Guppy henger i overflata
En av mine guppyhanner henger sidelegst i overflata. Svømmer ikke noe særlig og spiser heller ikke. Er den nær døden tro? Burde jeg heller avlive? Sjekket vannverdier i går, noe høyt utslag på nitrat,men det kan det ikke ha vært lenge for jeg bytter vann ofte pga yngel og artemia foring. Alle de andre guppyene er friske og fine. Byttet 20 liter vann i går og 10 liter vann i dag for sikkerhetsskyld, men fisken er ikke bedre.
Postet 23.04.10 kl 18:07
Postet 23.04.10 kl 18:27
Postet 23.04.10 kl 18:34
Postet 23.04.10 kl 18:44
ja jeg har funnet ut det. Hadde villguppy før og der var dødligheten ganske lav. Så det blir ikke noe mer kulturguppy på meg. de jeg har de skal få leva til de ikke orker mer,men heretter blir det VF guppy i mine kar. Nå er den avlivet stakkar,men bedre det enn at den skal flyte sidelengst og lide av ettellerannet.
Postet 23.04.10 kl 18:48
Postet 23.04.10 kl 19:08
Endret: 23.04.10 kl 19:14
Jeg aner ikke om det har noen sammenheng, men jeg mistet endel sebrafisk for en tid siden. Ikke så mange på en gang, men de begynte å bikke sidelengs, virke slappe og apatiske, og noen sank som en stein så snart de sluttet å svømme, andre fløt oppover. Det kom og gikk, og jeg fant aldri ut hva det var, selv om jeg over flere måneder mistet 5 sebrafisker med akkurat dette symptomet. Noen av dem kom seg og ble friske av seg selv, for så å bli like pjuske etter en uke. I det hele tatt var det temmelig mystisk, og jeg fikk aldri noen svar når jeg postet om problemet her på forumet.
Men, jeg har ikke sett spor av dette etter at jeg medisinerte med esha 2000 (av en helt annen grunn). Om det er det samme hos deg, eller hva det kan være vet jeg som sagt ikke, men om ikke noen har bedre forslag så er det verdt et forsøk kanskje?
Men, jeg har ikke sett spor av dette etter at jeg medisinerte med esha 2000 (av en helt annen grunn). Om det er det samme hos deg, eller hva det kan være vet jeg som sagt ikke, men om ikke noen har bedre forslag så er det verdt et forsøk kanskje?
Postet 24.04.10 kl 01:49
Hei Ella.
Ang. guppyproblemet ditt.
Hvor stort akvarie har du med tanke på vannbytte. Husker du å skylle filteret samtidig som du bytter vann?
Bruker du godt med aquasafe når du bytter vann og har du god sirkulasjon i vannoverflaten så du får rikelig med oksygen til vannet?
Husk at guppy opprinnelig er brakkvannsfisk, så en spiseskje med akvariesalt til 100liter vann er lurt å bruke. Ikke noe GH salt e.l. Akvariesalt fåest kjøpt enten som salttabletter i dyrebutikken, eller som løst salt. Vanlig havsalt kan du også forsåvidt bruke, bare hold deg unna seltin og annet som liksom skal være salt, men som ikke er det
Ang. guppyproblemet ditt.
Hvor stort akvarie har du med tanke på vannbytte. Husker du å skylle filteret samtidig som du bytter vann?
Bruker du godt med aquasafe når du bytter vann og har du god sirkulasjon i vannoverflaten så du får rikelig med oksygen til vannet?
Husk at guppy opprinnelig er brakkvannsfisk, så en spiseskje med akvariesalt til 100liter vann er lurt å bruke. Ikke noe GH salt e.l. Akvariesalt fåest kjøpt enten som salttabletter i dyrebutikken, eller som løst salt. Vanlig havsalt kan du også forsåvidt bruke, bare hold deg unna seltin og annet som liksom skal være salt, men som ikke er det
Postet 25.04.10 kl 01:54
Postet 25.04.10 kl 22:28
Min erfaring med guppyer er at om de ikke går i vannverdiene de krever, så er de vannvittige følsomme for dårlige vannverdier. Jeg hadde mystisk guppydød for en stund tilbake siden, og postet på forumet her. Etter mye om og men fant vi ut at det måtte være hardheten i vannet, og etter at jeg har økt den så er fiskene relativt hardføre. Det har mye med fiskens evne til å filtrere ut avfallstoffer via osmoregulering.
Jeg har derfor grus i vannet mitt som øker hardheten i vannet, og regulerer med GHsalt og mykt vann, slik at de får det de liker, til enhver tid.
At guppys opprinnelig er brakkvannsfisk er bare tull, de er opprinnelig fisk som trives i hardt vann, men kan leve like fint i bløtt vann, og tilogmed i brakkvann.
Tilbake til innlegget mitt, øker du hardheten i vannet og varierer foret mye slik at de får noe snaks med mye forskjellige næringstoffer vil guppyene ha et bedre utgangspunkt, Men, de er utrolig skjøre, og noen vil stumpe tidlig, uten noen spesiell grunn.
Det sies også at guppys er så uregulert feil avla og holdt at det er de færreste som ikke har invollsorm og parasitter, noe som ikke akkurat hjelper på levetiden Men fantastiske fine fisker som jeg gjerne bruker noen timer i uka på for at de skal ha det godt.
Edit: mer info, Ikke skyll filteret ditt for ofte, helst kun når det går tett jeg vasker aldri filterene mine, men kryster de i lunka vann når filtergugga går utover innsuget til filteret fordi det er tett.
Jeg har derfor grus i vannet mitt som øker hardheten i vannet, og regulerer med GHsalt og mykt vann, slik at de får det de liker, til enhver tid.
At guppys opprinnelig er brakkvannsfisk er bare tull, de er opprinnelig fisk som trives i hardt vann, men kan leve like fint i bløtt vann, og tilogmed i brakkvann.
Tilbake til innlegget mitt, øker du hardheten i vannet og varierer foret mye slik at de får noe snaks med mye forskjellige næringstoffer vil guppyene ha et bedre utgangspunkt, Men, de er utrolig skjøre, og noen vil stumpe tidlig, uten noen spesiell grunn.
Det sies også at guppys er så uregulert feil avla og holdt at det er de færreste som ikke har invollsorm og parasitter, noe som ikke akkurat hjelper på levetiden Men fantastiske fine fisker som jeg gjerne bruker noen timer i uka på for at de skal ha det godt.
Edit: mer info, Ikke skyll filteret ditt for ofte, helst kun når det går tett jeg vasker aldri filterene mine, men kryster de i lunka vann når filtergugga går utover innsuget til filteret fordi det er tett.
Postet 25.04.10 kl 23:01
Endret: 25.04.10 kl 23:02
De får ganske mye forskjellig mat, flakfor, malle tabl, frossen artemia, nyklekket artemia,agurk,squash osv. Nesten altetende dissa fiska. Jeg tror rett og slett det var litt mye fisk (yngel) i karet, fikk gitt bort noen og flyttet noen til et annet kar. Ingen dødsfall etter det. Selv ikke den guppyhannen min som så veldig nær døden ut her om dagen har stryki med. Nå svømmer han rundt sammen med de andre hannene (hybridene) og ser frisk og fin ut igjen Har ikke hatt guppy på mange år så jege r nok litt ute av det når det kommer til hardhet i vannet. Kjøpe en test og finne ut om jeg kanskje kjøper litt grus som hever hardheten i vannet. og finner fisker som også vil ha det sånn. Noen forslag til fisk jeg kan ha sammen med guppyene?
Postet 25.04.10 kl 23:38