Hva er årsaken til bukvassot/bukvannsot, og hvordan behandle det?

Kan se ut til at jeg har mistet en del fisk til bukvannsot-spøkelset, og lurer litt på hvordan man forhindrer dette, og hvordan man behandler karret/fisken.

Hva er årsaken?
-røde mygglarver?
-stress pga flytting av fisk, lek etc?
-en sykdom i karret?

Hva kan man gjøre?
-Avlive eller medisinere individet?
-Medisinere hele karret, eller bare individet?
-Medisinere med salt og/eller medisiner?
-Hvilke medisiner er effektivt?
-Kan man bli kvitt det ved bare å fjerne syke fisk, uten å midisinere/salte?

Hva vet dere her inne på forumet om denne "sykdomme"?
Hvordan komme seg ut av denne uværsskyen?
Det er fristende å svare "ja" på alle spørsmålene dine.

Bukvannsott er jo mer et symptom enn en sykdom, slik at det blir litt som å spørre hva som er årsaken til at man har vondt i ryggen.

Bukvannsott er en oppsamling av væske i buken til fisken. Ofte kan det ha sammenheng med sykdom eller skade som gjør at fiskens andre organer ikke fungerer ordentlig og får dermed ikke kvittet seg med alt vannet den får i seg.

Er årsaken skade så kan det hende det går over at seg selv, er årsaken sykdom så kan det hende det hjelper å medisinere, er det feilernæring så kan det hjelpe å korrigere foringen; er det organsvikt som følge av alderdom er det ingenting å gjøre. Man kan teoretisk stikke hull på buken for å lette trykket, samtidig som årsaken behandles, men da bør du ha brukbar kontroll på hva du holder på med.

Bukvannssott er en bakteriell sykdom.

Nå har jeg aldri dissekert noen slik fisk personlig, men jeg har lest diverse om sykdommen på nettet, og det som bl.a. er opplyst er at sykdommen gjør at innvollene klapper sammen og til slutt ender opp som en flytende grøt/vann i buken.

Jeg har også forstått det slik at bukvannssott ikke er særlig smittsomt. Stort sett er det en enkelt fisk som rammes. Det er tilstrekkelig å ta ut og avlive den rammede fisken. Det er ingen vits å begynne med noen medisiner, for på det tidspunktet man ser at det er dropsy, er det for sent. Når kroppen buler ut så skjellene stritter som en kongle, er fisken så godt som død. Bør avlives humant - og gravlegges i søppelbøtten for de som ønsker en avsluttende seremoni for stakkaren
Bukvannssott
Dette er et tema som fortsatt snakket mye om i tropheusmiljøet rundt om i landet. Ingen hittil med hånd i hjerte kunne si at han/hun kan kurere sykdommen hundre prosent. Mange oppskrifter og delte meninger.

Selve svar på hva som kan forårsake bukvannsot kan være mange: stress under fanging, flytting, slåssing ... Dårlig vannkvalitet, feil eller mangel på ernæring, hyppig endringer av levemiljø, mat..., dårlig sammensetning av fisk ... eller en kombinasjon av disse kan føre til bukvannsot.

Frank Angell har en grei oppskrift for å kurere bukvannsot her inne. Men alt er avhengig av sykdom oppdaget på et tidlig tidspunkt. Med et tidlig tidspunkt så mener jeg at du ser fisken ikke spiser, henger et sted i karet ... Da kan du ta akkurat den fisken ut for observasjon i eget kar. Jeg personlig er kritisk mot bruk av antibiotika. Jeg har hatt sykdommen 2 ganger og ventet litt for lenge med medisinering begge gangene. Hver gang mistet jeg halve gruppen av Tropheus (ca. 10-15 fisk). Så bukvannsot smitter og det skjer temmelig fort. Du kan miste hele gruppen i løpet av en ukestid. Så når fisken din ser ut som en balong, kan du likegodt kurere hele kar.

Du kan kjøpe følgende medisiner mot bukvannsot i Norge: Esha, Sera backtopur direct, Flagyl, Fluranol ... Så er det bare å følge oppskriften. Det beste er å kjøre 2 kur med 3-4 dager i mellom.
Ja, det var jeg klar over, men det er kun hos Tropheus man hører at det smitter. Det får meg til å tro at enten har Tropheus en immunsvakhet overfor denne type bakterie, eller så er det en egen "stamme" med bakterien som faktisk er smittsom og som gir samme symptomer som "den vanlige".

Man leser jo så godt som aldri at andre her på forumet opplever at mer enn èn fisk i karet smittes ( i typiske selskapskar osv). I et tilfelle jeg husker var det to fisk som ble rammet, men ellers leser man alltid bare èn.

Så jeg holder på det jeg sa, basert på hva jeg har lest av innlegg om temaet her de siste årene; det er sjelden smittsomt (utenom hos Tropheus).
Jeg har opplevd fisk med denne sykdommen 2-3 ganger selv i løpet av de siste 5 årene, og det har aldri smittet, kun vært et enkelt tilfelle (og hver gang på fisk som er relativt gamle).
edit: ser det har kommet to innlegg mens jeg skrev mitt. Dette er svar på Monas første innlegg i denne tråden.

Har ikke noe stort ønske om å kverulere så mye her, men du har ikke helt rett Mona.

Bukvannsott/dropsy er kun det ordet sier; buk+vann+sott(=(dødelig) sykdom); altså en oppsamling av vann i buken.

Årsaken kan ofte være en bakteriell infeksjon, men det blir altfor enkelt å si at det alltid er tilfelle; og direkte feil å si at det er det samme som en bakteriell sykdom. Det kan og være virus og parasitter f.eks.

At det ikke er særlig smittsomt er naturlig, all den tid det ikke er en sykdom. Et sår smitter ikke, men årsaken kan gjøre det.

Det er ikke bukvannsott som gjør at "innvollene klapper sammen og til slutt ender opp som en flytende grøt/vann", det er motsatt. Innvollene klapper sammen/slutter å fungere (av forskjellige årsaker); den osmotiske reguleringen kollapser og buken fylles deretter med vann.

Jeg har hatt en del mailkontakt med Frank Angell, og takker han for masse nyttig informasjon og lærdom!!

Jeg har nå hatt bukvannsott på flere fisker siden rett før påske:
1 kakadueciklide
1 sommerfuglciklide og 1 scalare (kanskje, skjedde mens jeg var på ferie, så kan ikke si årsaken 100 %)
Så enda en sommerfuglciklide
1 palettciklide
1 regnbueciklide
Så enda 1 palettciklide

Dvs 5 (7) stk iløpet av 1 mnd

Er flere elementer som kan være årsaken til mine bukvannsot (om det i det hele tatt er det, og ikke noe annet som ligner. Er jo mange dødsårsaker der ute som kan ha et forløp som ligner dette, som vi da kaller for bukvannsot, men uansett....)

Tilføring av ny fisk
Lek
Endring av fór
Ominnredning
Endring av vannverdier
Tempfall i påsken
Fangst av 100 individer (pga av salg av rødmunnstim og yngel)
Tilsig av urent vårvann (vi har ikke renseanlegg her)

Ja, i det hele tatt, vanskelig å peke på en bestemt ting, kanskje en kombinasjon.
Er verdt å merke seg at 5 av 7 fisk har vært nyinnført rett før disse dødsfallene oppstod.

Det jeg har kommet frem til, er å la karret falle til ro. Jeg salter slik at det er 0,1-0,15% saltinnhold, dette skal være i noen uker. Dette gjør jeg fordi jeg har tro på at det styker immunforsvaret på fisken.
Jeg skal utføre ofte delvannsbytter fremover, samt investere i en UV-C sterilisator.
Ingen medisiner med andre ord.
Så blir jeg å plukke ut individer straks jeg så mye ser som et tegn til hurtig pust eller skyhet.
Til sist krysser jeg fingrene og håper jeg gjør rett.

Dette er min oppskrift på bukvannsot. Kom gjerne med forslag til bedring.

Bukvannsot kan kureres med preparater som inneholder Metronidazole som for eksempel Clout, Flagyl.
Metronidazole er en type antibiotika. Metronidazole kurerer infeksjon av bakterier eller andre typer mikro organisme kalt protozoa. Metronidazole går inn og dreper gen (DNA) til bakterier og hindrer videre formering av dem.

Fremgangsmåte er som følge:
1.Fjern filtermaterial fra alle filter. Legg dem eventuell i et annet friskt men samme type kar for å ivareta bakteriekulturen. Fjern 50 % av vannvolum i kar.
2.Skift også 50% av det som er igjen. Handlingen fjerne meste parten av flyttende bakterier som finnes allerede i karet.
3.Skru opp temperatur til 30 grader Celcus.
4.Sett inn luftpumper og sørger for masse bevegelser på vannskorpa slik at det sørger for rikelig oxigen i vannet. Dette fordi vannet blir fattig på oxigen når temperatur er høyt. Samtidlig som luftbobler vil ta med seg nitritt som kan forekomme grunnet mangel på bakteriekultur.
5.Salte deretter karet med havsalt, ca. 0,3% av vannvolum. Saltet har en funksjon å hjelpe fisken til å transportere sin egen veske med vann i karet.
6.Løs opp medisinen i en bøtte. Spre deretter doseringen sakter i små mengde inn i karet.
7.La det virker i 3 dager. Etter 3 dager ta daglig 1/3 del vannskift i 3 dager til.
8.Gjenta prosess fra trinn 3 til 7. For å være 100% sikkert.
9.Nå burde du har kvitt deg med sykdommen. Skift 1/3 del vann hver dag fra 4. dag etter trinn 7 i en hel uke.
10.Nå kan du sette tilbake filtermaterial etter en hel uke med vannskift.

Viktig å merke:
-Ingen medisin hjelper deg når fisken synger på siste vers. Du bør derfor observere fiskene dine daglig. Jo tidligere sykdom ble oppdaget jo større er sjansen for helbredelse.
-Det er like viktig å ikke bruke medisin utenat sykdom er bekreftet. Misbruk av medisin (antibiotika) kan føre til resistans hos bakterier og fiskene mister evne til reproduksjon.
-Viktig med vannskift og rikelig med oxigen.

Trenger ikke å dø etter siste stadium
Fisken kan bli frisk igjen etter å ha vært på siste stadium.
Min titteya barbe var på siste stadium, helt oppblåst og skjellene strittet. Tok et vannbytte, og etter noen dager var den fin igjen. Tok litt lengre tid før alle skjellene så fine ut, men fisken ble frisk til slutt. Nå lever den i beste velgående over et år etter sykdommen.

Kine Kristine
Fisken kan bli frisk igjen etter å ha vært på siste stadium. Min titteya barbe var på siste stadium, helt oppblåst og skjellene strittet. Tok et vannbytte, og etter noen dager var den fin igjen. Tok litt lengre tid før alle skjellene så fine ut, men fisken ble frisk til slutt. Nå lever den i beste velgående over et år etter sykdommen.

Det er akkuart det jeg mener med at ting vi tror er buvannsott, egentlig ikke er det. Kan ha vært noe annet, eller jeg vil gå så langt som å si at det HAR vært noe annet som feilte fisken din.

Bukvannsot er ikke det at skjellene stikker ut, men det at innvollene er oppløst. Oppløste innvoller kan ikke lege seg selv.
Det at skjellene stikker ut, kommer som sekundært til dette.
badat
Dette er min oppskrift på bukvannsot. Kom gjerne med forslag til bedring. (...)

Jeg synes det var en veldig kronglete måte å gjøre det på, uten at jeg kan si noe på om det er rett eller galt.
Men er det ikke slik at bukvannsott bare er et symptom, og ikke en sykdom..?

Siden man enda ikke kan bekrefte om det er en spesiell bakterie, parasitt eller annet som forårsaker bukvannsott, kan man vel ikke kalle det en sykdom, og heller ikke si at den ene akvaristen har dette i akvariumet sitt, og den andre ikke.
Joakim
Har ikke noe stort ønske om å kverulere så mye her, men du har ikke helt rett Mona.

Jeg bøyer meg for det, og sier takk Jeg syns ikke du kverulerer, Joakim, det er bare fint å korrigere, og jeg setter faktisk pris på å bli fortalt det og informert på en grei måte når jeg åpenbart tok feil
Kine Kristine
Men er det ikke slik at bukvannsott bare er et symptom, og ikke en sykdom..? Siden man enda ikke kan bekrefte om det er en spesiell bakterie, parasitt eller annet som forårsaker bukvannsott, kan man vel ikke kalle det en sykdom, og heller ikke si at den ene akvaristen har dette i akvariumet sitt, og den andre ikke.

Ja, men et dødelig symptom.

Om du berget fisken etter stadie 4, vil jeg si at det ikke var buvannsott, men noe annet som var årsaken til struttende skjell.
julnil
Om du berget fisken etter stadie 4, vil jeg si at det ikke var buvannsott, men noe annet som var årsaken til struttende skjell.

Det gir mening hvis man definerer bukvattersott som et symptom som er 100% dødelig etter stadie 4. Men jeg ser ikke helt poenget med å definere bukvattersott slik.
Kampfisk
[QUOTE=julnil]Om du berget fisken etter stadie 4, vil jeg si at det ikke var buvannsott, men noe annet som var årsaken til struttende skjell.

Det gir mening hvis man definerer bukvattersott som et symptom som er 100% dødelig etter stadie 4. Men jeg ser ikke helt poenget med å definere bukvattersott slik.

Det er jo ikke jeg som har definert dette, det er definert gjennom litteraturen...

Les artiklen til Fran Angell om sykdom, der stård et følgende:
"I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
"
Det at bukvannsott blir definert som dødlig i stadie 4 i en artikkel, gjør det ikke til et faktum..
Mange andre steder nevnes ikke disse stadiene, og flere steder sier at bukvannsott ikke er en sykdom, men et symptom på flere mulige sykdommer. Så man kan ikke med sikkerhet si at stadie 4 er dødelig for alle fisk, men er enig om at de fleste dør ved stadie 4, som er referert til i artikkelen du henviser til.
Men av og til kommer fisken seg, og de overlever.

Etter hva jeg har funnet ut kan bukvannsott forårsakes av alt som kan gi betennelse i buken. Så t.o.m. forstoppelse skal kunne forrårsake bukvannsott.

Kan jo være at stadie 4, er nest site stadie, og at det er i "5 stadie" at fiskens innvoller vil sprekke...

Uansett så vil jeg anbefale en antibaktriell kur, og en kur mot innvollsparasitter som behandling. Og som forebyggende vil jeg anbefale variert kost for fisken.

Mine fisk får en sinnsykt veriert kost, det er på grensen til idioti at jeg har så mye forskjellig fór (nei, ingenting er utgått på dato....enda).
Men det har ikke forebygget det gram hos meg, så i dette tilfellet har jeg gjort noe annet galt.

Jeg tror dette er et vanskelig tema, og man finner ikke fullgode svar.
Skikkelig vanskelig og frustrerende!!
Helt enig. Det er noe av det verste av symptomer du får, siden det er vanskelig å vite akkurat hva det er som forårsaker dette, og at når man oppdager dette synger fisken ofte på siste vers..
Men som vanlig er det bedre å prøve å forebygge en sykdom enn å behandle. Men uansett hvor mye man forebygger, så kan sykdom alltids oppstå

Er som magebesvær hos mennesker. Er alltid best å forebygge med sunn mat, og friskt vann, men noen ganger holder ikke dette, og man får magetrøbbel:P
Da fant jeg denne tråden, supert! Har en fisk med bukvannsott nå, struttende skjell. Den spiser og virker normal ellers.

Har også en ansictrus i samme akvarium som jeg er ganske sikker på at har det på et tidligere stadie. Skjellene strutter litt bak på den. Er ikke så tydelig, den har litt "vanskelig farge" masse flekker og slikt, så vanskeligere å se på den.

Det er for meg også nærliggende å tro at jeg har flere på stadie 1, da flere individer av stimen i går og i dag har gjemt seg, og ikke kommet frem når jeg har matet. Har aldri sett dem redde eller at de har gjemt seg før.

Jeg har valgt å kjøre kombikur esha exit og 2000.

Vet ikke hva som er grunnen til dette, men etter å ha lest her inn er jeg fristende til å tro at det kanskje kan være maten jeg har gitt.. Har de siste ukene gikk veldig mye microorm, på bekostning av andre ting de har fått mer av før.

Jeg velger å ikke stresse mer med å fange fisken, rett og slett fordi det er så og si umulig, og jeg er redd jeg vil påføre alle fiskene oppi der mye unødvendig stress slik at de også blir syke. Det er snakk om en liten stimfisk, så ikke enkelt å fange med andre ord.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap