Seilfinnemolly mister skjell på høyre side, hva skjer?
For en uke siden begynte min Seilfinnemolly å miste skjell på høyre side bak gjellene. Det ser ut som om det begynner å bli rødt og den svømmer noe rykkete. Hva er dette? Finnes det en måte å kurere dette på?
Tatt dråpetest og vannverdiene er bra, jeg lurer kanskje på om jeg har for mye fisk i mitt lille akvarium på 25ltr. Det er en seilfinnemolly(ganske stor hunne), en sugemalle, fire rosentetra, en golfmolly og tre guppy.
Tatt dråpetest og vannverdiene er bra, jeg lurer kanskje på om jeg har for mye fisk i mitt lille akvarium på 25ltr. Det er en seilfinnemolly(ganske stor hunne), en sugemalle, fire rosentetra, en golfmolly og tre guppy.
Postet 01.02.10 kl 11:13
Jeg har sett gjennom bildegalleriet på JBL Online Hospital, og finner to mulige årsaker. Den ene er bakterieinfeksjon, den andre er fisketuberkulose.
Fisketuberkulose er også en bakterie, men en "slemmere" en.
Fisketuberkulose er også en bakterie, men en "slemmere" en.
Postet 01.02.10 kl 11:29
Takk for svar, nå har jeg lest begge lenkene. Det er ikke lett å si hvilken av dem det kan være. Bakterieinfeksjonen kan kureres til en viss grad, men tuberkulosen finnes det ingen medisin for, bare at man fjerner fisken. Hva skal jeg gjøre? Prøve med medisin for bakterieinfeksjon først og se om det hjelper?
Postet 01.02.10 kl 11:49
Det er en vurdering du må ta selv. Spørsmålet er om det er verdt det, ettersom medisinene ofte koster mer enn fisken gjør. Dersom det kun er denne ene mollyen som er affektert nå, kan du eventuelt vurdere om det beste er å avlive den og håpe at det var det eneste og siste tilfellet.
Skulle det dukke opp på nytt, vet du at det er smittsomt, og da må du medisinere hele akvariet.
Dersom du bestemmer deg for å bruke medisin, må du være klar over at veldig mange medisiner mot bakterielle sykdommer ødelegger filterbakteriene samtidig. Dermed har man et alvorlig problem med nitritt og ammoniakk forgiftning i tillegg, i tiden etterpå.
Jeg vet om en medisin mot bakterielle sykdommer som ikke tar knekken på filterbakterier, men den virker stort sett bare på milde tilfeller. Men du kan kanskje forsøke en runde med Esha 2000, kanskje det hjelper?
Skulle det dukke opp på nytt, vet du at det er smittsomt, og da må du medisinere hele akvariet.
Dersom du bestemmer deg for å bruke medisin, må du være klar over at veldig mange medisiner mot bakterielle sykdommer ødelegger filterbakteriene samtidig. Dermed har man et alvorlig problem med nitritt og ammoniakk forgiftning i tillegg, i tiden etterpå.
Jeg vet om en medisin mot bakterielle sykdommer som ikke tar knekken på filterbakterier, men den virker stort sett bare på milde tilfeller. Men du kan kanskje forsøke en runde med Esha 2000, kanskje det hjelper?
Postet 01.02.10 kl 12:02
Endret: 01.02.10 kl 12:06
Postet 01.02.10 kl 12:09
Er det noen gode grunner til å ikke sette den ene fisken i karantene? I en diger blomstervase, om så skulle være. Så kan man se bort fra alt som har med filter å gjøre, og heller bytte vann hver dag.+ luftstein e.l.
God idé, eller er jeg helt på viddene? Er ikke noen ekspert, så gode råd mottas med takk.
God idé, eller er jeg helt på viddene? Er ikke noen ekspert, så gode råd mottas med takk.
Postet 10.05.11 kl 22:01