Lang tynn tråd bak fisken - bæsj eller orm?

Jeg overtok et gammelt innkjørt akvarium for fem dager siden, med fisker, sand, pumpe, mat og planter. Akvariumet er på 45 liter og er 60 cm bredt.

Dessverre fulgte ikke noe av det gamle vannet med, men vannverdiene er foreløpig bra her. Jeg synes at fiskene går litt mye til overflaten og fik tips om å skifte en del av vannet for å få mer oksygen til fiskene i dyrebutikken.

Jeg overtok fire slørhaler (svarte og oransje), tre guppier, og en liten ancestrus. I tillegg har jeg selv kjøpt to siamesiske algespisere.

Jeg har vært forsiktig med mengden mat og maten forsvinner i løpet av få minutter.

Jeg er helt newbie på akvarium. I går klippet jeg ned en del planter som hadde svarte flekker og svart "hår" da jeg ble fortalt i dyrebutikken at det kunne være svartalger. Samtidig byttet jeg ut en tredjedel av vannet. Varmekolben gikk samtidig i stykker og temperaturen sank sakte fra 26 grader til 22 på kvelden (jeg målte temperaturen også på innbyttevannet så det var ikke det som ga temperatursenkningen)

Det som videre skjedde var følgende: Jeg observerte at den ene svarte slørhalen hadde en 2 cm lang blekgul tråd fra et sted mellom alle slørene på bakenden. Når jeg fanget den inn og prøvde å dra i den løste den seg veldig fort opp men ble da mer rød. Fisken er ellers upåfallende og kvikk. Jeg fryktet orm og søkte meg fram på nettet, løste opp en kvart 500 mg tablett av ormekur til min hund (panacur) i vann og helte det opp i vannet. Kort tid etter begynte guppiene å henge i overflaten, særlig de to hunnene, mens hannen har virket kvikkere. Dette var på det tidspunktet da temperaturen begynte å synke. Jeg fikk tak i ny kolbe i dag. Den ene hunnen har kviknet til, mens den andre hunnen er død. Da så jeg at den hadde igjen en hvit tråd ut av buken, ikke mer enn kanskje 4 mm. da jeg tok den opp av akvariet var plutselig tråden mye kortere - men det var ikke vanskelig å skrape vekk restene. samtidig ser jeg at den svarte slørhalen igjen har en tråd bak seg, til tross for at vi fjernet den andre i går. Den er gulrød ytterst og svart innerst. Men han virker glad og kvikk. Slørhalene spiser, men guppiene ville ikke ha kvelds i går og frokost i dagn. Men de er helt upåfallende nå på kvelden, og temperaturen har steget til 26 grader igjen.

Hva har skjedd? Jeg er totalt newbie og min teori er at dette ikke er noe annet enn bæsj likevel. Har guppiene blitt veldig stresset av veldig mange forandringer på kort tid? og er det derfor de har lidd og den ene er død? Er gullfisken rett og slett stresset slik at den har fått lang diare?

Jeg må rett og slett innrømme at jeg ikke vet hvordan en akvariefisk-bæsj ser ut!

Medisin
Jeg ville nok brukt medisin beregnet på fisk.. Tror nok det er dette som har påvirket fiskene dine.
Hei! gratulerer som nybakt akvarie eier =)

Første jeg vil si, er at fiskebæsj kan se ut som så mangt, det kommer ann på hva de spiser. Jeg stresser ikke med fiskebæsj, før jeg ser at den er helt hvit over dager, eller at den er som et pølseskinn, uten fyllet. altså, bare tarm.

Hvor gamle er guppyene dine ? De blir ikke spesielt gamle, og er relativt følsomme for forandringer, og skjøre generelt.
Tusen takk for gratulasjonene Dette var et akvarium som lillegutt skulle ha, men jeg tror mor har blitt mer hekta enn han

Jeg vet ikke hvor gamle guppiene er siden jeg fikk dem. Så det er en mulighet rett og slett for at denne guppien var for gammel til å takle stresset de siste dagene.

Noe annet jeg lurer på er oksygennivået i akvariet. Bør jeg få en sånn tings som blåser luft inn i akvariet? Jeg har skiftet en fjerdedel av vannet tre ganger siden jeg fikk akvariet, dvs omtrent annenhver dag, fordi jeg er redd for at det er for lite oksygen. Er det feil?
Plussmedlem
Dragonfly
Noe annet jeg lurer på er oksygennivået i akvariet. Bør jeg få en sånn tings som blåser luft inn i akvariet? Jeg har skiftet en fjerdedel av vannet tre ganger siden jeg fikk akvariet, dvs omtrent annenhver dag, fordi jeg er redd for at det er for lite oksygen. Er det feil?

Hei og grattis med akvarium.

Oksygen kommer i vannet gjennom bevegelse i vannoverflaten. Det er her all gassutveksling skjer i alt vann i verden, også akvarium. Det man altså trenger er en filterpumpe med utblåset rettet slik at det skaper bevegelse i vannoverflaten. Hvor mye sirkulasjon avhenger av hvilke fisker man har.

Mange tror bobler er det som indikerer oksygen i vann, men dette er altså ikke korrekt. Det er ikke nødvendig med bobler i et akvarium. Tvert i mot kan fisker synes dette er ubehagelig og klø mot skjellene/huden deres.

Så lenge pumpa di fungerer og du ikke merker at fiskene er slappe og hele tiden oppe i overflaten og snapper luft så er det nok oksygen i vannet ditt.

At guppyer dør uten synlig grunn, er ikke uvanlig. De har gjennom årtier med ukritisk avling blitt ganske svake og tåler lite, både stress og sykdom. I tillegg kan de ofte være født med defekter som tar livet av dem.
Flytting kan være nok til å stresse livet av enkelte guppyer.

At fiskenes avføring ikke alltid er svart og sammenhengende er ingenting å bekymre seg for. Som det sies tidligere her, så er ikke dette et problem med mindre fiskene har unormal og bleik avføring over lengre tid. Som mennesker påvirkes fiskenes mager av hva de spiser.

Som Viktor sier her, oksygen har lite med bobler å gjøre, så lenge fiskene ikke snapper etter luft helt i overflaten er det som regel greit. Personlig er jeg veldig imot luftpumper, og boblelagere, fordi de "lufter ut" Co2 i vannet, noe plantene blir trist av, fordi de elsker co2. Kjøp heller en del planter som passer til karet/lyset/forholdene du kan tilby, og la plantene ta seg av oksygenet i vannet. (er veldig glad i akvarieplanter personlig så mine råd vil helle mot et sterkt beplantet kar)

Du trenger sikkert ikke bytte vann så ofte som du gjør, en gang i uka skulle være mer en nok om du ikke overforer =) jeg bytter 20-30 % en gang i uka.

Men et lite tips fra meg, om du finner ut at akvarie er tingen for deg, så ville jeg investert i et større kar. jeg har masse kar i str 30 til 400 liter, og det er vanvittig mye styr med småkarene i forhold til storedammen, med vannbytter, vannverdier, tempraturer, og selfølgelig du kan ha mye kulere fisk i større kar =) slørhalene dine foreksempel, vil nok bli i overkant stor til 45 liter.

Min erfaring er at når karet bikker 100-120 liter er det lettere å holde fine stabile vannverdier, og fiskene trivers godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap