Mallen min har blitt syk

Hei!

Mallen min har fått et slags hull på ryggen, som er lyst gult og helle rover til rødt noen steder. Ser nesten ut som at noen har tatt seg en liten bit av den, men er veldig sikker på at dette ikke har skjedd. Den vibrerer litt og beveger ikke spesielt mye på seg.

Hva burde jeg gjøre? Hvilken sykdom kan dette være?
Han bruker vel ikke å ligge mellom varmekolben og glasset? Dette ser nesten ut brannsår.
Nei, jeg har ikke varmekolbe. Karet er en 15 liters bolle med filter og lys, typen biorb. Kjøpte mallen for 1-2 mnd siden. Den er i karet med en kampfisk og fire neon tetra. De andre fiskene har ingen merker på seg, så synes dette virker merkelig.
Hei og velkommen hit
Jeg er ikke ekspert på sykdom, men synes det ser ut som et bakterie-infisert sår mallen har. Det kan komme av feil vannverdier.
Det kan begynne med et lite sår, men urent vann gir grobunn for bakterier.
Synes du har kommet feil ut angående akvarie-type, størrelse og fiskevalg, så da er det lett å bli plaget.
Har du mulighet til å teste f.eks nitrit og nitrat?

Førstehjelp kan være å skifte 1/3 av vannet, og gjenta dette regelmessig.

Tips: Har du lest denne artikkelen?:
Oppstart av akvarium

Mvh Kristin
Tusen takk for svar

Vannverdiene er bra og jeg har byttet ut ca. 50% av vannet. Så får vel bare dra til akvariebutikken i morgen og se hva de sier Håper bare at alt ordner seg!

bakteriell infeksjon er det der, som rammer maller lett om de går i feil vannparametre ..
akvariet ditt er ikke egnet for maller og fisk.
Uff! Dette hørtes ikke bra ut... men tusen takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap