Sykdom på malawi

ser ut til og ha fått sykdom i malawi karet mitt,fiskene får runde hvite ringer rundt øynene,og ser ut til at øynene hovner opp,så dør de etter en stiund,noen som kan hjelpe,gi meg tips om hva det er ,og hva jeg skal gjøre?
Hei.
Fant ikke mye info her eller i profilen din så det blir litt spørring og gjetting her:
Har du tatt vannprøver (PH, GH, NO2 og NO3)?
Hvor ofte skifter du en del av vannet?
Hvor stort er akvariet og hva slags fisk går i det?

Det virker som at det er "pop-eye" (utstående øyne) de får.
Malawi er ganske hardfør fisk så lenge vannkvalitet og fòr er tilpasset deres behov, så du bør kanskje skifte vann oftere, eller i større mengder?
Det er også viktig å tenke på at de trenger høyere PH og GH enn andre fisk, i tillegg til god vannsirkulasjon og bedre filtrering.

Foreslår at du bytter inntil 50% vann nå, og 30% om noen dager så kanskje det blir bra. Det er god førstehjelp mot pop-eye og skader uansett.

Sitat fra Sykdom i akvariet:
"Utstående øyne (Pop-eye):
Dette er mer ett symptom, enn en sykdom i seg selv. Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slåssing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette.
Behandlingsforslag: Det er i svært sjeldne tilfeller behov for å behandle pop-eye med medisiner. Men om ikke vannbytter\ korrigering av vannverdier har hatt effekt i løpet av en ukes tid, er det verdt å forsøke en kur med eSHa 2000".

Mvh Kristin

Takker
tusen takk for svaret,har borrevann her jeg bor,så gh og sånn er høyt naturlig,men har testet og har veldig høyt nitrat innhold ,så får bare sette i gang og skifte vann i 660 literen,

tusen takk for hjelpen nok en gang,er ganske fersk i akvaverden så trenger hyggelig hjelp som man får her,av deg og flere,hilsen lasse
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap