Hjelp dør minimum 2 fisk per natt

Inaktiv bruker
begynte med hvittprikk kjører enda varme og esha exit og esha 2000 kur.
nå har fiskene begynt å bli litt bedre ang hvittprikken men er hvite rundt munnen hva er det?
Inaktiv bruker
har nå plukket ut devært infisert fiskene og tatt livet av de på mest mulig human måte! redd for videre infensjon til andre fisk. har også byttet vann 1 gang til dagen
Hei Thomas

Har du bilder av syk fisk? Du er sikker på at det er hvitprikk du har?

Uansett, jeg hadde et utbrudd i mitt kar nå rett før påske. Esha EXIT brukte jeg også...skal brukes i minimum 3 dager. Lønner seg ofte å dosere noen dråper ekstra, spesielt hvis du har bløtt vann. Jeg kjørte også opp temperaturen til 31-32 grader for å korte ned livssyklusen til protozoene, så alle ville i løpet av 3 dagers perioden komme i det stadiet hvor Esha kverker de. Du må regne med at all fisken din er smittet uansett, så å ta ut syk fisk for å hindre videre smitte har liten hensikt. Esha 2000 har vel egentlig inegn effekt på disse protozoene. Ikke vær redd for å behandle et par dager ekstra.
Da jeg hadde hvitprikk for noen år siden, så mistet jeg og flere fisk da jeg kjørte varmekur. Jeg hadde selskapskar og det var rett og slett ikke alle som fikset en så høy temperatur.
Vet ikke om du har sjekket maks temp. som dine fisker tåler. Det står i fiskedatabasen.

Usj, var noe herk å få hvitprikk, mener jeg måtte kjøre varmekuren i 3-4 uker. Men det var det eneste som funka hos meg. Prøvde både esha 2000 og Exit før varmekur, for jeg visste det ville bli tøft for noen, men det hjalp ikke. Greia blir hvertfall, ikke avslutt varmekuren for tidlig, følg prosedyren nøye så parasittene ikke får overtaket igjen. Jeg var 100% sikker før jeg ga skrudde ned varmen for godt for å si det sånn.

Lykke til
Inaktiv bruker
er dverg guramier, guppyer, neon tetraer, L-144, guleple snegler og frosk så har død til nå.
kjenner frustrasjonen biter
nei har ikke bilder da alt de døde er spylt ned i do
Ai så trasig, skjønner at du er frustrert nå. Jeg har tittet i fiskebasen og alle de fiskene du har mistet har en maks grense på 28 grader, så det kan absolutt være at de ikke fikser det varme vannet. Jeg husker at jeg og mistet min gullgurami i varmeprossessen.

dverggurami 22-28 grader
guppy 18-28 grader
neontetra 22-26 grader
L-144 21-27 grader
eplesnegler 18-27 grader.

Er så lenge siden jeg kjørte varmekuren min så jeg husker ikke helt, men mener jeg medisinerte skikkelig først i håp at det skulle funke da jeg visste jeg hadde fisk som ikke ville klare seg i over 30 grader. Dro kuren litt lenger og litt hardere enn skrevet på flaskene. Da det ikke hjalp droppet jeg det og kjørte kun varmekur. Tror ikke det er lurt å kjøre det samtidig, det blir jo en vanvittig påkjenning på de små kroppene.

Håper resten av fiskene dine takler varmen, husk å bruke flere luftpumper ettersom vannet blir veldig oksygenfattig når det blir så varmt. Og det er viktig å hele tiden holde temperaturen over 30 grader, og det ligger og vipper, litt over så litt under vil dette ta mye lenger tid.

Og en siste ting, du har sykdom i karet, kast død fisk i søpla, ikke trekk den ned i do. Når du gjør det havner jo fisken i kloakknettet og kan smitte andre dyr som spiser av den. Vi kan på denne måten få sykdommer vi ikke har i norsk flora og fauna, ettersom vi stort sett holder fisk fra andre land. Dette må vi være særdeles forsiktige med.

Jeg krysser fingrene for at du er over det verste nå.
Inaktiv bruker
har gått ned til 25grader nå da jeg ikke ser noe hvitprikk sykdom lengre har hatt galskapet i nesten 3 uker nå!!
Du gir oss meget begrenset av informasjon, så da blir det vanskelig å gjøre noe annet enn å gjette, men hvit munn og hyppig død kan tyde på Columnaris; da funker i så fall ikke Eshas medisiner.

Du beskriver også at du kjører både temperaturkur, antibakteriell- og antiparasittmedisin på én gang. Det er meget slitsomt for fiskene, og om noen av de er svekket i begynnelsen (noe jeg antar de er iom at du har begynt medisinering), så kan enkelte meget vel ha tatt kvelden av denne påkjenningen. Det er også slik at fisk som får redusert immunforsvar er mer mottakelige for andre sykdommer; slik at en slik behandlingskur fiskene er igjennom kan ha ført til at de har pådratt seg andre sykdommer; som de medisinene du bruker ikke hjelper mot, som nevnte Columnaris. Kun spekulasjoner selvsagt, men poenget er at man bør være forsiktig ved behandling av fisk; og kun kjøre én type behandling om gangen - som hovedregel.

Har du en bakteriell infeksjon i karet så vil den økte temperaturen du har hatt - ha bidratt til å øke hastigheten på infeksjonen.

Vannbytte, redusert temperatur, ingen foring og nøye observasjoner av fiskene må til. Kom tilbake med mer informasjon om adferd, utseende o.l.
Inaktiv bruker
har snakket med akvarieboden.no de sa at det var sopp jeg har fått i karet
Thomas Håvarstein
har snakket med akvarieboden.no de sa at det var sopp jeg har fått i karet

Jaha, og sopp dreper minimum 2 fisk pr. natt, som du skriver i emnefeltet?
I så fall ville Esha 2000 hjulpet, noe det vel ikke gjør?

Vel, jeg håper de har rett - da har du snart friske fisk.
Inaktiv bruker
kan vær mange grunner til det. kjørte varme kur, esha exit og esha 2000 på en gang på fisker som tåler maks 28grader. eller virker dette urimelig?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap