Krokete rygg

Jeg finner ingen informasjon om krokete rygg på fisk. Gjennom min akvariumskarriere har jeg innimellom opplevd at fisker blir krokete i ryggen, avmagret og så dør de. Tror dette gjelder mest levendefødende fisker (?).

Har denne tilstanden/sykdommen et navn, og hvor finner jeg evt. informasjon om dette?
Er ikke sikkert ,men har hørt at:
Det er mest grunnet føding av store kull.
Dette gjelder da på levendefødende.

Jeg har selv Guppyer. Ei frøken som jeg nettopp mistet har fått 3 kull på 3 mnd. og hun ble kroket etter siste kullet.

PS! Hun døde ikke av fødselen.
Jeg var uheldig og fikk noe problemer med vannet etter en rengjøring av karret. Nitritt opphopning.

Det er guppyer som har fått det nå. Tok livet av 3 stykker i dag fordi de var helt avmagret og krokete. Er det smittsomt, tro?
skulle nesten tro det er smittsomt. har 2 av 4 guppyer som lever. 2 høygravide hunner døde uten videre.. min 3 hun har nå krokete rygg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. hannen har også merkelig oppførsel, ligger på bunnen men spiser.. blir fortvilet
Jeg tipper ankerorm.

Les mer her:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Når det er sagt, så er innavl på gyppyer også en grunn til hvorfor de bli krokete i ryggen. Fikk greie på det når jeg var i Sverige, for den dyrebutikken kjøper aldri gyppyer fra samme sted, akkurat for å unngå dette
kanskje det er den sykdommen, men tror ikke det. jeg er usikker. hun kommer seg, men så kommer hun seg ikke alikevel liksom. og hun har jo ikke hatt krokete rygg lenge heller.. hmmm..er et mysterie dette =/ vet ikke om jeg skal ta henne utifra bollen med yngelet eller ikke
og hun spiser, så er ikke tynn . og hun begynner å bli ganske stor, altså .gravid.
Tviler på at det var ankerorm, for det var ingen utvendige sykdomstegn. Fisken eble brått krokete og etterhvert tynnere, selv om de spiste. Høres mer ut som innavl. Nå er alle døde og jeg kjøper ikke guppy mere.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap