Kan sykdom i akvariet smitte til mennesker?
Ja da skriver jeg nok et innlegg. Lurer på om sykdommer i akvariet kan smitte til mennesker? Styrte lenge med akvariene mine i går, og i dag oppdager jeg flere små, røde prikker på den ene armen. Har et kar med guppyer der jeg har slitt med sykdom av ukjent slag. Trodde først d var hvitprikk, men 6 dagers behandling hjalp ikke. Så fikk jeg øye på lys/gjennomsiktig avføring, og fikk høre det kunne være innvollsorm. Dermed ble det en ny kur (baktopur), men heller ikke denne hjalp. Bare noen av fiskene som er rammet. De har noen hvite områder på finnene, lys avføring og finnene klistrer seg sammen og går litt i oppløsning.
Nå ble dette et langt innlegg, og spørsmålet var jo egentlig bare om sykdom i akvariet kan smitte til mennesker?
Ps. Vasker meg alltid godt etter at jeg har hatt hendene oppi der....
Nå ble dette et langt innlegg, og spørsmålet var jo egentlig bare om sykdom i akvariet kan smitte til mennesker?
Ps. Vasker meg alltid godt etter at jeg har hatt hendene oppi der....
Postet 28.01.10 kl 20:15
Postet 28.01.10 kl 20:57
Postet 28.01.10 kl 21:17
Postet 28.01.10 kl 21:37
Sår
Jeg veit ikke om sykdom kan smitte lurer egentlig litt på det selv, Men av egen erfaring blir det velidig fort verk i åpne sår av å ha dem i akvarium generellt
Så dette er ikke å anbefale etter min mening. Det er vell ikke helt samme bakteriekulturen i vår kropp som i ett akvarium kanskje hehe. Det var jo bare ett lite kutt i hånda og dagen etter var det jammen ett gult og hardt lite sår gitt . Men det gikk like fort over som det kom for min del, måtte bare får hull på "byllen", å tror neppe dette er særlig farlig.
Tenkte dette nesten passet inn i denne tråden
Så dette er ikke å anbefale etter min mening. Det er vell ikke helt samme bakteriekulturen i vår kropp som i ett akvarium kanskje hehe. Det var jo bare ett lite kutt i hånda og dagen etter var det jammen ett gult og hardt lite sår gitt . Men det gikk like fort over som det kom for min del, måtte bare får hull på "byllen", å tror neppe dette er særlig farlig.
Tenkte dette nesten passet inn i denne tråden
Postet 28.01.10 kl 21:37
Postet 28.01.10 kl 21:40
aquadillaaha, der har vi det kanskje. styrte mer en vanlig med røde mygglarver i går... Takk!!
Du rakk jammen å svare i mens jeg skreiv du. Da kjører vi på med en liten en til.
Grunnet gode råd fra andre akvarister bruker jeg alltid hansker når jeg holder på med mygglarver. Jeg Hater myggstikk om sommeren å fikk høre at mygglarver kunne gi noe alla samme kløe så da var jeg ikke lenge om å kjøpe meg engangshansker til den type foring.
Så da sender jeg rådet vidre.
Postet 28.01.10 kl 21:42
Postet 28.01.10 kl 21:45
Postet 28.01.10 kl 21:48
Jeg bruker bare svarte mygglarver. De er helt allergisikre, i motsetning til røde mygglarver. Jeg har aldri hatt noen problemer med disse, og er ikke redd for å ta i vannet etter foring uten å vaske hendene etterpå, bare tørker vannet av med et håndkle. Svarte mygglarver er ikke farlig i det hele tatt, med mindre du har en allergi.
Postet 28.01.10 kl 21:51
Postet 28.01.10 kl 21:57
Postet 28.01.10 kl 21:59
Hansker?
Når man snakker om å bruke hansker, er det snakk om engangshansker eller oppvaskhansker?
Postet 28.01.10 kl 22:21
Postet 28.01.10 kl 23:03
Postet 28.01.10 kl 23:04