Krise!

jeg har en liten stim med neontetra som jeghar hatt en stund, men en neontetra er mindre enn de andre og tynn, men harl iggeti mange timer opp ned og den svømmer opp ned. men det er nok avslutningsfase for denne fisken. prøvd å ta den oppe i hoven får å se nærme på den, men den bruker gjeldene ennå . hva burde jeg gjøre? skal det bare gå sin gang. synes jo det er litt leit at den skal ligge på rygg på overflaten i flere timer. noen måte å gjør det best mulig måte for den?
hadde noen botia som ble syke.. og ei venninde av meg som har drevet med akvarier en stund kom på besøk.. hun puttet de rett i litt klor... det gikk iallefall kjapt.. veit IKKE om dette er alseptert, men som sagt, det går iallefall fort... regner med at den fisken din ikke har lenge igjen, uansett..
kok opp vann i en gryte, når det koker ordentlig, så tar du han i hoven å putter den fort oppi vannet som koker, går veldig fort.
ssilje89
kok opp vann i en gryte, når det koker ordentlig, så tar du han i hoven å putter den fort oppi vannet som koker, går veldig fort.

Helt enig i dette.
Jeg gjør det selv men mine fisker som er så små.

Men dvergguramiene mine er for store til at det går raskt nok med kokende vann, så da er et hart slag med hammeren bedre for fisken.
mye søl da. tror jeg aldri klarer å slå et dyr sånn. men sant er jo en god måte å få det overstått på men jeg klarer ikke sånt jeg. men kan si at fisken døde på naturligvis til slutt. er godt det når ikke fisken ikke klarer å ha kontroll over kroppen eller bare hiser seg etter å greie å puste/ bruke gjeldene
Ja den normale måten er egentlig den beste måten og la en fisk dø på. Men det kan være vondt og se på for oss mens det pågår.
Den beste og "offesiellt" akseptable avlivningsmetoden er jo å bedøve fisken for så å avlive den. Jeg bruker nellik olje til å bedøve fisken så den går i narkose, deretter blander jeg inn sprit for å drepe den.

Husk at nellik olje i moderate mengder IKKE dreper fisken, men kun legger den i "koma" med kraftig nedsatte kroppsfunksjoner i motsetning til hva mange tror. Selv om fisken ser død ut så er den ofte ikke det, så følg opp med sprit eller isopropanol for å være sikker.

1-2 dråper nellik olje i en liter med vann er nok til at fisken sovner ganske kjapt. Ingen smerter, sprelling eller klin.
Har ikke du enda en avlivingstråd gående? Kan du ikke ta alt samlet der, du får jo svar på det samme der.

Jeg skrev et svar der tidligere i dag.
nei jeg svarte på en tråd. ikke jeg som startet den
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap