Kan man se innvollsorm i microskop?

Hei!
Jeg har i det siste slitt med magring av noen levendefødere jeg har. jeg trudde det kanskje kunne være innvollsorm siden jeg også så tedenser til tynn avføring som var hvit / gjennomsiktig og som var relativt tynn. Det skal sies at det kun er 5-6 stk fisk som var avmagret nå er det bare 2 igjen. ( pluss en drøss andre som er i full vigør )
De fleste har også normal avføring.

Jeg åpnet 3 av disse tynne fiskene idag, tittet på de under microskop, men fant egentlig ingenting... jeg forventet å se noe marklignende som sprellet, men det virket rett og slett tomt.
Jeg tittet også på gjeller og på fisken generelt uten å finne noe.
Spørsmålet mitt er da: kan jeg utelukke innvollsorm? eller er de såpass små at vanlige microscop ikke ser dette?

jeg har uansett medisinert med prazi idag.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Har du kikket spesifikt i tarmsystemet deres?

Jeg vet ikke helt hva et "vanlig mikroskop" betyr, men det er store forskjeller ute og går etter hva jeg har skjønt. Noen forstørrer 100 ganger, andre 400 ganger osv.
Hvor mange gangers forstørrelse bruker du?
tja sidet Mona, dette er noe som jeg fikk låne på jobben, men det står ikke noe spessielt på det. Skal ringe de på jobben etterpå å spørre om de vet.

Ja jeg tittet spessielt i tarmene, fant ikke noen ting, men det kan vel ikke skade med en medisinrunde for jeg håpe.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
snakket med en kar på jobbe nå, han ba meg titte på dreie hjulet til microskopet. der står det 1x og 3x, tydeligvis ikke så veldig forstørrende mao ?
Jeg har nå uansett medisinert, og når jeg får mer prazi i posten i morgen er det fler karr som står for tur
Om d uhar et klassisk mikroskop (ikke de der plugg-inn-i-PC dillet) så vil okularet (siste røret, der du ser inn) normalt forstørre 10 ganger eller noe rundt det, det står som oftest skrevet på. Så finner du flere ulike linser som du velger mellom for å velge forstørrelse, ofte x3, x10, x40 eller variasjoner over temaet. Så er det bare å gange sammen okular og linsen du bruker, så får du forstørrelse. En lupe er noe av det samme, men har ikke okular med forstørrelse om jeg husker rett.
Du kan se bakterier med en forstørrelse på 100, så da skal det godt gjøres at du ikke ser innvollsorm med samme (eller litt lavere) forstørrelse, de er tross alt endel større en en liten bakterie (som jo bare består av en celle). Men det fordrer at du får fokusert godt nok også da.
men hos meg stod det kun 1x og 3x så dvs at den forstørret 30ganger?
vi benytter dette microskopet for å identifisere lus og andre skade dyr på jobben, så det er kanskje ikke brukanes til innvollsorm o.l?

uansett så håper jeg det gir seg etter 1 ukes kur med prazi.
etter det kjører jeg en kombo med esha exit og esha 2000 bare for å være på den sikkre siden.
Vanskelig å si når jeg ikke vet hvordan mikroskop du har, det er mye rart folk kaller "et mikroskop". Men maks 30 ganger forstørrelse er nok en rimelig antagelse. Og jeg aner ikke hvor stor invollsorm i akvariefisk er, så der må jeg bare gi ballen videre til noen andre med mer peiling enn meg Hadde du hatt en stor forstørrelse så kunne vi sagt det ikke var noen innvollsorm, siden den garantert er større enn bakterier, det var vel resonementet mitt, lengre kan ikke jeg hjelpe.
Takk for hjelpen uansett, med tid og stunder finner jeg nok ut av det
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap