Sykdom på platy

Hei!
jeg har et problem nå,det gjelder platy.jeg startet opp med akvarie igjen for ca.3 år siden,etter en lengre pause.fiskene bestod av levendefødende og rognfisk.mest barber ,tetraer,og gurami og guppyer.Det gikk bra lenge,men så begynte guppiene å bli dårlige og etter vært var de borte.De andre var like friske.Det går litt ned med interessen min når det blir sykdom,det var mange flotte Guppy,så jeg ble litt likeglad.I tillegg fikk jeg børstealger,jeg kjempet med det i mnd er.ble kvitt det etter gjentatte behandlinger.Så var det fint en stund,intill guramien min fikk sopp på gjelleområdet.etter gjentatte soppbehandling ble det bra igjen. En kort periode,så kom vanlige grønnalger og plaget akvariet.Glassene ble helt grønne bare noen dager atter skraping.Jeg holdt på å gi opp,men så renset jeg akvariet helt igjen i et siste forsøk,byttet lysrør etter anbefaling,kjøpte noen nye rognfisk.Jeg har 2 malletyper som tar alger,noen neontetra,sorttetra,noen tigerbarber,+en rødøyetetra.Alt var bra,veldig bra, interessen kom tilbake,fikk unger av tigerbarbene,og det var jo moro,ikke mange,men greit med 12-15 stk.Men jeg manglet rødfarger iakvariet og mine øyne falt på noen fine rød platyer,så veldig friske ut.Kjøpte,og de pyntet opp,var like livlige og spreke som de andre.Det varte ca.1 mnd,så begynte den ene platyen å hangle,trakk seg bort,kommer til mating,men spiser ikke.I dag da jeg skulle bytte litt vann fant jeg en annen platy død i overflaten,den var veldig tjukk,men alle er det, både hunnene og hannene.tror det var hann som var død,klemte svakt på den så gikk det hull på den og akkurat som "lufta"gikk ut,den ble normal størrelse.Og nå så jeg den andre som gikk for seg selv,at den begynte å få problem med å holde seg oppe og på rett kjøl.Datt liksom bakover og begynte å synke ned,men kom seg opp igjen.Resten av platyene virker også slapere enn normalt.Jeg lurer på hvorfor jeg alltid får problemer med levendfødende fisk,sverdrager har jeg aldri hatt lenge,black Molly umulig, Guppy og platy varer en stund,så sykdom og elendighet.Har hatt sånn problem siden jeg begynte med akvarie for48 år siden.Min bror har samme problem,og han var veldig nøye med div. stoffer i vannet for å holde det korrekt.Jeg har aldri hatt noen problemer med rognfisk,bortsett fra et par guramier som har hatt sopp.hvorfor er det slik,tåler de levendef. så lite i forhold til rognfisk?Har andre samme erfaring?hilsen fra david
Hei David, og velkommen til Akvaforum

Trasig at du plages med fiskene, men det er ikke lett å se årsaken til det ut ifra det du skriver, tror jeg.

Hvis du tar en titt på denne tråden og svarer på spørsmålene som står der så får du nok bedre hjelp etterpå:

Tips før du poster i sykdoms-forumet.

Bare koper spørsmålene over til denne tråden.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap