Skal jeg avlive guppy'en, da den har ikke vokst noe på de 4-5 uker jeg har hatt den?

- Hvordan fisk er det?
Guppy
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt den siden jeg fikk akvariumet, 1 mnd ca
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
2 øksefisk
4 sebra ciclider
3indisk glassmalle
4 kinesiske algespisere
4 gyppy
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
alle
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
190 l eheim 2028, vasket det når jeg kjøpte det, fylte opp med slam fra annet akvarium,
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 7,3-7,4 , har ikke byttet så mye vann enda.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Ser ut som de fleste har det greit.

Guppyen har ikke vokst noe særlig siden jeg fikk den, de andre jeg har er ganske mye større nå. Den spiser litt, men ikke mye. Har fanget den i håven for en stund for og se på den.

Finnen på fisken er noe ødelagt, fisken har heller ikke like mye farger som de andre.

Jeg antar at fisken ikke har det helt bra, skal jeg bare ta livet av den?

Har ikke lagt merke til det før nå, da det er ganske mye annet som foregår i akvariumet for tiden.
Det vil alltid være en eller annen fisk som er litt utafor i et stort akvarium. Så lenge din spiser, om enn ikke så mye, og kommer seg rundt som de andre ville jeg latt den være.

Det er jo mulig noen har vært bortpå og nappet den i finnene, og at den derfor føler seg litt trist og lei. Da blir fargene dårlige også.
La den henge rundt, du, så kanskje mobberne går lei og alt blir bra.

Avlive fisk gjør du bare hvis den er syk eller utmagret og det ikke er sjanse for at den blir bra igjen.

LJ
Var en litt uggen blanding av fisk der - regner med sebraene dine er unge enda? De kan lett ta knekken på guppyen din og de kommer til å danne par og yngle (medmindre du har fått 4 av samme kjønn) - da blir de svært agressive og vil jage og terrorisere annen fisk.

Vanlig selskapsfisk som guppy, små tetraarter, platy, molly osv har lite eller ingenting å gjøre sammen med et voksent sebrapar - det er å be om problemer.

Vær også obs på at kinesiske algespisere har en tendens til å "klikke" når de blir eldre.
Rino
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Har hatt den siden jeg fikk akvariumet, 1 mnd ca .... - Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) ph 7,3-7,4 , har ikke byttet så mye vann enda.

Har du ikke byttet vann siden du startet opp akvariet for en måned siden?
Hvorfor ikke?
Er helt enig i det Ulvster sier. Guppyene dine blir mat for sebraciklidene dine innen kort tid. Skjønner det slik at du ikke har byttet vann? Hva er grunnen til dette? Guppy er en sårbar fisk og uten vannbytter regelmessig vil den forfalle og dø. Ciklider er ikke så sårbare og tåler en del. Anbefaler deg ukentlige vannbytter på minimum 20-30%
LOFFA
Er helt enig i det Ulvster sier. Guppyene dine blir mat for sebraciklidene dine innen kort tid.
Da blir han snart automatisk kvitt problemet med den lille fisken som ikke vokser, mao.?

En fin anledning til å gå til innkjøp av et nytt akvarium; mange fine tilbud på 60-litere nå for tiden. Passer fin-fint til en gjeng guppyer...
Det er bra!
Heldigvis så har jeg hjørneakvarie, det er ganske høyt. De er flinke til og holde seg oppe i akvariumet.

Vel, jeg fylte opp akvariumet med 190 liter vann direkte fra springen. Så etter hva jeg forsto så skulle man vente en stund med å bytte vann. Jeg begynte å slamsuge litt, så jeg har vel byttet 20liter vann en gang, for en uke siden.

Overalt jeg har lest står det jo at man skal vente en stund med å bytta vann i nytt akvarium.

Desverre er lommeboka veldig tom for tiden, så jeg har ikke fått kjøpt meg et akvarium til. Som jeg kunne putta det ene sebraciclide paret oppi.

Jeg syns det er merkelig at hu dame i butikken solgte med 2 par med sebraciclider, hu spurte meg ikke engang hvor stort akvarium jeg hadde. Detta i et 100 liter hadde blitt tilstander.

Jeg har forøvrig gjort det meste for at sebra parene skal se hverandre så lite som mulig. Bygd opp med rot, masse steiner og kokoshuler og "delt" akvariumet i to. Men noe slossing blir det.Begge har såklart fått yngel samtidig. Må vel tørre og påstå at de har det bedre oppi her enn den 60 litern de hadde i butikken ihvertfall :P

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap