Mange mystiske dødfall.
Har hatt et stort problem i det siste at mangen av fiskene mine som plutselig bare har død. Ytterst få av dem har vist tegn på sykdom før dem blutselig bare ble døende eller død. Har sjekke med vannstanden, ingen endring der. Og det rare er at de andre ardsmedlemene virker like friske og fine. Forleden hadde jeg en Guppy som bare plutselige begynte å svømme på siden og var tydelig svak, og dagen etter var det som om ingen ting hadde skjedd. Men i stede begynte den andre hunnen og hnge med hallen og er nå veldig svak. En seilfinne molly hannen min har begynt å få missfarge og har en liten klump på venstre side av ryggfinnen, og den har nå fått seg den liten svar prikk i midten, men har ser veldig frisk og rask ut. så hva er det som skjer? Har hørt at den kan være scalaren som mobber dem til døde, men har suttet lenge og sett i akvariet og aldri om han har oppførdt seg truende mot noen.
Håper noen kan gi meg noen gode råd eller allerhelst et svar på problmet mitt. For de som lurer har jeg
1 Scalalre ungdom på ca 10 cm.
3 Sverdragere.
3 Hiji-åler
2 Algetere
9 neontertaer
6. Seilfinne mollyer.
5 Platyer.
3 Praktbarber.
2 Guppyer ( en døende nå)
De som har død er.
4 platyer
5 seilfinne mollyer.
3 neontertaer
4 Guppyer.
Håper noen kan gi meg noen gode råd eller allerhelst et svar på problmet mitt. For de som lurer har jeg
1 Scalalre ungdom på ca 10 cm.
3 Sverdragere.
3 Hiji-åler
2 Algetere
9 neontertaer
6. Seilfinne mollyer.
5 Platyer.
3 Praktbarber.
2 Guppyer ( en døende nå)
De som har død er.
4 platyer
5 seilfinne mollyer.
3 neontertaer
4 Guppyer.
Postet 05.04.10 kl 20:17
Postet 05.04.10 kl 21:17
Postet 05.04.10 kl 21:17
Postet 05.04.10 kl 21:18
Postet 05.04.10 kl 21:34
Da burde det jo ha kommet inn i stabil drift. Men hvordan er det med filtrering og vannbytter, har du innvendig eller utvendig filter? Hvor ofte bytter du vann og hvor mye?
Guppy og platy og levendefødende tannkarper ellers lever vel normalt ikke så lenge, men det var jo kanskje litt rart at så mange døde på kort tid. Det kan være at én fisk har dødd, og ligget og forgiftet vannet for de andre.
Uansett, bytter du 30% av vannet i dag, og gjør det samme i morgen, senker du forhåpentligvis sjansene for at flere fisk vil dø de nærmeste dagene.
Har du fulgt med på skalaren i timene etter at det har blitt mørkt? Og enda viktigere, i timene før lyset kommer på? Skalerer har en tendens til å gå på jakt da. Uansett kommer nok skalaren din før eller siden til å begynne å ete opp neontetraene dine.
Guppy og platy og levendefødende tannkarper ellers lever vel normalt ikke så lenge, men det var jo kanskje litt rart at så mange døde på kort tid. Det kan være at én fisk har dødd, og ligget og forgiftet vannet for de andre.
Uansett, bytter du 30% av vannet i dag, og gjør det samme i morgen, senker du forhåpentligvis sjansene for at flere fisk vil dø de nærmeste dagene.
Har du fulgt med på skalaren i timene etter at det har blitt mørkt? Og enda viktigere, i timene før lyset kommer på? Skalerer har en tendens til å gå på jakt da. Uansett kommer nok skalaren din før eller siden til å begynne å ete opp neontetraene dine.
Postet 05.04.10 kl 23:30
Postet 06.04.10 kl 15:37
Guppy og platy med gode helse pleier å leve i minst 2 år. Hvis du har sykdom og er usikker på hva det kan være, kan det være greit å prøve kombinasjonen Esha 2000 og Esha Exit, det tar knekken på det meste, uten å skade filterbakteriene.
Da jeg startet opp akvariet mitt sleit jeg med noe jeg tror var Chilodonella i 1-2 mnd. Møtte bruke dobbel dose av Exit for å få kurert mine Gyppy. (Gav dosering hver 12. time i stedet for hver 24. time)
Da jeg startet opp akvariet mitt sleit jeg med noe jeg tror var Chilodonella i 1-2 mnd. Møtte bruke dobbel dose av Exit for å få kurert mine Gyppy. (Gav dosering hver 12. time i stedet for hver 24. time)
Postet 18.04.10 kl 15:46