Micomedik

Hei!
Har hatt problemer med finneråte, og nå har jeg kjøpt medisin; MicoMedik
I bruksanvisningen står det at jeg skal fjerne det aktive kullet i filteret, men hun i dyrebutikken sa at jeg skulle ta ut filtersvampene fra filteret i de 5-6 dagene jeg medisinerte og la filteret gå. Syntes det hørtes litt rart ut, så jeg må høre med dere før jeg gjør noe.
Hun sa at hvis jeg ikke tok ut filtersvampene ville bakteriene se på medisinen som skitt.
Håper noen kan gi meg et raskt svar slik at jeg kan begynne i dag å medisinere!
Og hvis jeg skal ta ut filtersvampene, hvor kan jeg ha de da, slik at ikke bakteriene dør?
Jeg vil først si at hvis du tar ut filtersvampene, så mister du alle filterbakteriene. De kan ikke bare tas ut og legges bort. De må ha kontinuerlig flom av vann og sirkulasjon, ellers dør alle de nyttige bakteriene. Og da har du et STORT nitritt-problem etter medisineringen....

Det var et merkelig utsagn den butikk-damen kom med... filterbakterier som ser på medisin som skitt? :p Det var ikke særlig vettug kommentar.

Jeg har aldri hørt om den medisinen du nevner. Det er muligens et billigmerke eller noe ukjent produsent.... hva heter firmaet som har produsert den? Det er vel ikke det søppelmerket Prodac som Tropehagen har vel..?

Men jeg vil gjerne spørre deg; hva er det du medisinerer mot? Hva er symptomene og sykdommen?

Ja, jeg også syntes det var litt rart at jeg skulle ta ut svampene siden bakteriene må har sirkulasjon for å overleve.
Det er finneråte jeg medisinerer mot. Symptomene er at finnene råtner opp og fisken gjemmer seg bak pumpa.
Det er Prodac som er produsenten ja. Er medisinene deres bare tull??
Hvis du har finneråte, har de solgt deg helt feil medisin. Jeg har googlet litt i mellomtiden, og jeg fant det på Tropehagens nettsider:
"MICOMEDIK MOT PARASIT"

Siden du har en bakteriell sykdom som IKKE er forårsaket av parasitter, er det jo helt håpløst av dem å anbefale deg og bruke medisin mot parasitter!

Kjenner at jeg blir så irritert på Tropehagen. Etter at de lot det drittmerket Prodac fylle hyllene sine, er det jo umulig å finne noe kvalitetsprodukter der lenger. Jeg handler aldri noe akvarierelatert hos Tropehagen, kun mangroverøtter.
Nok om det og mitt syn på dem....

Du har uansett feil type medisin. Esha 2000 brukes mot finneråte, sopp og bakterielle sykdommer. Bruk den istedet.
Men husk at man må ha gh-verdi på minst 4 ved bruk av den, ellers svekkes effekten av den. Istedenfor å doble dosen med medisin, så hev heller gh til 4, så kan du bruke den. Det er billigere å heve gh enn å bruke dobbel dose av dyr medisin. (det står i bruksanvisningen at hvis man har bløtt vann med gh under 4, må dosen dobles i forhold til det doseringen på flasken sier)
Man hever gh med GH+ pulver som dette fra Webzoo. Du kan også kjøpe
Esha 2000 der samtidig, så slipper du å handle fra flere steder evt. (hvis du ikke tilfeldigvis har GH+ pulver og Esha fra før da )

Jeg har aldri hørt et positivt ord eller noe rykte om kvalitet forbundet med Prodac.... det tror jeg ikke noen har hørt, faktisk. Det er umulig siden det er så dårlig.
Æsj.. Da får jeg bestille på nettet da. Er det trygt på den nettsiden du linket til? Så det var på tilbud Og holder det med en sånn eske til 70 liters akvariumet mitt? Hvis jeg ikke kjøper gh+, må jeg kjøpe to esker med esha 2000 ?

Andrine :- )
Æsj.. Da får jeg bestille på nettet da. Er det trygt på den nettsiden du linket til? Så det var på tilbud :-)

Selv på tilbud hos Tropefisk så er det billigere hos Aquamanias.
Forøvrig helt trygt hos den nettbutikken også
En eske er mere enn nok til behandling av 70 liter.
Loomis
[QUOTE=Andrine :- )]Æsj.. Da får jeg bestille på nettet da. Er det trygt på den nettsiden du linket til? Så det var på tilbud :-)

Selv på tilbud hos Tropefisk så er det billigere hos Aquamanias.
Forøvrig helt trygt hos den nettbutikken også
En eske er mere enn nok til behandling av 70 liter.

Tusen takk for tips Siden det er mer enn nok til 70 liter, holder det kanskje til en dobbel dose også? Så at det var litt dyrt for gh+, og at det blir billigere å kjøpe to esker med esha 2000 enn en eske med esha og en eske med gh+.
Det holder til dobbel dose også.
En flaske behandler 800 liter.

Du kan lese mere om eSHa 2000 her hos eshalabs.
Da blir det en flaske til 55 kr
Tusen takk for all hjelp!
Jeg fikk i går medisinen i posten, de hadde også lagt med to smørbukk! Koslig
I instruksjonen står det at jeg ikke trenger å ta vannskifte før eller etter medisineringen. Da dropper jeg vannskiftet jeg skulle ta idag. Men hvor lenge skal jeg vente før jeg tar neste?
Hvis du har syke fisk, bør du skifte vann før medisineringen starter. Det er alltid lurt uansett, når man skal starte en kur med medisin.
Så selv om det står i bruksanvisningen at det ikke er tvingende nødvendig å skifte vann før medisineringen, betyr det ikke at du skal droppe det vanlige, ukentlige vannbyttet...

Manglende vannbytter (at du dropper det hvis det ikke passer deg) og dårlig vannkvalitet, er en av de vanligste grunnene til at finneråte og lignende sykdommer oppstår. Så det er slett ingen god ide av deg å skulle droppe det nå før medisin-kuren.

Det skal ikke byttes vann under selve kuren. Du tar ikke neste vannbytte før neste uke på denne tiden, eller når du har din vanlige vannbytte-dag. Kuren tar vel 3 dager hvis det er Esha medisiner du snakker om?
Av og til må kuren forlenges med et par dager for at fiskene skal bli helt bra. Da tar man doseringen for dag 2 og 3, og forlenger kuren med den dosen til dag 4 og 5 også.
Nå ser det ut til at den ene har fått det igjen.. Fillete hale, men det kan jo hende det bare er napping? Har ikke sett noen tegn til det men.
Skulle kanskje ha tatt to dager ekstra med dosering.

Så da må jeg vel medisinere igjen. Skal jeg denne gangen ta vanlig dosering, eller to dager ekstra?
mona o
Hvis du har syke fisk, bør du skifte vann før medisineringen starter. Det er alltid lurt uansett, når man skal starte en kur med medisin. Så selv om det står i bruksanvisningen at det ikke er tvingende nødvendig å skifte vann før medisineringen, betyr det [I]ikke[/I] at du skal droppe det vanlige, ukentlige vannbyttet... ;) Manglende vannbytter (at du dropper det hvis det ikke passer deg) og dårlig vannkvalitet, er en av de vanligste grunnene til at finneråte og lignende sykdommer oppstår. Så det er slett ingen god ide av deg å skulle droppe det nå før medisin-kuren. Det skal ikke byttes vann under selve kuren. Du tar ikke neste vannbytte før neste uke på denne tiden, eller når du har din vanlige vannbytte-dag. Kuren tar vel 3 dager hvis det er Esha medisiner du snakker om? Av og til må kuren forlenges med et par dager for at fiskene skal bli helt bra. Da tar man doseringen for dag 2 og 3, og forlenger kuren med den dosen til dag 4 og 5 også.

Må forresten bare si at dårlig vannkvalitet og manglende vannbytter ikke stemmer til meg. Finnes det andre grunner til det?
Hva slags filter har du og hvor stort er akvariet dette er snakk om?
Det er et 70 liters akvarium, med fluval 3plus pumpe.
Andrine :- )
Nå ser det ut til at den ene har fått det igjen.. Fillete hale, men det kan jo hende det bare er napping? Har ikke sett noen tegn til det men. Skulle kanskje ha tatt to dager ekstra med dosering. Så da må jeg vel medisinere igjen. Skal jeg denne gangen ta vanlig dosering, eller to dager ekstra?

Men, uansett. Er det noen som kan svare på dette?
Ser nå at det er flere som begynner å få det, så jeg tror jeg medisinerer etter vannbyttet som jeg holder på med nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap