Oppsvulmet buk - innvollsparasitter ??

Finns det håp ?
Jeg oppdaget at min kjære "smaragd/gul palettciklide" hunn ikke så frisk ut før hun forsvant totalt og etter 4-5 dager antok jeg at hun lå død ett eller annet sted i karet. Så til min store overraskelse dukket hun plutselig opp med en voldsomt oppsvulmet buk (ca 3 ganger normal størrelse) og var tydeligvis meget syk. Jeg antok at det måtta være noen form for innvolls-parasitt og isolerte henne selvfølgelig samtidig som jeg medisinerte med Esha Exit, Esha 2000 og eikebladsavkok samt vannbytte 2 ganger daglig.
Jeg vet hun burde vært sendt til de "evige fiskebanker" men synes det er fryktelig trist og håper i det lengste på bedring.
Noen som har et godt råd (unntagen avliving !!) ??
Hilsen
Svein
Hei og takk for sist !
Alle pygmeene lever og trives "som fisken i vannet". De er ikke i nærheten av akvariet der den syke fisken oppholdt seg før isoleringen og er forhåpentligvis ganske trygge i sine respektive kar.
Jo, jeg leste om bukvannsott og symptomene stemmer bra med teorien.
Beklageligvis er nok min fisk godt inn i 4.stadium og sikkert overmoden for avlivning, men jeg har jaktet på den så lenge så det er trist at oppholdet ble så kort. Kjøpte den hos Nols på Gøteborg-turen vår men det er vanskelig å si om den allerede var smittet på det tidspunktet. Har annonsert i forumet etter en ny hunn av samme lokasjon men det virker håpløst å få tak i. Må nok kjøre ned og kjøpe meg en ny en !! Det finnes vel ingen annen utvei lenger !
Snakkes på klubben !
Hilsen Svein K
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap