Discus gjeller

Hei,

Har akkurat fått 3 nye discuser i akvariet. Nå ser det ut som den ene bare puster med én gjelle. Fisken virker ellers frisk og fin, det er ingen tegn til sykdom hos de andre.
Selv om de har bodd hos med i en uke, har det tatt litt tid å få observert dette skikkelig, fisken har vært sky, men har funnet seg fint tilrette nå og ser ut til å kose seg. Det har også vært tilløp til lek, men ser ikke ut som de danner par...

Hva gjør jeg med gjellen? kan det være noe annet enn sykdom/parasitt?

mvh

Jan
Første tanken som slår meg er hjelleparasitter-ikke noe uvanlig på diskuser.
Har en det så har alle det, man trenger ikke se/merke på en diskus at han har disse parasittene-mens på andre så ser/merker man det lett.
Dette er desverre noe som er veldig vanlig på diskuser, folk er "slappe"til og gjøre noe med denne forbaska parasitten.
Kalium kuren er vel det jeg annbefaler viss du går for behandling av denne parasitten, en veldig arbeids krevende kur, men da er man sikret på ftriske fisker ihvertfall.
Diskusen er imun mot mange av preparatene som selges mot parasitten.
Discus
er nok en eller annen form for gjelle parasitt,.

det at discus er imun mot medisinen er jo bra det, ellers hadde den jo bare daua,. men det er parasittene som har blitt resistente mot medisinering.
så om man vil bli kvitt svineriet er det enten praziquantel som gjelder8sterke doser) eller kalium kur,. den er det en del arbeid med,.
filathor
er nok en eller annen form for gjelle parasitt,. det at discus er imun mot medisinen er jo bra det, ellers hadde den jo bare daua,. men det er parasittene som har blitt resistente mot medisinering. så om man vil bli kvitt svineriet er det enten praziquantel som gjelder8sterke doser) eller kalium kur,. den er det en del arbeid med,.

Praziquantel fungerer desverre ikke mot hjelleparasitter lengre, parasittene er imune mot det, har selv brukt det i vesentlig høyere doser enn hva som egentlig skal kværke parasitten, så for øyeblikket så er kalium kuren den eneste som ihvertfall jeg vet om spom dreper denne parasitten.
Ken:
Et tips : Gjeller staves med G, ikke H Like godt å lære det først som sist når man driver med diskus, hehe

Men ang. det du skriver at parasittene er immune mot prazi - gjelder det hovedsaklig den gjelleparasitten som figurerer i diskushobbyen eller hos alle fisk generelt?
Det er vel litt tidlig å fastslå at praziquantel ikke virker - bastant og i alle tilfeller? Selv om noen diskus-eiere opplever at det ikke virker i enkelte tilfeller, så kan man vel ikke fastslå at gjelleparasitter "over-all" er immune?

Det er sannsynlig at enkelte parasitt-stammer kan utvikle resistens, men ikke ALLE vel?
mona o
Ken: Et tips : [B]Gj[/B]eller staves med G, ikke H ;-) Like godt å lære det først som sist når man driver med diskus, hehe :) Men ang. det du skriver at parasittene er immune mot prazi - gjelder det hovedsaklig den gjelleparasitten som figurerer i diskushobbyen eller hos alle fisk generelt? Det er vel litt tidlig å fastslå at praziquantel ikke virker - bastant og i alle tilfeller? Selv om noen diskus-eiere opplever at det ikke virker i enkelte tilfeller, så kan man vel ikke fastslå at gjelleparasitter "over-all" er immune? Det er sannsynlig at enkelte parasitt-stammer kan utvikle resistens, men ikke ALLE vel?

Omk alle gjelleparasitter er imune har jeg ikke peilling på, men du finner ikke en som kan litt om diskus og gjelleparasitten som bruker praziquantel lengre-så vidt meg bekjent så kan vi takke produsentene i asia(diskus oppdretterne)de har brukt store mengder prazi de siste ti årene og derfor virker ikke det mot gjelleparasitter lengre, ihvertfall ikke på diskuser, om det gjør det på andre arter er meg klinkende likegyldig til, for det er på diskusene de er et seriøst problem på¨og det er i hovedsak den fisken jeg driver med.
Men for meg må du gjerne bruke prazi mot den parasitten, men alle, ihvertfall de seriøse som driver med diskuser vet at prazi ikke virker lengre.
Ken Myrseth
prazi ikke virker for noen diskus eiere, det virker ikke i det hele tatt mot gjellemark på diskuser.
Hvor har du det ifra?
Eg vet at det ikke virker på mange gjellemarktyper, men eg har aldri hørt at alle er immune.
Prazi på discus
praziquantel funker på discus,. brukte faktisk selv JBL Tremazol på discus for noen uker siden, da de ble på vist gjelleorm.
de forsvant som dugg for natten, og discusene er flotte og fine og spiser svært godt etter behandling.

men vet at noen discus er bærere av mere resistent gyro,og dactylogyrus.
- Og da funker kaliumpermanganat fint..

uansett,. praziquantell funke i hvertfall denne gangen...

her er noen stoffer som man kan bruke mot Gyro og dactylogyrus:

kaliumpermanganat:

-virksomt mot gjelle sykdommer og parasitter, hudsykdommer, spesielt virsomt mot Oodinium,og Lernea.

Normaloppløsning 1%
Behandling: 1ml av oppløsningen pr liter vann.
Anvendes som bad,30-40 minutter
Advarsel: svært giftig for fisk og evertebrater.

man kan også bruke:

Kloramin(klor) 1%

-1ml normal oppl.pr liter vann behandles i 24 timer
NB!!!!!! må ikke komme i kontakt med metaller, gir alvorlige forgiftninger..

-Havsalt. (sterk saltblanding) (15-30 gr.pr liter vann 15-30 minutter)eller
6 gr.pr liter vann i lengre perioder i akvariet.
NB: lang tilbakevenning til ferskvann kreves.

Metylenblått(konsentrat)

-virksomt mot eksterne parasitter som gjelleparasitter, gyrodactylus ,dactylogyrus,prikksyke,Oodinium mfl.
konsentrat fåes på apoteket..
kan være farlig for evertebrater og enkelte planter.

-oppløsning.1ml pr liter vann..
gjentas hverandre dag.
god utluftning og god vannsirkulasjon.

-hjelper ingenting lengre, så kan man jo altids bruke rotenon,.(thihi)

sorry man skal ikke spøke med det.,

-gyro og dactylogyrus er noe dritt man sliter med både i våre vassdrag og i akvarier...

uansett spøk eller alvor ,håper dette var litt info,. og hjelp..

Det man har erfart er at discus levert fra Asia har med seg gjelleparasitter med så høy toleranse mot Praziquantel at man ikke klarer å bli kvitt alt av parasitter. Man kan si at de har utviklet fullstendig resistens mot Prazi.

Dette har Kai Hansen skrevet om i denne tråden.

Får man fisk som ikke har vært innom de stasjonene der dette problemet befinner seg så skal det fortsatt være mulig å benytte Prazi. VF fisk direkte fra SA burde derfor være mulig å få behandlet med Praziquantel.

Det som vi alle må ta inn over oss er at medisiner ikke er noe vi skal ta lett på. Riktig dosering og korrekt behandligslengde er det som skal til.
takk for entusiastiske svar...

Nå vet ikke jeg hvordan dett ehenger sammen, men gjellene har normal bevegelse på begge sider. Kan det være at symptomene kommer og går? eller kan det være noe annet som gjorde at gjellen på ene siden var lukket?

Jan
Eller kan det være noe annet som gjorde at gjellen på ene siden var lukket?
Det kan også være en tegn på at nitriten er på vei opp , eller dårlig vannkvalitet..Et par av mine discus lukket den ene gjellen 2 dager etter jeg fikk de(Ble nok litt overforing de første dagene) Trodde det var gjellemark men gikk fort vekk etter jeg bytta endel vann , og de har ikke gjort det siden.

Man skal også være klar over at voksne discus håndterer gjellemark mye bedre en yngel/ungfisk.

Jeg bruker en teknikk der jeg setter meg ned fremfor karret og følger med på en bestemt fisk for å se etter sumptomer. Det å klemme finnen, vri på hodet samt lukket gjellelokk er de klareste symptomene å gå ut fra.
filathor
kaliumpermanganat: -virksomt mot gjelle sykdommer og parasitter, hudsykdommer, spesielt virsomt mot Oodinium,og Lernea. Normaloppløsning 1% Behandling: 1ml av oppløsningen pr liter vann. Anvendes som bad,30-40 minutter Advarsel: svært giftig for fisk og evertebrater.

Jeg lurer på om det finnes noe kildehenvisning på denne informasjonen, eller hvor jeg finner mer om å bruke "kalium kur" mot parasitter, ikke bare gjellemark.

Jeg har lest tråden Discus og gjellemark (dactylogyrus).
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap