Hva er galt med sommerfuglen min?

Kjøpte for en ukes tid siden 3 bolivianske sommerfuglciklider, ganske unge. To av dem er meget friske og fine, men den ene har holdt seg mye for seg selv, ligget mye i ro, gjemt bak en sten eller lignende siden jeg fikk den, og har hatt dårlig/ingen matlyst. Idag flyttet jeg den over i 28-literen med noen reker og snegler slik at den fikk være litt i ro og unngå stress, samt prøvde jeg å gi den litt ekstra snacks for å se om den ville spise - men nei.

Etter en stund begynte den å svømme litt merkelig omkring langs bakken, litt sidelengs, litt med snuten ned og rundt i sirkler (som om den tok piruetter..) og andre litt spasmiske raske nervøse bevegelser.. Nå ligger den bare helt i ro på bakken. Er avliving det eneste humane å gjøre? Hva kan være galt??
Den har nok bare ikke taklet stresset, evt at den har vært svak/syk.

Ikke noe å gjøre.
Avlivning? Ja, eller du kan vente å se litt. Ofte dør de raskt av seg selv når de først har blitt slik du beskriver.
Ja, synes bare det var rart at de to andre er så friske og fine..
Da jeg skrudde på lyset idag lå den syke sidelengs og viftet svakt med den ene finnen. Det sa nok.. Avlivningen skjedde på en meget human måte for å unngå mere lidelse, men jeg har litt vondt for at jeg ikke gjorde det i går kveld da den tydeligvis har lidd over hele natten..

Menmen, den kunne jo også kviknet til..!

R.I.P....
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap