Columnaris og behandling

Vi har etter all sannsynlighet fått Columnaris i akvariet vårt. Se debatten Bartene borte! og hvitt sår(?) på hodet. Corydoras Melini

Har kjøpt medisin. Aquarium Munsters Aquafuran.
Er det noen som har erfaring med denne eller Columnaris generelt?

Slik lyder bruksanvisningen:
1. dag: per 100 l akvarievann oppløses 1 g aquafuran(pr 50l alvarievann 500mg) i litt akvarievann, og denne oppløsningen fordeles ensartet i akvariet. Ikke fôr. Slukk for UV-stråling. Skill filteret fra akvariet, og la det løpe videre i en beholder for å bevare de mikroorganismer, som finnes i filteret. akvarievannet ventileres godt. Hvis en viltilasjon ikke er mulig uten å aktivere filteret anbefaler vi å benytte dette uten filtermateriale for å sørge for tilstrekkelig bevegelse i vannet. I så fall skal filtermaterialet oppbevares i en beholder med akvarievann.

2-3 dag: Det gis ikke medikamenter. Ikke fôr.

4. dag: Det gis ikke medikamenter. Det fôres normalt. Ta filteret og, hvis det
finnes, UV-strålingen i bruk igjen. Hvis filtermaterialet har blitt oppbevart separat, skal vannet ikke tilbake i akvariet igjen. Filtermaterialet vaskes i så fall litt med lunket vann(ikke for grundig, så en del av mikroorganismene bevares)

5. dag: Det gies ikke medikamenter. Det fôres normalt. 30% av akvarievannet skiftes. Hvis det enda er tegn på sykdomssymptomer på 5 dag, kan behandling gjentas.

Beklager evt. dansk-norsk!

Mine spm er:
1) Er det nok å medisinere i 3 dager?
2) hvis vi tar ut deler av filtermaterialet, vil bakteriene overleve dersom filtermaterialet ligger i en bøtte med akvarievann, kanskje med en liten pumpe?
3) Vil ikke columnaris bakteriene også sitte i filteret?
4) Hvordan vil pumpen reagere dersom vi tar ut halvparten av filtermaterialet? (fluval FX5)
5) Når kuren er gjennomført og vi tilfører resten av filtermaterialet, vil ikke antibiotikaen i filteret som har vært tilkoblet akvariet ta knekken på de gode bakteriene i filtermaterialet som ikke har vært i akvariet?

Håper noen kan svare på, eller har noen tanker om dette!
1. Hva mener du medisinere i tre dager? Det er bare på dag 1 det skal medisineres...

Selv har jeg gitt fisker kortvarig bad med denne medisinen (30 min: 5 mg/l), da den tas opp umiddelbart i fisken(-s organer) og passer til det. Da slipper du også å styre med filtre, da du medisinerer utenfor akvariet.

2. Ja. Temperaturen må holdes på fornuftig nivå og det må være litt sirkulasjon gjennom filtermediet.

5. Du skal bytte endel vann etter medisinering og før du kobler til filteret. Jo mer, jo bedre. Du skal også la filteret gå med kull for å fjerne rester av medisinen. F.eks. la filteret gå med kull et døgn før du setter inn filtermediet igjen.
Joakim
1. Hva mener du medisinere i tre dager? Det er bare på dag 1 det skal medisineres...

Beklager, hær ordla jeg meg dårlig! Forstår det slik at medikamentet bare skal virke i 3 dager?

Joakim
Selv har jeg gitt fisker kortvarig bad med denne medisinen (30 min: 5 mg/l), da den tas opp umiddelbart i fisken(-s organer) og passer til det. Da slipper du også å styre med filtre, da du medisinerer utenfor akvariet.

Leste om hurtigmedisineringen også. Men tenkte at det kan jo enda være mange fisker som er infiserte, som bare ikke viser sykdomstegn enda?

Joakim
2. Ja. Temperaturen må holdes på fornuftig nivå og det må være litt sirkulasjon gjennom filtermediet. 5. Du skal bytte endel vann etter medisinering og før du kobler til filteret. Jo mer, jo bedre. Du skal også la filteret gå med kull for å fjerne rester av medisinen. F.eks. la filteret gå med kull et døgn før du setter inn filtermediet igjen.

Aha! Så hvis jeg setter inn kull i filteret på dag 4 for eksempel, så innfører jeg resten av filtermaterialet som har vært i sirkulerende akvarievann på dag 5?

Tusen takk for oppklarende svar!
Beate
[QUOTE=Joakim]1. Hva mener du medisinere i tre dager? Det er bare på dag 1 det skal medisineres...

Beklager, hær ordla jeg meg dårlig! Forstår det slik at medikamentet bare skal virke i 3 dager?

Jeg anbefaler å følge fremgangsmåten i brukerveiledningen, men som sagt - medisinen tas opp umiddelbart, så tre dager bør være tilstrekkelig. Følg allikevel fem-dagers syklusen som produsenten anbefaler.

Beate
[QUOTE=Joakim] Selv har jeg gitt fisker kortvarig bad med denne medisinen (30 min: 5 mg/l), da den tas opp umiddelbart i fisken(-s organer) og passer til det. Da slipper du også å styre med filtre, da du medisinerer utenfor akvariet.

Leste om hurtigmedisineringen også. Men tenkte at det kan jo enda være mange fisker som er infiserte, som bare ikke viser sykdomstegn enda?

Ja, det kan være tilfelle det. Kommer litt an på hvor mange fisk du har naturligvis. Har du mange er det nok best å medisinere hele karet, spesielt ved denne sykdommen.

Beate
[QUOTE=Joakim] 2. Ja. Temperaturen må holdes på fornuftig nivå og det må være litt sirkulasjon gjennom filtermediet. 5. Du skal bytte endel vann etter medisinering og før du kobler til filteret. Jo mer, jo bedre. Du skal også la filteret gå med kull for å fjerne rester av medisinen. F.eks. la filteret gå med kull et døgn før du setter inn filtermediet igjen.

Aha! Så hvis jeg setter inn kull i filteret på dag 4 for eksempel, så innfører jeg resten av filtermaterialet som har vært i sirkulerende akvarievann på dag 5?

Tusen takk for oppklarende svar!

Jupp. Lykke til. Og har du flere kar, så vær forsiktig med å bruke utstyr fra dette karet andre steder. Hover, bøtter, slanger og slikt... Du vil ikke få dette i flere akvarium.
åkey, men da passer det vel å kjøre kullfilter dag 4? Er denne dagen det anbefales i bruksanvisningen å slå på UV-filter igjen. Hvor lenge trenger jeg å kjøre kullfilter for å bli kvitt restene av medisinen?

Har 10 L-maller, 10 tetraer, 3 blå ciklider og nå 5 corydoras. Så jeg tror jeg tar sjansen på å medisinere hele karret.

takk for tips ang bruk av utstyr i flere akvarium! "heldigvis" er ikke dette ett problem da vi ikke har flere karr for øyeblikket. Burde jeg kanskje desinfisere utstyr som er brukt i karret, etter at vi er kvitt sykdommen? eller vil disse bakteriene dø ved tørt, "kaldt" miljø? (23-25 graders stuetemp.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap