Sykdom?

Jeg har en ciklide (tror den heter blå ciklide) som har fått en merkelig kul på "kjaken." Han har blitt helt skjev i ansiktet. Gjellen på den samme siden ser også litt merkelig ut.. Som om den har synket inn, på en måte. Hva i alle dager kan det være? I dag la jeg merke til en liten flekk på ryggen hans. Ser ut som det er et skjell som har begynt å flasse. Hva kan det være å hva gjør jeg?
Farlig å si noe for sikkert. Det hørtes jo litt ut som en tumor. Da er det lite å gjøre. Hvis det ikke er thyroidal tumor, da er gjellebuen hevet. Det høres jo ikke slik ut, slik du beskriver det. Men da vil det kunne behandles med iod tilskudd.

En cyste er en annen forklaring, disse kan skyldes virus, bakterier, sopp og parasitter. Lite og gjøre med slike cyster også.

Men dette blir jo gjetninger. Størrelse, form og farge på kul, pluss andre detaljer vil kanskje kunne hjelpe til å si noe mer sikkert.
Takk for svar
Ja, er litt vanskelig å forklare, men den er ganske stor å er på innsiden. Ikke noe som har vokst ut på fisken. Han ligner på en hamster. Trodde først han hadde satt fast en stein eller noe i munnen.. Var å titta litt på gjellen. Den er ikke direkte innsunket. Mer som om det har blitt et lite hulrom slik at jeg kan se det røde innenfor. Kunne også se at det var enda et skjell som har begynt å flasse.
I dag kunne jeg ikke se noe "flass.." Kulen er fremdeles like stor.. Tror jeg skal prøve iod. Får jeg kjøpt det hos fiskeforhandler? Eller kan jeg kanskje bestille på nett?
Tilfeldig bekjentskap
© Kjartan Flatråker
Reklame for plussmedlemskap