Hjelp, guppy hvit avføring

Hei.

Synes å ha lest i kommentarer at hvis avføringen til fisken er hvit, kan det være et sykdomstegn. Nå har guppyene mine fått hvit avføring, alle som en. Den er normal tykk. Skal sies at de spiser en del agurk, erter etc i tillegg til flakfor. De viser ingen andre tegn til sykdom, annet enn at de har fått en tendens til å fare opp og ned langs ruta på akvariet i full fart. 2 av disse guppyene er også høygravid, og har faktisk vært gravide i 7 uker nå, hvis mine beregninger er korrekte. (normalt?)

Har også 2 Danoier , der den ene har fått en tendens til å bøye ryggen av og til, og buken virker litt innsunken sett fra sidene. Dette ser jeg ikke på noen av de andre fiskene.

Jeg har lett på fiskesykdommer, men finger ingen henvisning der hvit avføring er eneste symptom.

Er fiskene syke, eller er det kun foret som gir dem denne farven?
Snakket med dyrebutikken, som mente at det ikke hørtes særlig farlig ut.
Plussmedlem
Rasingen opp og ned langs glasset er relativt normal oppførsel for guppyhunner med nært forestående forløsning. Inaktivitet, dårlig matlyst og mye hvile på bunnen er et annet tegn.

Stress eller for lav vanntemperatur er vanligvis hovedårsaken til at guppyer utsetter forløsningen. Ideel temperatur for en guppyfødsel er 26 grader. Hvis du har lavere enn dette, øk temperaturen med én grad i døgnet til du når 26. Hvis guppyen likevel ikke vil slippe yngelen bør du lete etter andre årsaker. Da er sannsynligvis stress årsaken til at guppyen venter med å slippe yngelen.
Misfarget avføring kan inntreffe uten at det nødvendigvis er snakk om sykdom. Hvis du nylig har introdusert ny mat i kostholdet deres, kan det være nok til at magene deres reagerer og avføringen blir misfarget. Stress er en annen faktor som påvirker denne prosessen.

Så, enkelt sagt, sjekk temp'en og gjør tester.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap