Sykdom?

Vi har hatt vårt 720L akvarium i flere måneder nå, og alt har fungert fint...vi har smått og trutt kjøpt ekstra fisk å ha der, så nå er det noen assorterte ciklider, tiger barber (som jeg egentlig ikke vil ha der), kinesisk algespiser (disse skal også ut etterhvert) og noen maller.
Det ble senest før jul kjøp inn 2 par ciklider fra tromsø.

Vannbytter har blitt tatt annenhver uke med grundig slamsuging, vannverdier er OK, begge utv. filter er godt innkjørt, temp har ligget på mellom 25.6 og 26 grader, lys går på timer.
alt skal være ok...

men så skjer det (måtte jo komme før eller siden):
-den ene kinesiske algespiseren blir melkehvit, og rører seg nesten ikke, blir avlivet etter at fargen blir mer og mer borte.
-to av tigerbarbene begynner å få noe som kan ligne finnråte, det ser ut som om huden flasser, og de har noe som kan ligne små hvite prikker.

de to veksler daglig om å være for seg selv (har en stim på 7stk), men svømmer og spiser normalt, puster ikke unormalt heller.
Jeg har prøvd å ta noen bilder, men får ikke fremhevet flassingen av huden. men det ser ut som om skjellene "løsner"/er hovnet opp, og mellom disse ligger noe hvite greier.

heldigvis er ingen av ciklidene eller mallene berørt av dette, de er friske og frodige. og svømmer rundt som bare det.

vil gjerne finne ut nøyaktig hva som skjer i akvariet før jeg begynner å trikse med temperatur og evt. salt...

Kanksje du kan komme nærmere en diagnose om du ser her. Ellers står det om sykdom i artikkelsamlinga, men det vet du sikkert

Lykke til

Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap