Syk diskus

Hei har fått en diskus som er ca 5år gammel, den har vært frisk tidligere men virker nå svært syk. Den står stille for det meste og spiser dårlig, den har også hvite ganske store prikker(har lest om hvitprikk sykdommen men tror ikke det er dette) som ser ut til og "fjerne" hull i huden til fisken. den får lange slimtråder på kroppen. den puster normalt men ser ikke ut til å ha det bra. noen råd???
tror kansje det er hvit prikker lell, så nærbilder på en diskus side og det lignet mye. men har sett at dette har "svevet" løst i skvariet, men nå er de bare på han. men er det da for sent?
Ser det ut som det er drysset salt på fisken eller er det hvit guffe som tyter ut fra hull på hode/kropp?
hvit guffe, lik det som er avbildet på nettsiden til diskusisabella.no men denne guffen har flytt rundt i akvariet også. men nå er det på diskusen
Det er ikke omvendt, at det som flyter i karet kommer fra fisken, enten som avføring (flagelater) eller som har falt av fisken etterhvert?
Det høres ut som HIH (hull i hodet), det kan medisineres med Esha Hexamita, samtidig som du undersøker hva det kommer av. Flagellater er som regel et sekundærproblem, dvs at det utløses av et eller annet som fisken blir svekket av.
Hvordan er vannverdier, vannbytterutiner?
julie...
Hei har fått en diskus som er ca 5år gammel, den har vært frisk tidligere men virker nå svært syk.

Du nevner ingenting om andre diskus? Du har "fått en diskus" skriver du, og jeg har inntrykk av at du da har arvet den av noen andre? Har du den alene uten andre diskus?

Diskus er en utpreget flokkfisk, og trives overhodet ikke alene. De er veldig kravstore til vannkvalitet, og det du nå beskriver tyder sterkt på at du har for dårlig vannkvalitet. Hva er dine vannbytterutiner? Hvor ofte bytter du vann og hvor mye bytter du pr gang?

Har du puttet denne 5 år gamle diskusen i den 110 literen du har reg. i profilen din her???
han bor sammen med en gullfisk og en liten malle i 110L ja? hvordan det? måtte flytte han fra 400L da han ikke klarte og ta til seg mat... og kunne ikke la de andre fiskene spise opp maten hans...
han jeg fikk han av hadde de som et par, men den tok livet av hunnen så jeg har bare han.
Tviler på den diskusen kommer til og overleve da det er flokk fisk, riktig nok mer avhengig av flokk jo mindre de er. Hvor stor er denne diskusen?

Du kan ikke ha den sammen med en gullfisk.. det går ikke.. Gullfisker er kaldt vanns fisker og diskuser krever varmt vann.. de skal ha mellom 26-30 grader.
Jeg holder selv mine i 30 grader. da mine ser ut til å trives best i det.

Men den diskusen der høres veldig syk ut. når en diskus først er blitt skikkelig syk må man medisinere kjapt, for hvis ikke gir de liksom opp. Hadde du hatt ett bilde av fisken så kunne mann kanskje klart å sett hva det eventuelt likner på.. Mulig hull i hodet men det kan de leve en god stund med. Selv om det ikke er bra. Flagelater tar nok knekken på de sakte men sikkert hvis de ikke klarer å holde de under kontroll. Har man diskus bør man ha fiske medisiner klar. Jeg har ett fiske "apotek"

de er meget følsomme fisker å er vanskelige å holde, Man må lese, lese, lese, og lese og bare fortsette å lese, om de, prøve å feile og uansett hvor mye man prøver og feiler så vil man treffe fisk man bare ikke får til. Alle diskuser er forskjellige og følsomme på forskjellige måter. Selv om jeg har drevet med diskus en stund støter jeg og på finurlige greier som jeg spør om andre har opplevd tidligere og/eller tips ang problemene jeg støter på.

det at den andre diskusen som den gikk sammen med er død er nok pga av at det er flokk dyr og bør ha en gruppe på minst 6. for å trives, det vil alltid være en leder å den vil jage alle de andre, å har den kun 1 og jage på dør den til slutt av utmattelse og stress.. 1 fisk alene vil ikke leve lenge pga miss trivsel trivsel.. stort sett eneste måten man kan ha 2 diskus alene er hvis man er så heldig å ha 1 han og 1 hunn som har dannet par.. (selv om man kjøper to stk er det ikke sikkert det er en han og en hunn .. Det skal ett godt trent øye til for å se forskjell på kjønnene.. Det er stort sett kun under egglegging man ser hva som er hva.. med mindre man er trent opp til å klare å kjønns bestemme de da.. men det er ikke så mange som klarer det 100%. Så for meg høres det ut som de to såkalte parene ikke var par i utgangspunktet og den du har har da jaget på hunnen til hun døde.. Mulig jeg tar feil, men jeg ser det for meg..

Uansett kan du ikke sette den sammen med noen andre diskus nå.. ikke før den er frisk vertfall.. Men mitt tips til deg er å sette den sammen med ca 6 andre diskuser når og om du får den frisk..

Lykke til uansett.
har prøvd med tempratur behandling og litt tilsetting av salt. men ikke noe har hjulpet ennå han er 5år, ca 15cm. har kun hatt han 3-4mnd ca. er det noe medesin som kan stoppe hvitprikkene? gullfisken har ikke fått det. kun diskusen som har hvite prikker på kroppen, men han er alene nå da. så han ikke smitter de andre
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap