Hvilken temp. mot hvitprikksyke????
Postet 19.01.10 kl 14:08
Postet 19.01.10 kl 14:11
Endret: 19.01.10 kl 14:12
Alle detaljer om sykdommen og temperatur står i artikkelen om sykdom.
Postet 19.01.10 kl 14:12
Postet 19.01.10 kl 14:14
Postet 19.01.10 kl 14:17
Ronny-André32 grader, intet mer - intet mindre. Dette kan samkjøres med Esha 2000.
eSHa Exit er nok mere riktig mot hvitprikk...
Jeg vil si at generelt bør man satse på EN kur og holde seg til den. Det er ingen vits å bruke både varmekur OG medisin. Man får velge - enten eller. Begge deler er hver for seg en belastning på fiskene, og å kjøre to ting samtidig kan kverke flere fisk enn det kureres.
Jeg ville valgt varmekur. Jeg har kurert hvitprikk hver gang på fisk i karantene med den, uten frafall.
Viktig ang. varmekuren:
Men da må man sørge for å ha en skikkelig varmekolbe, en som lar seg justere opp til 32°C og minst 2 termometere. Altfor mange termometere på markedet viser feil grader, opptil både 1 og 2 graders feil... det er katastrofalt med tanke på varmekuren. Dersom termometeret viser feil grader, f.eks. 32°C når det i virkeligheten er bare 31, så gjør man bare sykdommen verre!
Og til sist noe veldig viktig:
husk å pøse på med ekstra oksygentilførsel i vannet under kuren! Så varmt vann som 32°C holder dårlig på oksygen, og fiskene kan få alvorlige problemer med å puste.
Postet 19.01.10 kl 14:19
Endret: 19.01.10 kl 14:24
mona o[QUOTE=Ronny-André]32 grader, intet mer - intet mindre. Dette kan samkjøres med Esha 2000.
eSHa Exit er nok mere riktig mot hvitprikk...
Jeg vil si at generelt bør man satse på EN kur og holde seg til den. Det er ingen vits å bruke både varmekur OG medisin. Man får velge - enten eller. Begge deler er hver for seg en belastning på fiskene, og å kjøre to ting samtidig kan kverke flere fisk enn det kureres.
Rettet dette opp
Har nettop ryddet i akvarieskapet, og der var det bare en esha 2000. hjernen feilkoblet bare sikkert
Uansett så har jeg gode erfaringer ved bruk av esha exit, samt sette temperatur til 32 grader. Det er selvfølgelig en belastning for fiskene, men det er hvitprikken også. Denne prosedyren har vært svært effektiv for meg, så jeg vil garantert gjøre det samme neste gang
Bruker to varmekolber (Da jeg ikke har kraftig nok til å holde oppe i 32 grader), samt ekstra oksygen tilførsel - da varmt vann holder oksygen dårlig.
Postet 19.01.10 kl 14:24
Endret: 19.01.10 kl 14:24
Postet 19.01.10 kl 16:27