Hjelp....hva skjer..........

Etter 25 år med akvarium....forstår jeg ikke hva som skjer med min datters 60 liters.....
Nylig oppstartet...Alle vannverdier/temp mm ok....
Ikke nitritt/amoniakk...ikke såperester ol...
Fiskene dør---ligger på bunnen...sturer så dør de...plantene blir "våte" glassaktige...og dør...alt dette i løpet av få døgn..
Har for 2 gang startet opp akvariumet...og det samme skjer igjen???
Akvarium,planter,fisk og sand er kjøpt på Tropehagen Zoo...
Kan det være "feil" med silikonet i akvariumet= utskillelse av giftstoffer??
Sanden???=som er kokt,vasket og skylt???
Har plantene en sykdom...fiskene??sanden?????
Hjelp....Har aldri vært borti slikt før....Har noen det???
At plantene blir seende "våte" og glassaktige ut, pleier ofte å bety at de har frosset. Altså blitt utsatt for kuldegrader. Det tåler ikke tropiske planter i det hele tatt.

At fiskene dør på det viset virker merkelig. Det høres nesten ut som en kraftig forgiftning. Her må man bare begynne og nøste opp.
Kan du beskrive og fortelle nøyaktig hva det finnes av pyntegjenstander og dekorasjoner i akvariet, absolutt alt?

Hva slags bunnlag har du i akvariet? Du skriver sand, men husker du hva den heter, og hvilken farge har den?
Ingen frost...rett inn i varm bli-hjem..og godt pakket.hmmm.

Lys engelsk elvegrus..de minste stenene...
Hadde forrige oppstart en rosa/grønn kunstig plante på en" falsk" sten...M div pynt(rosa)
(Rosa er jo yndlingsfarge til min datter;o)
Da jeg startet opp igjen "elendigheta" tok jeg ut denne...da jeg trodde kanskje "den" var årsaken...og kokte igjen sanden...
Men det samme skjer igjen...
Jeg nøster å nøster og finner ikke årsak....
Forøvrig har de andre akvariumene i huset det helt OK...
gvj
Ingen frost...rett inn i varm bli-hjem..og godt pakket.hmmm. Lys engelsk elvegrus..de minste stenene... Hadde forrige oppstart en rosa/grønn kunstig plante på en" falsk" sten...M div pynt(rosa) (Rosa er jo yndlingsfarge til min datter;o) Da jeg startet opp igjen "elendigheta" tok jeg ut denne...da jeg trodde kanskje "den" var årsaken...og kokte igjen sanden... Men det samme skjer igjen... Jeg nøster å nøster og finner ikke årsak.... Forøvrig har de andre akvariumene i huset det helt OK...

Kun elvegrus..pumpe,varmekolbe i akvariumet+plantene og fisken som dør..
Plantene er :shinnersia,hygrophila(big leaf) og nymphaea lotus..og fisk platy........kjøpte 5 bare 1 som så vidt lever...litt klemte haler...som jeg trodde var stress...
forgiftning..tja..men hva???
lotus er en giftig plante hvis du har bladene under vann ta ut denne så tipper jeg det går bra
Gunisa Fisa
lotus er en giftig plante hvis du har bladene under vann ta ut denne så tipper jeg det går bra

Ehm... giftig?

/me suser over til plantebasen og leser litt!
Vært over et par-tre steder på nett nå, og Nymphaea lotus er en undervannsplante, og det er ikke nevnt NOE sted at den er giftig. Kanskje litt vanskelig å få til, men ikke giftig på noen måte.

Gjerne pek meg i retning av info som sier det motsatte, men for nå vil jeg "call BS" på det punktet.
Tester du vannet med strips eller dråper?

-Tim
Noe unaturlig som er satt i karet? pynt?...

Har fisk levd før i karet? Eller blitt silikonert på nytt? Tenker på giftig silikon.
Tim
Tester du vannet med strips eller dråper? -Tim

testet med begge deler..kunne jo ikke stole helt på stripsene...syns de er litt ustabile...Alt ok m vannverdiene/temp..
Lotusen jeg har er IKKE giftig....Har den fra før i et annet kar:o)...og der trives fisken...og lever...
Karret det er snakk om er nytt,og kjøpt på dyrebutikk....Så silikonet burde jo være giftfritt....I skrivende stund er alle fiskene avgått med døden.
Kun plantene og elvegrus i akvariumet....ser ikke så bra ut for plantene....Varmekolben holder også rett temp...
Hrmf.. hva med rakkerunger i huset?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap