Moskito rasbora som dør

Kjøpte en gruppe på 45 av disse, og helt fra jeg har fått dem har jeg til stadigehet funnet døde individer på bunnen. Under frakt døde også 4-5 stk tilsammen. Jeg har i ettertid kanskje funnet 5-6 døde fisk, men for alt jeg vet kan det godt være flere døde. Er ganske umulig å telle levende fisk av disse, de virrer frem og tilbake, og jeg har mye sjulesteder i akvarie i form av tette planter ol.

Fiskene har jeg hatt i nesten 2 uker.
(Akvariet har vært i gang mye lengre, og innkjøring av filetet ble gjort korrekt, dvs fulgt akvarieskolens anbefalinger og testet for nitritt, nitrat, osv).

Flere av dem har vokst mye siden jeg fikk dem, og er røde og flotte i fargen. Andre er svakere i fargen, og tynnere. Kanskje svake individer, og at det er disse som dør?

Jeg forer med røde mygglarver og flakfor. De spiser mye av dette, og etter de har spist røde mygglarver ser magen helt sprengt ut. Kanskje de spiser seg til døde?

Det er også en del av dem som oppholder seg i hjørne på bunnen, så kanskje disse ikke får tak i mat, og at det er disse som dør? Resten av gruppen oppholder seg jo i toppsjiktet og litt sånn over alt ellers. Jeg prøver å gi mat i flere deler av akvariet, iom at det er 240 l.

Det er helt umulig å si om de jeg finner døde er tynne, dårlige i fargen ol, fordi de er helt hvite og oppspist når jeg oppdager dem.

Vannverdier testet med JBL dråpetest:
PH: mellom 6,5 og 7
NO2: mindre enn 0,01
NO3: 1
GH: 3
KH: 2
FE: mindre enn 0,02

Temperatur:
25 grader
(denne har pleid å være på 27, kan det være svingninger i temperatur som er grunnen til dødsfallene?)

Jeg bytter ca 30-40% en gang i uken.

Jeg er skikkelig rådløs, aner ikke hvorfor disse fiskene dør. Er det noen som har noen ideer, tips, eller lignende? Noe jeg gjør feil utifra det jeg har skrevet opp? Andre ting som kanskje er av betydning som jeg har utelatt?
Kan legge til at ingen av de andre beboerne i akvariet dør. Har fremdeles fullt sett av de andre, og 4 av rekene har også fått egg under magen nå.

Fant nettopp enda en moskito, denne var ikke død, men halvdød. Lå og fløt opp ned. Var om mulig bitte litt blass i fargen, var ikke spesielt tynn, men var liten. Ikke vokst noe siden jeg fikk dem så det ut til. Tok å avlivet den.
Skikkelig rådløs. I dag har jeg funnet to stk flytende i overflaten

De jeg har funnet syns jeg har litt utståene øyne, MEN det er vanskelig å si.

Den ene hadde hull i hodet og i buken, og et sår på ryggen, men dette kan jo også være laget i ettertid av sneglene.

Noen som har noe ideer? Hva skal jeg se etter ved sykdom? Er så utrolig vanskelig på bitte små fisk, som jeg i tillegg har mange av. Jeg har to stk esha medisiner, en for hvitprikk og en bakteriell. Er det noe poeng å prøve noen av disse? Er disse farlige for rekene?
Tenkte først at det kan være parasitter som er problemet. Men de er jo så små at det er vanskelig å dissikere de å se om det er tillfellet.
Ok. Vi skal prøve å dissekere neste som dør. Samboer er bioligostudent, så har dissekeringssett, vi skal hente det i dag slik at vi har det klart. Blir kanskje vanskelig å se noe uansett da, iom at de er så små.

Lurer på om jeg skal prøve med de esha kurene jeg har. Funnet ut nå at de ikke er farlige for reker, og det er vel en hvis sjans for at det kan ta knekken på parasitter, bakterier ol..
Om det jeg har lest stemmer, så har ikke exit og 2000 noen innvirkning på filterbakteriene heller..
Enda en funnet nå.

Har matet alle. Og det jeg ser (tror jeg) er at noen av moskitoene ikke spiser. De tar ikke flakforet selv om det er rett ved siden av dem.

Om jeg gir tablett, så samler de moskitoene som spiser flakfor også svømmer ned på bunn og venter på biter som løsner fra tabletten som ancistrusene spiser på.

De fiskene som jeg tror er syke befinner seg hele tiden helt i overflaten av vannet, gjerne med hodet helt inntil vannspeilet og bakparten bitte litt hengende nedover.

Ska fore med mygglarver seinere i dag, og se om de tar dette.

Noen som har noen formening om det er noe poeng å prøve esha 2000 eller exit, eventuellt i kombinasjon?

Beklager masingen, men aldri opplevd dette før så da må jeg spørre. Eneste sykdom jeg har hatt i forbindelse med akvarium er hvitprikk, og det var enkelt å identifisere samt behandle.
Har du prøvd med levendefôr (mikroorm, artemia) og sjekket om det er matlysten som er problemet eller om det er det at de ikke skjønner at flak er mat. Vil de ikke ta levende mat engang så er det nok et eller annet som feiler de, men uten klare symptom så tør jeg ikke gjette på hva det kan være. En kombikur med esha exit og esha 2000 kan jo være verdt å prøve. Ser de trives best i enda litt surere vann enn du har, men forskjellen er ikke så stor at det burde gi slike store frafall synes jeg.
De andre er veldig ivrige både på flakfor og røde mygglarver. Er bare de som ligger i overflaten som ikke vil ha. Nå skal jeg se om de tar røde mygglarver etterpå.

Jeg skal prøve å få fanget noe levendefor også, er jo en hvis sjans for at de rett og slett ikke skjønner at det er mat?

Takk for tips ang levendefor i alle fall, det er verdt å prøve!!
Usikker på hvor jeg kan få tak i startkultur (er vel det man må ha?) nå med en gang, selges dette i butikk?

Tror jeg i tillegg kjører en kombikur med de to medisinene jeg har. Måten de ligger i vannet minner veldig om hva esha skriver om en gruppe sykdom som esha 2000 tar knekken på. Greit å få bekreftet av andre mer erfarne akvarister enn meg selv at denne kombien kan være grei å kjøre.

Tror ikke PHen skal ha så mye å si jeg heller, min ligger nærmere 6,5 enn 7 sånn fargemessig (bør kanskje kjøpe en mer nøyaktig PH test så jeg får vite det med sikkerhet). Og disse skal jo trives fra 6-6,5.

denne siden her står det at de trives fra 5-7 i ph. Så PHen er nok ikke problemet.
he
Usikker på hvor jeg kan få tak i startkultur (er vel det man må ha?) nå med en gang, selges dette i butikk?

I butikk finner du nok ikke startkultur for microorm, hehe. Men i rubrikk her på forumet selges det Kjøpte selv min startkultur av Humunuku, du får også en flott oppskrift på mail.
Takk for link stine sofie. Tror jeg vil prøve microorm.

Alle spiste mygglarver så vidt jeg kunne se..
Nesten så de spiser til de sprekker..

Har tatt flere bilder av dem nå, skal redigere og legge inn her. Kanskje dere ser noe jeg ikke ser.
Som dere ser, så hadde ikke alle spist likevel. Men de som har spist ser jo helt sprengt ut. Men tror ikke dette er grunnen til at de dør?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Legger ved to bilder av tinwiniene også, de ser også rimelig stappet ut etter foring med mygglarver.

[External Image]

[External Image]
Da starter jeg medisinering. 3 til har dødd i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap