Slørhale med klump i øyet og flekk på ryggfinnen

Hei!

Jeg prøver å skrive et innlegg her da jeg tror jeg har en syk fisk hjemme. (Lurer på om det finnes noe innenfor trygdeordningen for det?)

Jeg har en slørhale på ca ett år, som jeg har hatt ca ti mndr. Den bor sammen med en annen yngre slørhale, som flyttet inn forrige helg. Førstnevnte, den syke fisken, har bodd med en annen slørhale hele tiden som døde i julen. Jeg var bortreist, så vet ikke hvor lenge den hadde vært død da jeg tok den opp. Byttet endel vann i samme slengen. Oppdaget at den gjenværende fisken hadde fått en rødbrun klump i øyet, foran pupillen. (Oppdaget før jeg kjøpte den nye fisken) Dette er en slørhale med utstående øyne (innavl?) Men han har det vel så bra som andre sa dem i dyrebutikken. Fiskene bor i en bolle på ca 17 l. hvor jeg skifter 1/3 av vannet en gang i uken og en kopp ca daglig. Ved bytting av 1/3 av vannet har jeg oppi en dråpe Aquasana for hver liter som er byttet. Ingen pumpe eller filtrering. Adferden merker jeg ingen forskjell på. Jeg oppdaget i går kveld at det var kommet en rød flekk foran på ryggfinnen også. Tenker å ta med en vannprøve til dyrebutikken i morgen, for jeg må gjøre noe med dette. Men om noen vet med en gang hva dette er, så blir jeg glad! Kan laste opp et bilde i kveld.

-Ida-
Bilde
Bildet viser den syke fisken min.
Å herregud, det der ser forferdelig ut.
Hva er nivået av nitritt og nitrat?
Du bør absolutt ha filter; et inngått filter inneholder nyttige bakterier som sørger for nedbrytning av avfallsstoffer og sirkulasjon i vannet. (søk opp nitrogensyklusen.) Nitrogenforgiftning kan gi utstående øyne.
Jeg vil anbefale å skaffe et akvarium...gullfisk skal egentlig ha MYE plass, men jeg vil påstå at et lite akvarium på 45 ltr med et godt filter er en stor forbedring fra en 17-liters bolle.
Bare ment som konstruktiv kritikk!

Kan det være ? Kan også google JBL Online Hospital og se litt der.

Vil med det samme anbefale å skaffe et akvarium med filter. Gullfisker skal egentlig ha minst 200 l. Se innlegget over
Eller exopthalamus? Veldig lite å finne om det på nettet, men står litt om det i "akvariet fra a til ø" hvis du har den. Kommer i alle fall av dårlig vannkvalitet.
Hei Ida!

Jeg vet ikke om det er de andre el det er jeg som misforstår noe her, men etter hva jeg forstår på deg så er dette en slørhale-variant med 'normalt' utstående øyne. Ergo er det da ikke de utstående øynene som er symptomene her. Så popeye er det da ikke.

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt, ville bare klare opp i hva du mente, hvis det er misforståelser ute og går.

Jeg klarer ikke å se ordentlig, men er den klumpen i øyet likedan som den klumpen på finnen?
OT, men; Bare å beklage, ser nå at jeg ikke har lest innlegget til ts godt nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap