Avlive malle eller ikke haster!

Inaktiv bruker
Har en ancistrus SP "Oppdrettervariant" Som jeg ikke har sett på flere dager. I dag fant jeg den under rota og normalt så svømmer den vekk når den ser meg men jeg kan fange den uten at den rører seg. Fisken er også ganske stiv, øynene er nesten inni hode på den. Skjella stikker også litt ut. Satte den intil glasset men den klarer ikke å suge seg til glasset. Den er også blitt tynn.
Når jeg kjøpte den fikk jeg beskjed om å gi den 1 tablet i uka er dette forlite??

Håper svar snarest.
Plussmedlem
En tablett i uka er lite hvis det er eneste kilden til mat.
Men "en tablett" kan være så mangt. De varierer veldig i størrelse. Det samme gjør en ancistrus
Hvilke tabletter er det snakk om? Hvor stor er fisken?

I alle tilfelle så er det nok for seint å gjøre noe for denne fisken.
Min erfaring er at når øynene er innsunkne i hodet på maller, så er de hinsides redning. Da er håpet ute, og de dør.

Jeg ville avlivet den, så den slipper å lide mer.

En fôrtablett i uka høres ut som sultekur i mine ører, men...
Inaktiv bruker
Malla får Tetra PlecoMin Grünfutter 1 gang i uka som jeg fikk beskjed om.
Han har også fått litt agurk avogtil. Men har ikke hvist stor interesse for det.
Malla er 7cm.
Den har flytta på seg ca noen mm siden jeg skrev innlegget her.

22 januar 2009 kjøpte jeg min første malle da fikk jeg beskjed om det med den tabletten 1 gang i uka. Malla døde uka etter da jeg fikk akutt nittritt krise i akvariet.
18.07.2009 kjøpte jeg meg to nye maller den ene forduftet den 05.08.2009. Fant den aldri igjen. Så nå 14.03.2010 blir den siste og eneste fisken min avlivet.
denne fisken har fått forlite mat,. rett å slett sultet i hjel.
ancistruser spiser mye mat, og de liker å gnage på røtter som hjelper til med fordøyelsen.
Når de på dyrebutikken sier at du skal gi en så pas stor fisk 1 tabl i uka,. så sier det seg selv hvor det går. 1 tabl daglig er mere å anbefale.
samt vannbytter 1 gang i uka.
at du sier at ancistrusene dine, bare forsvinner. sier jo litt om at de ikke får nok mat , og at du ikke har helt kontroll på fiskene. Hvor ofte byttet du vann og ordnet karet?
hvor mye planter har du? stort kar?
filter? etc etc?

men etter dette så har du lært noe faktisk. levende fisk trenger mat.
Inaktiv bruker
- Akvariet er et akvastabil 63l
- Hadde planner om å sette den oppi en 128l når det var innflytnings klart.
- Pumpa er en Fluval 2+
- Hadde en stor rot, javamose og en annen plante.
- Bytter vann 1 gang i uka. Men er ikke sikker på hvor mye i liter jeg bør bytte.
- Akvariet ble ordnet litt i for 1 mnd siden da fikk malle en skifer hule som jeg hadde hatt i en bøtte vann i 2 døgn forst.

Da malla forsvant sist så gikk de i en 120l jeg hadde før sammen med sverddragere og guppy. da fikk spiste de også rester etter dem. Pluss di fikk litt agurk avogtil og hadde mange planter + stor rot.

De siste 2 mallene mine nektet å spise fra jeg fikk dem. Siste tiden før de døde var øynene groteskt innsunket

Ancistrusen jeg kjøpte på dyrebutikken , torsdag i forrige uke, hadde lett innsunkne øyne da jeg fikk ham. Har gitt ham malletabletter daglig som han har kastet seg over med stor iver + en solid dose mygglarver, og i morges da jeg sjekket akvariet var øynene fine og normale igjen

Så min konkluson er da at innsunkne øyne er et tegn på sult.....
Inaktiv bruker
Takk for svar alle sammen. Neste gang jeg skaffer meg malle skal den få vær dag. Malla er avlivet
hvordan avliver man en fisk på best og mest verdig måte?
jeg syntes det er best å ha kokende vann så ta den oppi.
dør jo momentant da, men synes ikke det er så verdig akuratt. er jo ganske dramatisk å putte en fisk i kokende vann, men fisken slepper jo smerte da er jo verdig på en måte. tenker jo at det er viktig at livet uansett hva det er . at det skal avsluttet bra. mange tenker jo at det er jo bare en fisk, men fisken har jo et liv den også.
ja, men det er det jeg syntes er best med fisk.
Andreas Kleven
hvordan avliver man en fisk på best og mest verdig måte?

Det man kan gjøre, hvis man ønsker at fisken skal bedøves før avliving, er å kjøpe noe som kalles nellikolje. Det fås på apoteket, såvidt jeg vet. Man har fisken over i en skål med vann e.l., og så dryppes et visst antall dråper av nellikolje nedi. Da sovner fisken, og man kan ta den opp og avlive den f.eks. med kniv eller andre måter. Fisken merker ikke noe uansett, siden den er bedøvd.

Dessverre vet jeg ikke dosen eller noe, men det kan kanskje andre her hjelpe deg med.

Jeg har funnet frem noen tråder der nellikolje er diskutert i forbindelse med avliving av fisk. Her er en tråd, en annen tråd og en tredje. Det finnes MANGE, det er massevis av treff ved søk på ordet nellikolje her.
Inaktiv bruker
Min måtte å avlive på er å koke vann og når vannet fosskoker har jeg fisken oppi. Da går det veldig fort. Men jeg har bare små fisker som guppy osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap