Slørhale svarte flekker på finnene

Hei. Jeg har en slørhale som har fått svarte flekker på finnene. Det ser ut som at flekkene blir større. Hva kan dette skyldes?

Ellers så spiser den bra, men den virker litt apatisk til tider da den henger i et hjørne.
Farger og mønster på slørhaler kan forandre seg totalt med alderen De utvikles i takt med at de modnes, går fra å være yngel (de selges som yngel) og til å bli ungfisk og til slutt voksne.

De svarte flekkene tror jeg er en helt naturlig fargeutvikling. Kanskje du ender opp med en svartspettede slørhale til slutt

Når du sier den er apatisk, så må jeg nesten spørre hva du har den i? Er det et akvarium? Eller bolle? Har du noen faste rutiner på hvor ofte du bytter vann?
Den henger i et hjørne i lange perioder om gangen (2-6 timer). Men så blir den aktiv igjen.

Jeg har et 60 liters akvarium og bytter ut ca. 15 liter i uka. Vannverdier: GH: 4, KH: 1 (noe lav), pH= 7,25 (litt høy. Tenker å skaffe eikeekstrakt) og temperatur: 25. Nitritt: 0-0,3 mg/ml.
Plussmedlem
Foreslår at du også måler ammoniakk.
Svarte flekker kan oppstå p.g.a. ammoniakk i vannet.
Igår kveld begynte fisken å falle om på ryggen. Før dette så hang den litt i vannet og virket litt svak. Det tok kun minutter fra den begynte å falle om til den sank ned på bunne og sluttet å puste. Jeg skjønner ikke hva som kan ha gått galt. Håper bare at det ikke er noe smittsomt i karet.

Alle andre fisk i akvariet ser ut til å ha det bra.
Tetraene virker å være i lek og ålene virker som å ha det veldig bra. Og eplesneglene er aktive, og de henger ikke i vannskorpen, slik de ofte gjør om vannkvaliteten svikter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap