Er dette en parasitt?

Jeg kjøpte 2 slørhaler på lørdag og først da jeg kom heim og fiskene var trygt plassert i akvariet, oppdaget jeg at den ene har en liten kul på ryggen. Og det stikker noe hvitt ut av kulen.

Kan dette være en parasitt? Eller er det noe annet?

Usikker på framgangsmåte her......Hører noen parasitter kan fjærnes med pinsett, mens andre bør man ikke fjærne på den måten da det kan skade fisken..

Har fortsatt noe kobber-basert fiskemedisin liggende. Men surt å behandle hele karet ..

Må vel ellers tilføye at han har go matlyst , men er noe matt i farven. "Broren" hans har skinnende blanke skjell, mens denne karen er matt...Aner ikke om det er en naturlig variant eller tegn på sykdom.....
Det kan være en parasitt, ja, men det er vanskelig å si noe sikkert utifra de uskarpe bildene. Det første som slår meg er fiskelus, eller argulus som de egentlig heter. Se bilde av argulus her.
Utifra hva jeg har skjønt og lest, så er slørhaler og gullfisk er oftere rammet av akkurat fiskelus i forhold til andre akvariefisk.

Her er en artikkel om emnet (fiskelus på damfisk).
og her er en til:
Argulus also known as fish lice

Du får granske fisken din og se om det kan stemme med det du ser bilde av i artikler o.l. på nettet. Utifra bildene du la ut kan det nesten se ut som "hva som helst", kanskje det bare er en soppflekk? Men jeg fikk litt sånn "fiskelus følelse" når jeg så den, det er et typisk sted for lusa å sitte nemlig.

Jeg fant èn fiskelus en gang for halvannet år siden på en av mine viltfangede, store Corydoras CW036. En av dem hadde det da jeg kjøpte dem. Jeg medisinerte med en medisin (tabletter) jeg kjøpte fra England. Heldigvis har jeg aldri sett noe mer til slik fiskelus hverken før eller siden, etter den kuren. Det var gyselige greier :p

PS! Fiskelus kan nappes bort med pinsett.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap