Syk gullfisk

Gullfisken fikk først hvite tråder som lignet på bein ut av kroppen, ved øynene, buken, rompa og finnene oppe. Disse trådene fikk senere "tapper" på enden slik at de lignet en Y. Så ble det brunt. Da ene fisken døde kjente vi på den ene tråden. Den kjentes hard ut, men ble mykere da man klemte på den. Det kom ut noe som lignet på en liten pose med grønn guffe i (av tråden). Senere er andre gullfisker også blitt syk med samme greiene. De ligger mye nede på bunnen og kvikner til blant annet når vi mater. Vannverdiene er fin og det er ingen andre fisker i karet.
Min første tanke når jeg leser dette er ankerorm. Sitat fra Frank Angell sin artikkel, Sykdom i akvariet:

Ankerorm:
Ankerorm (lernaea), er en parasitt nær beslektet cyclops, som vi gjerne forer små yngel med.
Gjenkjennes ved at det henger rødlige, eller grågrønne, gaffeldelte haler på 0,5-1 cm fra fisken. Området rundt parasitten er gjerne sterkt rødt, og kan blø litt.

Normalt sett dør denne parasitten ut av seg selv i akvariet, men, kan allikevel ta livet av fisker. Angrepne fisker bør derfor enten isoleres eller behandles. Også denne parasitten kan fjernes med pinsett. Faren for sekundære infeksjoner er stor, da denne parasitten sitter dypt.
Tenkte på den jeg å, men disse trådene er mye lengre (husker ikke ca lengde) og området rundt er ikke rødt eller rødlig i det hele tatt.....=?
fant bildet av ankerorm og eier kunne bekrefte at dette var veldig likt. Noen forslag til behandling? (i og med at man ikke får tak i medisin nå i påsken) Er dette smittsomt? Bør man gjøre noe med innholdet i akvariumet før man får nye fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap