Hva er dette?
Byttet vann i akvariet i dag, slamsuget bunnen. Jeg oppdaget da at det var masse bittesmå, hvite dyr/parasitter i vannet. Jeg har lest en del om hvittprikk, og det kan se ut som det var det, men er ikke sikker. Ingen av fiskene har hvite prikker på seg, det er kun i vannet.
Jeg er temmelig fersk på området, og har ikke hatt noe form fom sykdom i akvariet, så jeg er takknemmlig for svar!!
Jeg er temmelig fersk på området, og har ikke hatt noe form fom sykdom i akvariet, så jeg er takknemmlig for svar!!
Postet 17.03.10 kl 21:57
Postet 17.03.10 kl 22:50
Planarier
Spretthaler og bilde av spretthaler
Nematoder
Hydra
Klikk for å se bilde/beskrivelse
Hvis ditt utøy ikke ligner noen av disse, må du forsøke å beskrive det litt nøyere. Sannsynligvis er det en av de tingene som kommer ved for kraftig foring. Denne tiden av året har det også med å gi dem en liten dytt i veksten, slik at vi ser dem.
Spretthaler og bilde av spretthaler
Nematoder
Hydra
Klikk for å se bilde/beskrivelse
Hvis ditt utøy ikke ligner noen av disse, må du forsøke å beskrive det litt nøyere. Sannsynligvis er det en av de tingene som kommer ved for kraftig foring. Denne tiden av året har det også med å gi dem en liten dytt i veksten, slik at vi ser dem.
Postet 17.03.10 kl 23:01
Postet 18.03.10 kl 10:46
Postet 18.03.10 kl 11:35
Mona...De er hvite, ca 1 mm, runde i form, og synes ikke dem så ut som noe av dem på bildet. Dem kom frem når jeg slamsugde, slik at det virket som om dem lå i grusen. Tenkte kanskje det var hvitprikk i stadie 1 eller 2?? Men vet som sagt ikke..
Man kan ikke se parasitten som forårsaker hvitprikk-sykdommen med det blotte øye... det kreves mikroskop. Så det alternativet kan du slå fra deg
Postet 18.03.10 kl 11:36
Postet 18.03.10 kl 12:55
Etter en nærmere titt i dag, ser jeg at de ikke er runde, men litt mer avlange. De er litt mer avlange, ser dem ikke i akvariet, men har et desilitermål som jeg hadde litt vann i - det var da jeg så dem.
De er som sagt hvite, 0.5 - 1 mm. Hvite, Hopper/spretter litt rundt.
Kroppen er litt avlang, og det ser ut som om den har "følehorn" fremme, og bake på kroppen ser den nesten ut som den er delt i to... føtter? De er jo veldig små, så det er vanskelig å gi en god beskrivelse av dem.
Kanskje ligner de litt på disse spretthalene, men synes ikke de ligner helt.
Er det noen som vet hva dette kan være? Hva kan dette komme av? Hvordan blir jeg kvitt de?
Ikke blir de foret for mye, og jeg er nøye med å ta bort mat etter 5 min.
Det eneste "nye" i akvariet siste ukene er en ny rot som ble satt ned forrige helg, denne har ligget i en bøtte vann i ca en uke for å få bort litt farge.
Ellers er alt som normalt i akvariet.
Takknemlig for svar!
De er som sagt hvite, 0.5 - 1 mm. Hvite, Hopper/spretter litt rundt.
Kroppen er litt avlang, og det ser ut som om den har "følehorn" fremme, og bake på kroppen ser den nesten ut som den er delt i to... føtter? De er jo veldig små, så det er vanskelig å gi en god beskrivelse av dem.
Kanskje ligner de litt på disse spretthalene, men synes ikke de ligner helt.
Er det noen som vet hva dette kan være? Hva kan dette komme av? Hvordan blir jeg kvitt de?
Ikke blir de foret for mye, og jeg er nøye med å ta bort mat etter 5 min.
Det eneste "nye" i akvariet siste ukene er en ny rot som ble satt ned forrige helg, denne har ligget i en bøtte vann i ca en uke for å få bort litt farge.
Ellers er alt som normalt i akvariet.
Takknemlig for svar!
Postet 18.03.10 kl 17:49
Postet 18.03.10 kl 18:07