Ancistrus har lagt egg i et kar som saltes. avslutte salting?
Jeg har begynt å salte karret mitt pga mulig bukvannsot, for å styrke fiskenes immunforsvar.
Har bare fått saltet halvparten av tenkte mengde, og da legger ancistrusen egg...skal jeg avbryte saltingen eller fortsette?`
Tenkte å ha et saltinnhold på 0,1 - 0,15% men har bare fått 0,05% saltinnhold til nå.
Vil egg/yngel tåle saltet?
Har bare fått saltet halvparten av tenkte mengde, og da legger ancistrusen egg...skal jeg avbryte saltingen eller fortsette?`
Tenkte å ha et saltinnhold på 0,1 - 0,15% men har bare fått 0,05% saltinnhold til nå.
Vil egg/yngel tåle saltet?
Postet 30.04.10 kl 12:48
Siden det ikke finnes noen som helst bevis eller vitenskaplige holdepunkter for at salt faktisk hjelper på dette, så er det ingen grunn til å fortsette og salte mallene. Å bruke salt pga gamle myter som sier det er bra for ferskvannsfisk er egentlig litt bortkastet, gammel overtro.
Maller generelt er sensitive overfor salt, så hvorfor ta sjansen? Noen tåler det, noen tåler det ikke. Men hvorfor tvinge dem til "å tåle noe" de egentlig ikke er skapt for å utsettes for?
Maller generelt er sensitive overfor salt, så hvorfor ta sjansen? Noen tåler det, noen tåler det ikke. Men hvorfor tvinge dem til "å tåle noe" de egentlig ikke er skapt for å utsettes for?
Postet 30.04.10 kl 15:37
Endret: 30.04.10 kl 15:37
Ikke for å gå inn på en salt/ikke salt-diskusjon, men gjør dette fordi jeg har tro på at det styker immunforsvaret da fiskene trenger å bruke mindre energi på osmosen.
Pga noe som ser ut som bukvannsott tar knekken på ciklidene mine, så velger jeg å salte+ofte delvannsbytter.
Men tilbake til det jeg lurte på:
Vil egg/yngel av ancistrus dø av et saltinnhold på 0,10-0,15% ?
Pga noe som ser ut som bukvannsott tar knekken på ciklidene mine, så velger jeg å salte+ofte delvannsbytter.
Men tilbake til det jeg lurte på:
Vil egg/yngel av ancistrus dø av et saltinnhold på 0,10-0,15% ?
Postet 30.04.10 kl 15:52
Det du spør om svarte jeg faktisk på. Noen maller tåler det, noen tåler det ikke. Hvilken av de to akkurat dine maller vil havne i, kan ingen svare deg sikkert på.
Les det siste avsnittet mitt en gang til.
Du får bare fortsette da, og finne det ut selv. Dør dine Ancistrus-yngel av saltet... eller gjør de ikke?
"Vil egg/yngel av ancistrus dø av et saltinnhold på 0,10-0,15% ? "
Med dette spørsmålet viser du jo at du er klar over at fisken ikke tåler salt særlig godt. Og likevel har du "troen på det" og mener det er bra...? Hvor er logikken i dette?
Les det siste avsnittet mitt en gang til.
Du får bare fortsette da, og finne det ut selv. Dør dine Ancistrus-yngel av saltet... eller gjør de ikke?
"Vil egg/yngel av ancistrus dø av et saltinnhold på 0,10-0,15% ? "
Med dette spørsmålet viser du jo at du er klar over at fisken ikke tåler salt særlig godt. Og likevel har du "troen på det" og mener det er bra...? Hvor er logikken i dette?
Postet 30.04.10 kl 16:03
mona oDet du spør om svarte jeg faktisk på. Noen maller tåler det, noen tåler det ikke. Hvilken av de to akkurat dine maller vil havne i, kan ingen svare deg sikkert på. Les det siste avsnittet mitt en gang til. Du får bare fortsette da, og finne det ut selv. Dør dine Ancistrus-yngel av saltet... eller gjør de ikke? [I]"Vil egg/yngel av ancistrus dø av et saltinnhold på 0,10-0,15% ? "[/I] Med dette spørsmålet viser du jo at du er klar over at fisken [I]ikke tåler salt særlig godt[/I]. Og likevel har du "troen på det" og mener det er [I]bra[/I]...? Hvor er logikken i dette?
Kan du ikke heller ta denne diskusjonen i tråden jeg akkurat har opprettet om bukvannsot??
Mallene mine TÅLER dette saltinnholdet, det jeg lurer på er om EGG/YNGEL av mallene tåler dette.
Noen som vet, har prøvd selv?
Postet 30.04.10 kl 21:43
Enig med mona o jeg.
Må tåle at folk svarer på innleggene dine.
Man bruker ikke salt til fisker som ikke skal ha det, sier seg selv det spørru meg.
Heller ikke noe bevist på at dette fungerer og da er det enda være/feil og gjøre det.
Man hadde f.eks ikke brukt en medisin på en hund eller andre dyr viss det ikke hadde vært bevist at det virker og det samme bør gjelde for fisker.
Så avbryt kuren er rådet fra meg.
Lykke til.
Må tåle at folk svarer på innleggene dine.
Man bruker ikke salt til fisker som ikke skal ha det, sier seg selv det spørru meg.
Heller ikke noe bevist på at dette fungerer og da er det enda være/feil og gjøre det.
Man hadde f.eks ikke brukt en medisin på en hund eller andre dyr viss det ikke hadde vært bevist at det virker og det samme bør gjelde for fisker.
Så avbryt kuren er rådet fra meg.
Lykke til.
Postet 01.05.10 kl 11:38
Postet 01.05.10 kl 12:18
Slik som eg forstår julnil, så vil han auke saltinnholdet i vatnet for å gjere osmosen lettare (og dermed bruke mindre energi på dette) slik at fisken har meir energi til overs for å kjempe i mot sjukdom.
I mine øyre kan dette høyrest meget saklig ut, utan at eg veit spesielt mykje om hverken osmose, eller fiskens immunforsvar.
Om ég har forstått julnil riktig, har hverken mona eller ken svart spesielt godt på spørsmålet. For han bruker ikkje saltet for å bekjempe bukvanssott, han bruker saltet for å gjere tilværelsen lettare for fisken, slik at han har meir "overskudd" til å bekjempe nettop sjukdomar som bukvannssott.
Eg veit ikkje om eit saltinnhold 0,15% er skadelig for fisk, eg ser ikkje for meg kor mykje det er. Nokon som veit saltinnhold i eit normalt ferskvann? Om det er salt i det heile?
Det eg ville fram til var at svara frå mona og ken ikkje var ein innertiar i forhold til problemstillinga julnil framla. Men eg tvilar ikkje på at svara dekans er riktige.
I mine øyre kan dette høyrest meget saklig ut, utan at eg veit spesielt mykje om hverken osmose, eller fiskens immunforsvar.
Om ég har forstått julnil riktig, har hverken mona eller ken svart spesielt godt på spørsmålet. For han bruker ikkje saltet for å bekjempe bukvanssott, han bruker saltet for å gjere tilværelsen lettare for fisken, slik at han har meir "overskudd" til å bekjempe nettop sjukdomar som bukvannssott.
Eg veit ikkje om eit saltinnhold 0,15% er skadelig for fisk, eg ser ikkje for meg kor mykje det er. Nokon som veit saltinnhold i eit normalt ferskvann? Om det er salt i det heile?
Det eg ville fram til var at svara frå mona og ken ikkje var ein innertiar i forhold til problemstillinga julnil framla. Men eg tvilar ikkje på at svara dekans er riktige.
Postet 01.05.10 kl 12:20
Postet 01.05.10 kl 12:23
Postet 01.05.10 kl 12:52
Noen ganger må man stille seg selv spørsmålet; er karet mitt optimalt for å ta i mot yngel akkurat nå? Jeg ville ha tatt ut hulen med egg og avbrutt prosessen, du sliter jo med sykdom i karet!? Hvorfor kanskje risikere å få mange yngel som kanskje blir syke, får dårlig immunforsvar og vil slite med å overleve?
Som jeg forstår er det en vanlig ancistrus? og ingen sjelden L-malle, så de vil jo garantert lett legge egg igjen senere.
Ang. saltbehandlingen din har jeg stor tro på at det styrker immunforsvaret på syk fisk. Frank Angell skriver også noe om akkurat det i Sykom i akvariet her på AF.
Selv har jeg fått gode råd fra erfarne pålitelige akvarister, om å bruke salt til sugemaller for å redusere stress ved sykdom.
Lykke til
Som jeg forstår er det en vanlig ancistrus? og ingen sjelden L-malle, så de vil jo garantert lett legge egg igjen senere.
Ang. saltbehandlingen din har jeg stor tro på at det styrker immunforsvaret på syk fisk. Frank Angell skriver også noe om akkurat det i Sykom i akvariet her på AF.
Selv har jeg fått gode råd fra erfarne pålitelige akvarister, om å bruke salt til sugemaller for å redusere stress ved sykdom.
Lykke til
Postet 01.05.10 kl 14:30
Endret: 01.05.10 kl 14:35
Ken Myrseth: det har litt med hva det er egentlig som svares: svarer man på det som det spørres om, eller svarer man på noen helt annet?
Jeg vet at det er uenighet i dette med salting eller ikke, men det er ikke det som er temaet i DENNE tråden.
DERFOR er svaret unødvendig, noen jeg kanskje tidlig i tråden påpeker.
SindreKul: Ja, der har du fanget opp akkurat hva tråden handler om
PS: jeg er en jente
Kine Kristine: I ca to uker før jeg gradvis tynner ut saltmengden igjen til null.
noddy: Har dessverre ikke noe ekstra kar.
Janne: Ancistrusen har ikke lagt eggen i noen hule, men mellom sideglasset og bakveggen, og jeg kommer ikke til der annet enn med en kniv for å skrape de bort, så da lar jeg de være.
Jeg vet at det er uenighet i dette med salting eller ikke, men det er ikke det som er temaet i DENNE tråden.
DERFOR er svaret unødvendig, noen jeg kanskje tidlig i tråden påpeker.
SindreKul: Ja, der har du fanget opp akkurat hva tråden handler om
PS: jeg er en jente
Kine Kristine: I ca to uker før jeg gradvis tynner ut saltmengden igjen til null.
noddy: Har dessverre ikke noe ekstra kar.
Janne: Ancistrusen har ikke lagt eggen i noen hule, men mellom sideglasset og bakveggen, og jeg kommer ikke til der annet enn med en kniv for å skrape de bort, så da lar jeg de være.
Postet 01.05.10 kl 16:02