Utstående skjell.

Ser ut som en av skalarene mine lider av utstående skjell. Hva kan dette skyldes og hva kan jeg gjøre for å få han bra igjen.
Sykdom i akvariet, av Frank Angell.

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.
hei.
Husker ikke navnet på sykdommen men. Om jeg ikke husker helt feil her så.
Dette skyldes overfôring/dårlig vann. og det er ingenting og gjøre med det så lenge det har gått så langt. hadde det selv en gang og jeg måtte avlive fisken min. Håper du får flere svar utover kvelden.
En god førstehjelp kan være å skifte ut 1/3 av vannet, kanskje mer.
Så det betyr at når fisken nå har fått utstående skjell så er det ikke lenge til den dør? Skal bytte vann imorgen, har ikke tid ikveld grunnet jobb. Håper det funker, eller så får vi se hva jeg finner på til uka. Takk for alle svar!
den fisken med utstående skjell er det ingen håp for. men du kan være heldig og klare og redde de andre ved at du skifter vann så snart du kan..
Tilfeldig bekjentskap
© William Berg
Reklame for plussmedlemskap