Guppyene dør som fluer...
Jeg har et 60 liters guppykar gående, og inntil nå nylig så har dette duret og gått uten så veldig store frafall. En og annen har dødd, men det er vel noe man må regne med. Guppyene er vel ikke de sterkeste fiskene.
Men, nå de siste to ukene så har det hele endret seg. Jeg mister fisk daglig.
Fiskene ser tilsynelatende friske ut. Ikke prikker eller andre synlige tegn på at noe galt er fatt. De svømmer rundt og ser helt tipp topp ut, og så plutselig død. Det eneste jeg har lagt merke til er at de ligger nede ved bunn, rett før døden inntreffer.
Nå vil dere sikkert spørre om vannkvaliteten min, og her kan jeg ikke si annet enn at det ser bra ut, sett ut fra disse stickstestene. Et ørlite utslag på nitrat, så dette jobber jeg med å få bort nå.
I utgangspunktet vil jeg anta at vannet er bra også, for jeg har masse yngel i karet, og de ser ut til å leve i beste velgående. Har også noen ancistrusyngel oppi der, og også de ser ut til å ha det bra.
Noen som har noen formening om hva som kan være galt her?
Men, nå de siste to ukene så har det hele endret seg. Jeg mister fisk daglig.
Fiskene ser tilsynelatende friske ut. Ikke prikker eller andre synlige tegn på at noe galt er fatt. De svømmer rundt og ser helt tipp topp ut, og så plutselig død. Det eneste jeg har lagt merke til er at de ligger nede ved bunn, rett før døden inntreffer.
Nå vil dere sikkert spørre om vannkvaliteten min, og her kan jeg ikke si annet enn at det ser bra ut, sett ut fra disse stickstestene. Et ørlite utslag på nitrat, så dette jobber jeg med å få bort nå.
I utgangspunktet vil jeg anta at vannet er bra også, for jeg har masse yngel i karet, og de ser ut til å leve i beste velgående. Har også noen ancistrusyngel oppi der, og også de ser ut til å ha det bra.
Noen som har noen formening om hva som kan være galt her?
Postet 23.02.10 kl 22:10
Nitrat trenger du vel ikke jobbe så hardt med å få bort, en viss mengde nitrat er greit i et selskapskar.
Jeg føler meg ikke kompetent til å gi så mye råd, men vet at dersom jeg hadde opplevd dette, ville jeg ikke stolt på strips-tester. Dråpetester må til for å få et riktig bilde av vannkvaliteten.
Hvor mange voksne fisker har du i tillegg til yngelen, og hvilke arter?
Jeg føler meg ikke kompetent til å gi så mye råd, men vet at dersom jeg hadde opplevd dette, ville jeg ikke stolt på strips-tester. Dråpetester må til for å få et riktig bilde av vannkvaliteten.
Hvor mange voksne fisker har du i tillegg til yngelen, og hvilke arter?
Postet 23.02.10 kl 22:45
Er fullstendig klar over dette med at stripstestene ikke er fullkomne.
Det er snakk om et rent guppykar her, med unntak av noen ancistrusyngel.
Har hatt opptil 20 voksne guppy, men er nå nede i 6, pluss et ukjent antall yngel fra dem. De er bare en uke gamle, ca, så de utgjør vel neppe noe fra eller til i karet.
Det er snakk om et rent guppykar her, med unntak av noen ancistrusyngel.
Har hatt opptil 20 voksne guppy, men er nå nede i 6, pluss et ukjent antall yngel fra dem. De er bare en uke gamle, ca, så de utgjør vel neppe noe fra eller til i karet.
Postet 23.02.10 kl 23:05
Å si at stripstest ikke er fullkomne er vel å si det forsiktig - ubrukelig er et mer dekkende ord.
Hva slags filter har du og hvor ofte bytter du vann og hvor mye?
Skal ikke så mye til for å overbelaste et 60l kar, og guppy vil være de første som takker for seg da de som du sier ikke er de sterkeste fiskene.
Hva slags filter har du og hvor ofte bytter du vann og hvor mye?
Skal ikke så mye til for å overbelaste et 60l kar, og guppy vil være de første som takker for seg da de som du sier ikke er de sterkeste fiskene.
Postet 23.02.10 kl 23:29
Type filter og pumpe er jeg i farta usikker på, men det skal være mer enn bra nok for et 60 liters kar.
Vann skifter jeg hver 2-3 uke, og da rundt 2/3-halvparten hver gang.
Jeg vet at 60 liter er lite, og at det ikke skal mye til for å overbelaste det, men jeg har vondt for å tro at det er det som skjer nå. Ikke har det vært overbefolket, og jeg føler selv at vannskiftene mine er hyppige nok.
Nå er jeg litt usikker her, men den bestanden jeg nå har hatt, har bestått av tre innkjøpsrunder av fisk. Jeg mistenker faktisk at jeg kanskje har vært uheldig med den ene ladningen, men sikker er jeg ikke, for jeg klarer ikke skille fiskene ut fra når de var kjøpt.
Men mistanken er der, siden yngelen klarer seg, både guppyer og ancistruser.
Vann skifter jeg hver 2-3 uke, og da rundt 2/3-halvparten hver gang.
Jeg vet at 60 liter er lite, og at det ikke skal mye til for å overbelaste det, men jeg har vondt for å tro at det er det som skjer nå. Ikke har det vært overbefolket, og jeg føler selv at vannskiftene mine er hyppige nok.
Nå er jeg litt usikker her, men den bestanden jeg nå har hatt, har bestått av tre innkjøpsrunder av fisk. Jeg mistenker faktisk at jeg kanskje har vært uheldig med den ene ladningen, men sikker er jeg ikke, for jeg klarer ikke skille fiskene ut fra når de var kjøpt.
Men mistanken er der, siden yngelen klarer seg, både guppyer og ancistruser.
Postet 24.02.10 kl 01:08
Postet 24.02.10 kl 02:26
Postet 24.02.10 kl 02:45
Postet 24.02.10 kl 13:19
Postet 24.02.10 kl 18:37
Endret: 24.02.10 kl 18:38
Postet 24.02.10 kl 19:06