Rask død hos rosentetra

En av rosentetra'ene i det lille karet (63 l) døde i dag, bare en time etter at den begynte å vise tegn til at noe var galt.

Den hang oppe i overflata, og pustet fort og med åpen munn. Ellers var det ingen synlige tegn til sykdom. Som død var den like fin som levende, foruten at den var død, selvfølgelig.

Det ble foretatt vannskifte i går, fem dager etter forrige gang, 30% (19 liter). Tilsatt Aquasafe, ellers ingenting annet.

Vannverdiene ble målt før vannskifte og nå nettopp, og viser ph 7, nitritt 0 og nitrat 5 (10 før vannskifte i går).

Alle andre (9 rosentetra, 5 kuhliiål, 4 honninggurami og 1 ansistrus) virker helt normale.

Bare naturlig død - eller er det forslag til hva jeg kan se etter på fisken? Den har ikke prikker, ikke sopp, ikke sår, ikke finneråte, normal farge.

Karet har gått siden romjula, og rosentetra'ene var de første som flyttet inn, etter fire ukers fiskeløs innkjøring.

Hvis noe lukter ugler i mosen eller muffens, et eller annet som ikke helt er som det skal, pleier jeg alltid å ta et vannbytte. Ofte er det alt som skal til for å rette på det som er galt. Kanskje er det noe i veien som våre vannverditester ikke måler, ikke godt å si. Men jeg sverger til et ekstra vannbytte hvis jeg ser ting som ikke stemmer, eller en fisk uventet dør/ser skral ut.
Det blir nytt vann i morgen tidlig - nå er lyset gått av og fiskene har gått til ro.
Ingen flere dødsfall i karet. Byttet 30% vann igjen i dag, for sikkerhets skyld, selv om jeg ikke kan se at noe er unormalt. Med tidligere høye verdier av nitrat så skader det vel ikke, iallfall.

Håper dette var bare et skremmeskudd. Første dødsfall på de første 4 1/2 mnd som akvarist, så det er vel ikke så ille....
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap