Byllete og hoven malle

hei idag så jeg at den ene malla mi har fått noe byllegreier og virker litt hoven.
søkt litt her men fant ikke noe særlig å orker ikke lese gjennom alle innlegga i sykdomsforumet

er det noen som vet hva dette kan være?
drepe eller fikse?
Ser ut som forstoppelse. Hadde det en gang på min ancistrushoe. Ho hadde gått for lenge med egg, og fikk tilslutt forstoppelse, og begynte å på "byller" og sprakk. Ville avlivet! Er umulig å ordne dette når det har gått så langt at huden strekkes på denne måten (byller).
ok har ikke sjekka om den har driti noe i det siste er vel ikke det jeg følger mest med på
ser hvertfall ut som det er noe bakterie/virusgreier eller lignende
kanskje den har fått byllepest
håper ikke det er smittsomt hvertfall?
den hadde et sånn slimbelegg her og der for noen uker siden også men det ble borte kan det ha noen sammenheng?

er ingen av de andre fiskene som har noe problemer heller
har en 4 forskjellige malletyper noe tetra og praktbotia+litt reker i det karet.

250 liter med vannkvalitet på :
ph:6,8
gh:ca7/8
0 nitrit og bittelitt nitrat

legger ved 2 bilder til det ene er av det hvite greiene jeg snakka om som bare ble borte av seg selv.
så nesten litt ut som det slimgreiene som er rundt jegersnegleegga om dere skjønner?
den har vært helt frisk frem til nå.
ser den jo ikke hver dag da den gjemmer seg men dette har gått rimelig fort.
den kan ikke ha sloss eller noe da?
den deler jo hule med 2 stk praktbotia.(som storkoser seg selv om de bare er 2 hehe)
prøver å få svar ikveld og morgenen imorgen så blir det vel fram med slegga tenker jeg om det ikke finnes noen annen løsning men jeg er glad i den fisken så vil jo helst fikse den.)

Akkurat samme symptomer som min hadde. Virker som klumpene på kroppen utskilte et hvitt slim gjennom huden...
ok hmm jeg har ikke nett hjemme så får ikke sjekka fisken mens jeg skriver her men de små "kvisene" ser ut til å ha noe guffe i seg men de større byllene ser ut som er fylt med luft eventuelt klar veske+ at den virker oppblåst.
kan jo prøve å få tatt noen bedre bilder til imorgen tidlig.
er ikke så lett for den er ganske aktiv når jeg tar bort hula å knipser bilder.

er jo mulig du har rett jeg bare syntes det virker så rart så ønsker flere bekreftelser eller annen fakta på hva det kan være før den eventuelt går under slegga imorgen
er det noe annet jeg kan sjekke ut for å se om det er samme som du hadde på din ?
det kan jo være noe smittsomt så jeg må fikse/medisinere karet skikkelig også.
skal flytte alt fra det karet over i et større et til helgen tenkte jeg men vil jo ikke det før jeg vet at alt er ok.

Skjønner det godt. Er godt å få bekreftelse fra andre også. Jeg har desverre ikke bilder.
Min hadde gått med egg lenge, og var skikkelig rognstinn. Men hannen nektet henne å komme inn i hula for å legge egg. Hun sluttet å spise, og ble plutselig slik som din. Hun fikk også noe hvit gugge som så ut som det kom ut av huden der byllene var. Maten og eggene i magen hadde sikkert blitt betent, og det var nok det som kom ut... Etter noen få dager (3-4) fant jeg henne død, helt flat og med løst skinn. Så ut som hun hadde sprukket å alt hadde rent ut an henne. Var nesten bare skinn og hode igjen
hmm ok ja jeg får komme meg hjem å sjekke ut litt mer,prøve ta flere bilder også kanskje.
er noe dritt om jeg må avlive den
men da har jeg en unskyldning til å skaffe meg noe nytt hvertfall
så får jeg komme tilbake her ikveld eller imorgen å sjekke ut om det har kommet noen flere svar

uansett takk for at du svarte på innlegget Kine Kristine
ingen fler som vil eller kan svare?
kom igjen nå folkens trenger svar fort da jeg dreper den idag hvis jeg ikke har fått noe mere svar.
finner ingenting på nett som ligner så er litt desperat.

om det har noe å si så er den ikke bedre idag men igår så jeg at den hadde en laaang gul bæsj ut av seg nesten gjennomsiktig så det fordi jeg satt med lommelykt å studerte den.
jeg pella også bort noen blemmer men det var like mange der idag.
glemte selvfølgelig å ta med kamera med flere bilder men det holder vel med de jeg har lagt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap