Noen ciklide-individer dør, mens andre igjen er uberørte. samme "symptomer"
Har hatt frafall av en del ciklider i det siste, uten at jeg forstår årsaken.
Innførte to kakadueciklider.
Den ene trives og har det helt fint, den andre gjemte seg en dag, og det så ut til at den hadde bukvannsot (uten at jeg kan garantere), da den hadde litt struttende skjell. Denne ble avlivet.
Så døde den ene nyinnkjøpte scalaren og den ene nyinnkjøpte sommerfuglcikliden mens jeg var på påskeferie. Så hva som skjedde i forkant av disse to dødsfallene er vanskelig å vite. Dog skal det bemerkes at det ble noe galt med temp mens vi var borte, og den hadde sunket til 22 grader.
Så går det en liten stund etter at vi kommer hjem, at den andre sommerfuglcikliden begynne å gjemme seg. Den vil ikke spise.
Den puster raskt som om det skulle være oksygenmangel.
Etter et døgn så avliver jeg denne.
Ingen ytre tegn til sykdom.
Så etter 1 uke skjer det samme med en palettdame som har gått i karret siden den var yngel. Gjemmer seg, puster raskt, vil ikke spise.
Den dør av seg selv etter noen dager.
3 dager før denne blir synlig syk, hadde jeg kjøpt inn en paletthanne. Denne hannen virker uberørt, helt frem til nå.
Nå kjører paletthannen samme opplegg som de andre: gjemmer seg, vil ikke spise, puster raskt.
Samtidig har jeg to scalarer som gjemmer seg. Disse puster ikke raskt. Den ene av de som gjemmer seg, har drevet med dette siden før påske. Så har den sporadisk kommet frem og virket kvikk, før den igjen har begynte å være sky.
Det var altså før påske jeg innførte en del mye ciklider (kakadue, sommerfugl) som døde først. Så innførte jeg noen scalarer, hvorav den ene døde og den andre har vært pjusken siden kjøpet.
Så har en paletthunn som har gårr i karret lenge, død. Og nå starter paletthannen på samme dødsdans.
Har andre ciklider gående som ikke er berørt.
Null i nitritt
Tidligere (da jeg hadde kakadue og sommerfugl) hadde jeg en GH på 1 og pH på 6,2 ca
Nå har jeg en GH på 5 og en pH på 7.2 (da jeg har endret sammensetning i karret noe, og ikke lengre behøver så lav pH
Har ikke endret noen vannverdier di siste to dagene, og hadde delvannsbytte for 4 dg siden.
Temp er 25,5-26
Noe er det, men hva?
Hvordan stoppe denne syklusen av død?
Innførte to kakadueciklider.
Den ene trives og har det helt fint, den andre gjemte seg en dag, og det så ut til at den hadde bukvannsot (uten at jeg kan garantere), da den hadde litt struttende skjell. Denne ble avlivet.
Så døde den ene nyinnkjøpte scalaren og den ene nyinnkjøpte sommerfuglcikliden mens jeg var på påskeferie. Så hva som skjedde i forkant av disse to dødsfallene er vanskelig å vite. Dog skal det bemerkes at det ble noe galt med temp mens vi var borte, og den hadde sunket til 22 grader.
Så går det en liten stund etter at vi kommer hjem, at den andre sommerfuglcikliden begynne å gjemme seg. Den vil ikke spise.
Den puster raskt som om det skulle være oksygenmangel.
Etter et døgn så avliver jeg denne.
Ingen ytre tegn til sykdom.
Så etter 1 uke skjer det samme med en palettdame som har gått i karret siden den var yngel. Gjemmer seg, puster raskt, vil ikke spise.
Den dør av seg selv etter noen dager.
3 dager før denne blir synlig syk, hadde jeg kjøpt inn en paletthanne. Denne hannen virker uberørt, helt frem til nå.
Nå kjører paletthannen samme opplegg som de andre: gjemmer seg, vil ikke spise, puster raskt.
Samtidig har jeg to scalarer som gjemmer seg. Disse puster ikke raskt. Den ene av de som gjemmer seg, har drevet med dette siden før påske. Så har den sporadisk kommet frem og virket kvikk, før den igjen har begynte å være sky.
Det var altså før påske jeg innførte en del mye ciklider (kakadue, sommerfugl) som døde først. Så innførte jeg noen scalarer, hvorav den ene døde og den andre har vært pjusken siden kjøpet.
Så har en paletthunn som har gårr i karret lenge, død. Og nå starter paletthannen på samme dødsdans.
Har andre ciklider gående som ikke er berørt.
Null i nitritt
Tidligere (da jeg hadde kakadue og sommerfugl) hadde jeg en GH på 1 og pH på 6,2 ca
Nå har jeg en GH på 5 og en pH på 7.2 (da jeg har endret sammensetning i karret noe, og ikke lengre behøver så lav pH
Har ikke endret noen vannverdier di siste to dagene, og hadde delvannsbytte for 4 dg siden.
Temp er 25,5-26
Noe er det, men hva?
Hvordan stoppe denne syklusen av død?
Postet 26.04.10 kl 12:40
Ingen overhodet med noen som helst tanker?
Har hatt delvannsbytte i dag, uten at han ble nevneverdig kvikkere av det.
Noen vits i å medisinere (har esha exit og esha 2000)?
Salte?
Jeg er ikke for å pøse på medisiner før man vet hva som er galt, da det kan være at det ikke har noen hjelp mot det som enn berører fiskene.
Når det kommer til salt, så har det hjulpet tidligere da rødmunnene mine fikk et kraftig utbrudd av finneråte i halen under innsetting av 100 stk (ja, innsetting over flere dager). Tror det ga dem et bedre immunforsvar, og hjalp dem over stressperioden ved innføringen.
Om dette er en løsning nå, er jeg mer i tvil om. Ser ikke noe stressårsak, da fisken i det ene øyeblikket var frisk og rask, men i neste stod på skrå i vannet og pumpet vann gjennom gjellene.
Kan være jeg ikke får berget denne fisken, men har gjerne lyst å finne ut av hva som skjer, og hvorfor, slik at jeg dermed kan stoppe dette fra å skje igjen (så langt det lar seg gjøre)
Har hatt delvannsbytte i dag, uten at han ble nevneverdig kvikkere av det.
Noen vits i å medisinere (har esha exit og esha 2000)?
Salte?
Jeg er ikke for å pøse på medisiner før man vet hva som er galt, da det kan være at det ikke har noen hjelp mot det som enn berører fiskene.
Når det kommer til salt, så har det hjulpet tidligere da rødmunnene mine fikk et kraftig utbrudd av finneråte i halen under innsetting av 100 stk (ja, innsetting over flere dager). Tror det ga dem et bedre immunforsvar, og hjalp dem over stressperioden ved innføringen.
Om dette er en løsning nå, er jeg mer i tvil om. Ser ikke noe stressårsak, da fisken i det ene øyeblikket var frisk og rask, men i neste stod på skrå i vannet og pumpet vann gjennom gjellene.
Kan være jeg ikke får berget denne fisken, men har gjerne lyst å finne ut av hva som skjer, og hvorfor, slik at jeg dermed kan stoppe dette fra å skje igjen (så langt det lar seg gjøre)
Postet 26.04.10 kl 19:29
Postet 26.04.10 kl 19:49
Postet 26.04.10 kl 20:01
Postet 26.04.10 kl 20:03
Endret: 26.04.10 kl 20:04
hvis noen av de nye fiskene er VF kan det jo være sykdom som kommer fra dem som smitter rundt i karet, eller sykdom fra butikken, kanskje tarmparasitter el noe.
kakadue og sommerfuglciklide trivs best med PH under 7 helst mer rundt PH 6.
hvis temperaturen er 22 grader er det for kaldt for ciklidene.
jeg ville hevet temperaturen gradvis, sørget for at vannet var oksigenrikt, og byttet 30 prosent en gang i uken fremmover =)
har ikke så mye peiling på sykdom i kar, men som de fleste vet er jo sommerfuglciklider skjøre så ikke rart de strøk med.
du får nok bedre svar fra noen andre =) prøv deg fram med de rådene du får
good luck
kakadue og sommerfuglciklide trivs best med PH under 7 helst mer rundt PH 6.
hvis temperaturen er 22 grader er det for kaldt for ciklidene.
jeg ville hevet temperaturen gradvis, sørget for at vannet var oksigenrikt, og byttet 30 prosent en gang i uken fremmover =)
har ikke så mye peiling på sykdom i kar, men som de fleste vet er jo sommerfuglciklider skjøre så ikke rart de strøk med.
du får nok bedre svar fra noen andre =) prøv deg fram med de rådene du får
good luck
Postet 26.04.10 kl 20:03
Postet 26.04.10 kl 20:04
mia_digger_cikliderhvis noen av de nye fiskene er VF kan det jo være sykdom som kommer fra dem som smitter rundt i karet, eller sykdom fra butikken, kanskje tarmparasitter el noe. kakadue og sommerfuglciklide trivs best med PH under 7 helst mer rundt PH 6. hvis temperaturen er 22 grader er det for kaldt for ciklidene. jeg ville hevet temperaturen gradvis, sørget for at vannet var oksigenrikt, og byttet 30 prosent en gang i uken fremmover =)
Ja, vet at kakaduen skal ha surt vann, den skal selges nå, da jeg har endret fiskesammesetning.
Sommerfuglene jeg har, er ikke sånne søte fargerike sommerfugler, men afrikanske.
Da jeg hadde sommerfugler tidligere, hadde jeg også vannverdier som var tilpasset disse. Er iløpet av de siste ukene jeg har endret sammesetningen av arter.
Temp på vannet er ikke 22 grader nå, det var 22 grader da jeg kom tilbake etter påskeferien (pga en feil på varmen). Dermed kan jeg ikke si om det var det som tok livet at to fisk i ferien, eller om de strøk med av samme årsak om disse.
Ja, kan godt være en sykdom som er kommet med kjøp av ny fisk, men må isåfall finne ut hva det er for å kunne gjøre noe med det.
PS: om du leser i artikkelsamlingen, så kan du lese om både bukvannsot og andre sykdommer
Postet 26.04.10 kl 20:11
Endret: 26.04.10 kl 20:12
Postet 26.04.10 kl 20:14
Endret: 26.04.10 kl 20:15
Postet 26.04.10 kl 20:43
OMEUtifra det du skriver, så er jeg nesten 100% sikker på at det er bukvannsott. Har hatt hell med "Aqua Furan". Virkemiddelet er furadantin - og det er forsåvidt noe du kan få tak i på Apotek... Har også kjørt mange vellykkede salt behandlinger. Lykke til.
Ja, det er min tanke også, at det er bukvannsot siden det rammer ciklidene.
Men hvorfor på flere individer med kort tid imellom?
Det skal jo i utgangspunktet ikke være smittsomt...
Er litt rådvill med det saltet, mye pga artene jeg har nå (øreål, praktbikir, prinsesse av burundi, ancistrus etc)
Postet 26.04.10 kl 20:45
Så lurer jeg på da; er det noe vits i å medisinere, eller er det like greit å bare ta ut fisken, avlive den og erstatte den med en ny?
Må hele karret medisineres, eller kan jeg ta ut individet det dreier seg om, for så å medisinere kun den?
Er smitten i vannet?
Ja, vel...er vel ikke greit å svare på akkurat det da.
Jeg er litt forvirret, derfor mange spm: om bukvannsot er et symptom, på f.eks fóring, stress etc, så er det vel ikke smittsomt?
Må hele karret medisineres, eller kan jeg ta ut individet det dreier seg om, for så å medisinere kun den?
Er smitten i vannet?
Ja, vel...er vel ikke greit å svare på akkurat det da.
Jeg er litt forvirret, derfor mange spm: om bukvannsot er et symptom, på f.eks fóring, stress etc, så er det vel ikke smittsomt?
Postet 26.04.10 kl 21:49