Finneråte på corydoras?
Inaktiv bruker
I går var jeg å kjøpte en gruppe corydoras metae, fikk ikke sett ordentlig på dem i går fordi de var rask å gjemme seg under roten når de ble sluppet ut i akvariet. Men etter å ha sett på dem idag, tror jeg at de muligens har finneråte. Spesielt på et individ man kan se det. Har aldri hatt finneråte på noen av mine fisker før så er litt usikker, legger derfor ut bilder her før jeg starter medisinering. Her det noen som kan bekrefte eller avkrefte mine antakelser?
Postet 21.02.10 kl 01:08
Inaktiv bruker
Vet det er dårlige bilder, men trenger virkelig hjelp med dette.
Postet 21.02.10 kl 11:01
Inaktiv bruker
*bump*
Postet 21.02.10 kl 16:09
Postet 21.02.10 kl 16:41
Jeg klarte ikke se så mye på bildene, men hvis du mistenker det, så bør du medisinere med Esha 2000.
Husk å lese bruksanvisningen nøye. Man må ha en gh-verdi på minst 4 for at medisinen skal virke etter oppskriften. Hvis man har lavere gh enn 4, må den oppgitte doseringen av medisinen dobles. Eller du kan bruke GH+ pulver og øke gh'en midlertidig med den, under medisineringsperioden. Det har jeg gjort. GH+ pulveret er billigere enn medisindråpene
Jeg har selv forsøkt Esha 2000 på en gruppe nyinnkjøpte Corydoras en gang, som hadde problemer med rufsete finnekanter som så ut til å ha en form for finneråte. Medisinen kurerte det fort i mitt tilfelle.
Jeg syns Esha 2000 virker som den skal i milde til moderate tilfeller.
PS! Esha medisin får du stort sett bare på nettet. Skriv i så fall i kommentar-feltet i bestillingen at det haster, så får du den tilsendt fort (eller ring og si fra etter at du har plassert bestillingen og oppgi ordrenr, at det haster)
Husk å lese bruksanvisningen nøye. Man må ha en gh-verdi på minst 4 for at medisinen skal virke etter oppskriften. Hvis man har lavere gh enn 4, må den oppgitte doseringen av medisinen dobles. Eller du kan bruke GH+ pulver og øke gh'en midlertidig med den, under medisineringsperioden. Det har jeg gjort. GH+ pulveret er billigere enn medisindråpene
Jeg har selv forsøkt Esha 2000 på en gruppe nyinnkjøpte Corydoras en gang, som hadde problemer med rufsete finnekanter som så ut til å ha en form for finneråte. Medisinen kurerte det fort i mitt tilfelle.
Jeg syns Esha 2000 virker som den skal i milde til moderate tilfeller.
PS! Esha medisin får du stort sett bare på nettet. Skriv i så fall i kommentar-feltet i bestillingen at det haster, så får du den tilsendt fort (eller ring og si fra etter at du har plassert bestillingen og oppgi ordrenr, at det haster)
Postet 21.02.10 kl 16:45
Endret: 21.02.10 kl 16:49
Inaktiv bruker
Okei, takk for svar Da skal jeg ringe de to dyrebutikkene i Tromsø jeg ikke allerede har sjekket hos i morgen,hvis de ikke har bestiller jeg fra nettet. Har sera baktopur liggende, men er litt skeptisk til å bruke den.
Postet 21.02.10 kl 17:21
Skepsisen din er begrunnet. Veldig, veldig mange av de vanlige fiskemedisinene mot bakterielle sykdommer går hardt utover de "snille bakteriene" også - de som sitter i filteret. Dermed får du et nytt problem etter medisineringen, siden medisinen har kverket filterbakteriene også, ikke bare sykdomsbakteriene. Du vil få problemer med nitritt og muligens ammoniakk forgiftninger, og slike ting krever daglige store vannbytter.
Unødig belastning på allerede syke og svekkede fisk. Da tåler de enda mindre enn før, og nitritt kan få dem til å stryke fort med.
Derfor anbefalte jeg Esha 2000, fordi det er en av veldig få antibakterielle medisiner som ikke tar knekken på filterbakteriene.
Unødig belastning på allerede syke og svekkede fisk. Da tåler de enda mindre enn før, og nitritt kan få dem til å stryke fort med.
Derfor anbefalte jeg Esha 2000, fordi det er en av veldig få antibakterielle medisiner som ikke tar knekken på filterbakteriene.
Postet 21.02.10 kl 21:09
Jeg brukte sera baktopur da dette var det de hadde i Zoo butikken.
Var en kampfisk som fikk finneråte, den andre kampfisken & de 2 vifterekene var helt fine. Fulgte bruksanvisningen & han ble frisk igjen.
Dette er en stund siden, men alle lever den dag i dag.
De fleste bruker nok Esha 2000, men hvis man ikke har eller får tak i annen medisin bruker man jo det man har.
Lykke til
Var en kampfisk som fikk finneråte, den andre kampfisken & de 2 vifterekene var helt fine. Fulgte bruksanvisningen & han ble frisk igjen.
Dette er en stund siden, men alle lever den dag i dag.
De fleste bruker nok Esha 2000, men hvis man ikke har eller får tak i annen medisin bruker man jo det man har.
Lykke til
Postet 21.02.10 kl 21:22
Inaktiv bruker
Da har jeg fått ESHA 2000 i hus. Mistenker at fiskene muligens har en eller annen form for parasitter i tillegg. En av dem har nemlig dødd, og en annen lå på siden og pustet febrilsk i morges da jeg slo på lyset. Tok et vannbytte selv om vannverdiene var gode, og da kviknet den til. Vannverdiene i karet er nå:
Nitrit: 0
pH: 6,5
GH: 7
KH: 4
Nitrat: 12,25 mg
NH3/NH4: 0
Dermed er det vanskelig å si hva som er problemet. Har hørt at man kan kombinere ESHA 2000 og Esha exit, og vurderer derfor å gjøre dette (har exit liggende). Men hvordan gjør man dette med hensyn til doser osv? Det er forøvrig ikke den fisken med klare tegn på finneråte som har falt bort, den virker faktisk som en av de kvikkeste i gjengen. :s
Nitrit: 0
pH: 6,5
GH: 7
KH: 4
Nitrat: 12,25 mg
NH3/NH4: 0
Dermed er det vanskelig å si hva som er problemet. Har hørt at man kan kombinere ESHA 2000 og Esha exit, og vurderer derfor å gjøre dette (har exit liggende). Men hvordan gjør man dette med hensyn til doser osv? Det er forøvrig ikke den fisken med klare tegn på finneråte som har falt bort, den virker faktisk som en av de kvikkeste i gjengen. :s
Postet 25.02.10 kl 18:34
Inaktiv bruker
Har kjørt to kurer med esha exit + esha 2000 i 63 literen nå. Det hvite belegget har forsvinnet fra bakfinnen til den som hadde klare tegn på finneråte, men synes fortsatt ikke at den ser noe bedre ut. Er ganske sikker på at det kun er 6 stk corydoras metae igjen i karet nå, dvs at to av de som tilsynelatende så friske ut er døde. Dette gjør meg ganske sikker på at det må være noe mer enn finneråte som er problemet, men det er vanskelig å si hva.
Temperaturen ligger på 24-25 grader, og neontetraene virker fortsatt upåvirket av det hele. Legger ved et bilde av den coryen som hadde klare tegn på finneråte. Bakfinnen er fortsatt veldig kort, med belegget på den er borte. Finnene på ryggen er helt sammenklistret, og det ser ut som om det er et slags gjennomsiktig belegg på de. Man merker godt at den korte bakfinnen er et problem for den, når man ser den svømme i stim med de andre. Den har liksom ikke samme motoren til å komme seg framover. Den vifter febrilsk med bakfinnen, men blir likevel hengende etter. Stakkars liten
I dag fant jeg enda en corydoras liggende oppned på bunnen av karet og pustet tungt. Etter en liten stund snudde den seg opp igjen å svømte videre som om ingenting hadde skjedd. Skjønner virkelig ikke hva som er problemet. Slik som det ser ut nå blir jeg å meste en etter en til det ikke er noen igjen, uten at jeg aner hvorfor. :s
Er det noen som har aning på hva dette kan være?
Temperaturen ligger på 24-25 grader, og neontetraene virker fortsatt upåvirket av det hele. Legger ved et bilde av den coryen som hadde klare tegn på finneråte. Bakfinnen er fortsatt veldig kort, med belegget på den er borte. Finnene på ryggen er helt sammenklistret, og det ser ut som om det er et slags gjennomsiktig belegg på de. Man merker godt at den korte bakfinnen er et problem for den, når man ser den svømme i stim med de andre. Den har liksom ikke samme motoren til å komme seg framover. Den vifter febrilsk med bakfinnen, men blir likevel hengende etter. Stakkars liten
I dag fant jeg enda en corydoras liggende oppned på bunnen av karet og pustet tungt. Etter en liten stund snudde den seg opp igjen å svømte videre som om ingenting hadde skjedd. Skjønner virkelig ikke hva som er problemet. Slik som det ser ut nå blir jeg å meste en etter en til det ikke er noen igjen, uten at jeg aner hvorfor. :s
Er det noen som har aning på hva dette kan være?
Postet 07.03.10 kl 19:43
Inaktiv bruker
Nå begynner jeg å se tegn til sykdom på neontetraene også. I morges så alle rimelig slappe ut. I tillegg hadde alle neontetraene hvit frynsete avføring hengende etter seg, noe som er merkelig ettersom de ikke fikk for i går.
Skulle gjerne kunnet endret overskriften på denne tråden ettersom det ser ut til at finneråte er det minste problemet... Noen som vet hvordan man gjør dette?
Ting som har skjedd til nå:
1. En corydoras metae hadde klare tegn på finneråte, merker dette dagen etter at jeg kjøpte fiskene (veldig kort hakkete bak finne, og et hvitt lag på den)
2. Oppdaget nitrit i vannet, men fikk den ned til 0 etter et stort vannbytte. Nitriten har holdt seg slik etter dette.
3. En annen corydoras døde helt uten forvarsel
4. En corydoras ble funnet liggende på rygg mens den pustet febrilsk, ble bra igjen etter vannbytte
5. Medisinering med esha exit + esha 2000 (fungerte ikke)
6. En ny corydoras blir funnet liggende på ryggen og pustet febrilsk (kom seg etter en liten stund)
7. En corydoras forsvinner (etter all sansynelighet død)
8. Oppgraderte dosen på medisineringen
9. Det hvite belegget på "finneråte coryen" har forsvunnet, men nå har det kommet et blakt belegg på finnene på ryggen, som klistrer de sammen.
10. En ny corydoras blir funnet liggende på ryggen og pustet febrilsk (kom seg etter en liten stund)
11. Neontetraene begynner også å bli påvirket av det hele. Alle hadde lang frynsete hvit avføring hengende etter seg 24 timer etter foring (flaggelater???)
Skulle gjerne kunnet endret overskriften på denne tråden ettersom det ser ut til at finneråte er det minste problemet... Noen som vet hvordan man gjør dette?
Ting som har skjedd til nå:
1. En corydoras metae hadde klare tegn på finneråte, merker dette dagen etter at jeg kjøpte fiskene (veldig kort hakkete bak finne, og et hvitt lag på den)
2. Oppdaget nitrit i vannet, men fikk den ned til 0 etter et stort vannbytte. Nitriten har holdt seg slik etter dette.
3. En annen corydoras døde helt uten forvarsel
4. En corydoras ble funnet liggende på rygg mens den pustet febrilsk, ble bra igjen etter vannbytte
5. Medisinering med esha exit + esha 2000 (fungerte ikke)
6. En ny corydoras blir funnet liggende på ryggen og pustet febrilsk (kom seg etter en liten stund)
7. En corydoras forsvinner (etter all sansynelighet død)
8. Oppgraderte dosen på medisineringen
9. Det hvite belegget på "finneråte coryen" har forsvunnet, men nå har det kommet et blakt belegg på finnene på ryggen, som klistrer de sammen.
10. En ny corydoras blir funnet liggende på ryggen og pustet febrilsk (kom seg etter en liten stund)
11. Neontetraene begynner også å bli påvirket av det hele. Alle hadde lang frynsete hvit avføring hengende etter seg 24 timer etter foring (flaggelater???)
Postet 08.03.10 kl 14:09
Inaktiv bruker
*bump* ingen som vet noe? Sorry hvis jeg maser, men det er så grusomt å se at fiskene faller fra en etter en, uten å vite hvorfor....
Postet 08.03.10 kl 16:14
MariiaNitrit: 0 pH: 6,5 GH: 7 KH: 4 Nitrat: 12,25 mg NH3/NH4: 0
Er det dråpetester eller strips du bruker til å måle med?
Det er noe som ikke stemmer helt med kh og ph. Med en kh på 4 skulle du ikke hatt ph på bare 6.5. Det var også litt uvanlig høy gh til å være norsk kranvann.
Jeg klarer dessverre ikke hjelpe deg med sykdomsdiagnose, da det er veldig sprikende symptomer. Noe peker i retning av parasitter og andre ting i retning av noe bakteriellt. Da er det utrolig vanskelig å vite hva man skal bruke av medisiner
Har du sjekket sykdomsbasen JBL Online Hospital? Se nøye på bildene i bildegalleriet der, og se om du finner noe som stemmer overens med det du ser på dine egne fisk.
Postet 08.03.10 kl 16:29
Inaktiv bruker
Måler med dråpetester fra tetra. Gjør dette nå hver eneste dag i dette karet, og disse resultatene er det jeg har fått hver gang. Tok dagens måling av pH og KH nå når jeg leste innlegget ditt. pH ligger fortsatt på 6.5 mens KH har falt ned på 3,5 (gjorde nå slik som Frank Angell har skrevet i sin artikkel at man kan gjøre for å få testen mer nøyaktig).
Tok en titt på den siden du linket til, mange grusomme bilder. Fant ingenting som lignet, bortsett fra det ene bildet av en sverddrage (tror jeg) med mild finneråte. Det er omtrent slik "halen" til den corydorasen denne posten opprinnelig handlet om ser ut. Ingen av de andre fiskene har noe synelig tegn på sykdom, bortsett fra at de snurrer rundt på rygg og dør.
Slik som jeg har forstått det så er flaggelater ikke en sykdom i seg selv, men er forårsaker av en voldsom oppblomstring i tarmen pga. en annen underliggende sykdom. Er dette rett? I så tilfelle hvilke sykdommer kan dette tyde på?
Ettersom esha exit og esha 2000 ikke fungerer, ser det ut som om de har en eller annen sykdom som disse ikke fungerer på. Skjønner jo nå at det kan bli vanskelig å finne en diagnose på disse fiskene, men kan liksom ikke dra på butikken å kjøpe alt av medisiner de har heller?
Tok en titt på den siden du linket til, mange grusomme bilder. Fant ingenting som lignet, bortsett fra det ene bildet av en sverddrage (tror jeg) med mild finneråte. Det er omtrent slik "halen" til den corydorasen denne posten opprinnelig handlet om ser ut. Ingen av de andre fiskene har noe synelig tegn på sykdom, bortsett fra at de snurrer rundt på rygg og dør.
Slik som jeg har forstått det så er flaggelater ikke en sykdom i seg selv, men er forårsaker av en voldsom oppblomstring i tarmen pga. en annen underliggende sykdom. Er dette rett? I så tilfelle hvilke sykdommer kan dette tyde på?
Ettersom esha exit og esha 2000 ikke fungerer, ser det ut som om de har en eller annen sykdom som disse ikke fungerer på. Skjønner jo nå at det kan bli vanskelig å finne en diagnose på disse fiskene, men kan liksom ikke dra på butikken å kjøpe alt av medisiner de har heller?
Postet 08.03.10 kl 17:11
MariiaSlik som jeg har forstått det så er flaggelater ikke en sykdom i seg selv, men er forårsaker av en voldsom oppblomstring i tarmen pga. en annen underliggende sykdom. Er dette rett? I så tilfelle hvilke sykdommer kan dette tyde på?
Betegnelsen flagellater i Store Norske Leksikon
sitat:
"flagellater,
eukaryote encellede organismer, «protister», som er utstyrt med en eller flere bevegelige «haler», flageller. En formrik og uensartet gruppe som inneholder både frittlevende auto- og heterotrofe, så vel som parasittiske former. Flagellen er en lang trådlignende struktur som fungerer som en propell for organismen. Enkelte flagellater som finnes i tropene, er sykdomsfremkallende. En rekke av flagellatene er blodparasitter eller invaderer vev, mens andre finnes i urinveiene, kjønnsorganene eller mage-tarmkanalen. Flagellaten Giardia lamblia gir langvarig diarésykdom, mens Trichomonas vaginalis koloniserer underlivet og er en av de vanligste årsakene til utflod hos kvinner."
Postet 08.03.10 kl 18:00