rett før nyttår, og flyttet fisken rett over uten å la det modne seg slik jeg nå har lest at det må gjøres, har bare den ene kampfisken, ca 27-28 grader i vannet, tre planter (nye), to Fluval 2+, en varmekolbe, to "hus", en trerot og et skjell, alt dette kjøpt brukt fra samme eier, men hadde stått innpakket på loftet et år, + hvit grus (ny med den gamle fra bollen oppå). Brukte vaskebøtte til vannbytte (som var veldig godt vasket og skylt) og skylte også alle tingene grundig før vi hadde dem oppi. Har foret med flakfor, og tørkete larver. Har observert en liten, utydelig gulhvit flekk på den ene siden av fisken en god stund, siden vi byttet akvarium tror jeg, men ikke gjort noe for den så ut til å være i fin form på alle andre måter. Igår tidlig oppdaget vi noe hvitt i munnen, og igårkveld var det masse hvitt i munnen og den klarte ikke å spise og gulpet i seg vann på en helt annen måte enn før, måtte liksom ta ekstra sats, er ganske sikker på munnsopp. Da vi våknet idag lå den helt stille under en plante på bunnen og var blitt hvit over hele seg, + at den sansynligvis (etter det jeg har lest) har fått gjelleråte for har mistet fargen ytterst på slørene og blitt litt "pistrete" + et lite hull i det ene sløret. En av plantene har også fått helt gjennomsiktige blader og har krøllet seg, vet ikke navnet på plantene og har desverre ikke utstyr til å få tatt gode nok bilder. Jeg har ingen måleverdier enda, men er på vei ut for å kjøpe testutstyr nå. Jeg hadde i salt igår kveld ( 1 ts pr 4L) og s