Guppy med ryggknekk, avliving?

Hei!

Jeg har et par guppydamer med ryggknekk. Jeg veit at dette kan skyldes alt fra innvollsorm til genetikk til mange yngelkull. Mitt spørsmål er; bør de avlives?

De er ellers friske (om de ikke har innvollsorm da, men det kan behandles), spiser godt og gir yngel stadig vekk. Ryggknekk ser jo smertefullt ut, så er det til plage for fisken?
Plussmedlem
Da høres det ut som en medfødt defekt.
Om du velger å holde fiskene i live og ha yngel på de, blir egentlig opp til deg, så lenge at du ikke gir vekk fisk som har disse feilene. Da holder problemet hos deg selv og bidrar ikke til spredning av feil hos en art som allerede det fins enorme problemer hos.

Hvorvidt ryggknekken er en plage med tanke på smerter er vanskelig å si, siden det er umulig å spørre fiskene om det er vondt. Men at slike defekter påvirker dem, er hevet over enhver tvil.

Personlig ville jeg nok avlivet de, da jeg finner det overveiende sannsynlig at fiskene lider med en slik skade og at dette ikke er en lidelse man ønsker at fremtidige generasjoner av guppyer skal ha.
Takk for svar!

Vi tenker ganske likt, jeg hadde tenkt å avlive dem, men ville ha andres synspunkter på det. Egentlig utrolig at de kan fungere slik de gjør med den knekken, men da tar de farvel i løpet av kvelden vil jeg tro. Litt trist, men sånn er det bare.

Da er avlivinga unnagjort, ikke gøy men best slik.

Kan jeg spørre hvordan du tok livet av de?
Ja, det kan du; jeg bruker en skarp kniv til å skille fiskens hode fra kroppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap