Avliving - metoder?

Dette momentet gruer jeg meg mest til. Hvordan skal man gjøre det mest human?

Har hørt om en metode som inneholder nellikolje fra apoteket. Hvordan fungerer egentlig denne?

Ellers har jeg lest litt om koking, frysing og knivkutt. Sistnevnte frister minst, men vil gjøre det som er mest fiskhumant!

Hva er det???
Her er det mange meninger.....

Min mening er at dersom fisken som trenger og bli avlivet er:

liten: 0-6cm
Da er koking en grei løsning.

midium: 6-15cm
slag i hodet og der etter koking.

stor: 15cm og oppover
slag i hodet og deretter kutte strupen.

Langsom død i fryseren høres fælt ut. dette gjør jeg aldri.
Nellikolje fungerer på samme måte som når du avliver pattedyr med narkose. En liten dose vil få de til å sove, og en stor dose vil avlive de.

Mange forskere bruker nellikolje for å bedøve fisken før den skal måles og veies og merkes, uten å måtte drepe den. Men hvis fisken blir liggende for lenge i nellikoljen (den ligger bare noen få sek. i oljeblandingen, som er vann med noen dråper olje) så kan den dø.

Koking er vel best for veldig små fisker (1-2cm). Mens for større fisker er det best å kutte av hodet på dem.

Vet ikke om folk bare hiver fisken i frysern, ved frysing, eller om de bruker kaldt vann med isbiter i for å avlive fisken.. Uansett tror jeg koking er bedre enn frysing..

Nellikoljen er mest humant. Og du trenger ikke måtte kutte av hode på den stakkars fisken din som du trolig er glad i.

Hvor mye nellikolje, tro?
Kine Kristine
Nellikolje fungerer på samme måte som når du avliver pattedyr med narkose. En liten dose vil få de til å sove, og en stor dose vil avlive de. Mange forskere bruker nellikolje for å bedøve fisken før den skal måles og veies og merkes, uten å måtte drepe den. Men hvis fisken blir liggende for lenge i nellikoljen (den ligger bare noen få sek. i oljeblandingen, som er vann med noen dråper olje) så kan den dø. Koking er vel best for veldig små fisker (1-2cm). Mens for større fisker er det best å kutte av hodet på dem. Vet ikke om folk bare hiver fisken i frysern, ved frysing, eller om de bruker kaldt vann med isbiter i for å avlive fisken.. Uansett tror jeg koking er bedre enn frysing.. Nellikoljen er mest humant. Og du trenger ikke måtte kutte av hode på den stakkars fisken din som du trolig er glad i.

Lurer på hvor mye nellikolje som må til for å ta livet av en 6-8 cm fisk og mindre. Har du noe kjennskap til det?
Å dosere nellikolje er svert vanskelig men fant denne oppskriften hær inne fra en inne på forumet (innlegg 23)som har fått vite dette av en veterinær:
"Nellikolje doseres slikt: Minimum 10 dråper Nellik olje pr liter vann(jeg anbefaler opptil 50 dråper pr liter vann ved avliving hjemme) . Løs først oljen i litt varmt vann til ca 50 grader. Bland det i avlivingskaret. Sett fisken forsiktig i karet og vent til den sovner, og vent lenge nok til du ser at den ikke reagerer, + 10 minutter til. De fleste fisk vil ikke våkne igjen etter så sterk dose, men de er så dypt bedøvet at de skal kunne evt dekapiteres, stikkes, eller annet terminal behandling."
Nellikolje er nok det mest humane og minst grisete. Det går også an å slippe dem rett i en beholder med isvann, altså ikke la dem sitte og fryses i vann, men ta dem rett ut av karet og rett i isvann. Sjokket dreper dem umiddelbart.

Personlig pleier jeg å ha en pose og et skrujern klart, fisker dem ut av karet med hoven og over i posen raskest mulig og deretter kakker jeg dem i hodet med håndtaket på skrujernet. Posen forhindrer søl. Ikke spesielt delikat, men det er snakk om 2-3 sekunder fra de taes ut av karet til de er døde.

Mvjnz
Personlig pleier jeg å ha en pose og et skrujern klart, fisker dem ut av karet med hoven og over i posen raskest mulig og deretter kakker jeg dem i hodet med håndtaket på skrujernet. Posen forhindrer søl. Ikke spesielt delikat, men det er snakk om 2-3 sekunder fra de taes ut av karet til de er døde.

Beste forslaget jeg har lest så langt. Mye gris for en liten operasjon å kjøre på med å skitne til kasseroller, koke vann, koke fisk, lage is osv.
En kakk i hodet fungerer utmerket på alt som heter akvariefisk.
For de som ikke har noe imot å kakke fisken i hode er dette desidert den enkleste å beste metoden
Men ikke alle liker at de kan begynne å sprelle etterpå av krampe, og for dem er nellikolje best.

50 dråper til 1 liter...
Kine Kristine
For de som ikke har noe imot å kakke fisken i hode er dette desidert den enkleste å beste metoden:) Men ikke alle liker at de kan begynne å sprelle etterpå av krampe, og for dem er nellikolje best.

Hva når vannet er 50 grader og nellikoljen er utløst, skal man da avkjøle det litt før fisken slippes oppi?

Leste også at "De fleste fisk vil ikke våkne igjen etter så sterk dose, men de er så dypt bedøvet at de skal kunne evt dekapiteres, stikkes, eller annet terminal behandling."

Dvs at de sannsynligvis dør, men at man ikke være 100% sikker...? :-o
Åse Britt Larsen
[QUOTE=Kine Kristine]For de som ikke har noe imot å kakke fisken i hode er dette desidert den enkleste å beste metoden:) Men ikke alle liker at de kan begynne å sprelle etterpå av krampe, og for dem er nellikolje best.

Hva når vannet er 50 grader og nellikoljen er utløst, skal man da avkjøle det litt før fisken slippes oppi?

Leste også at "De fleste fisk vil ikke våkne igjen etter så sterk dose, men de er så dypt bedøvet at de skal kunne evt dekapiteres, stikkes, eller annet terminal behandling."

Dvs at de sannsynligvis dør, men at man ikke være 100% sikker...? :-o

Det er bare flasken med oljen som skal varmes opp, for at den skal bli mer tyntflytende og blandes bedre. Etterpå skal noen dråper droppes ned i vannet som du har ordnet i samme temperatur som fisken liker.
Ååå :)
Heldigvis! Skjønte ikke at det kunne være fiskehuman med vann på 50 grader! :-O
Åse Britt Larsen
Heldigvis! Skjønte ikke at det kunne være fiskehuman med vann på 50 grader! :-O

:P
Hvor kjøper man forresten nellikolje?
Jeg bestilte en 10 ml flaske på apoteket i dag. Kostet kr 104. Er dette rett nellikolje som kan brukes til avliving av fisk?
Jeg plukker dem opp med håven, og gir dem et hard kakk i hodet mens de enda ligger i håven. Deretter forsikrer jeg meg om at fisken er død (det er den alltid), dumper den i do og skyller håven.

Jeg mener dette må være den beste avlivningsmetoden fra fisken sin side. Tar kort tid, og minimalt med stress. Avlivning med nellikolje innebærer jo at fisken på forflyttes til en helt ny beholder, noe som helt sikker må være veldig stressende for stakkarn. Tar mye lengre tid gjør det også.

Min metode er kansje ikke så delikat for sarte sjeler, men jeg syns man skal gjøre ting på fiskenes premisser, ikke våre.
Ja det var riktig nellikolje Finnes i flere størrelser, men 10ml er den som er vanligst for apotekene å ha inne. Ellers så kan man bestille større flasker.

Syns teorien om at fisken blir mer stresset av å bli flyttet i en beholder med nellikolje kontra det å få et kakk i hode, syns jeg blir teit. All fisk blir stresset av å bli flyttet, også de som skal bli kakket i hode. Fisken blir bedøvet veldig fort i nellikoljen, et par sekunder. Når man tenker på andre dyr som blir avlivet, så er det vel fisken som opplever minst stress, både når det gjelder nellikolje og et kakk i hode. Andre dyr blir ofte fraktet til dyrelegen hvor de er i fremmede omgivelser, og turen dit bruker å ta tid.
Ikke do...
.... husk at fiskene kan ha med seg noen eventuelle blindpassasjerer som kan overleve og vil trives i ferskvann,,
Her i Trondheim stoler jeg på kremering. Dvs restavfallet, ETTER en kakk i hodet. Begynner riktignok å bli en stund siden sist. Da risikerer jeg mindre spredning av arter som bør være innomhus.

Mener å ha hørt om tilfeller der enkelte fisker likevel overlever, og etablerer seg i naturen. Og det er greit å slippe
Kine Kristine
Syns teorien om at fisken blir mer stresset av å bli flyttet i en beholder med nellikolje kontra det å få et kakk i hode, syns jeg blir teit. All fisk blir stresset av å bli flyttet, også de som skal bli kakket i hode. Fisken blir bedøvet veldig fort i nellikoljen, et par sekunder. Når man tenker på andre dyr som blir avlivet, så er det vel fisken som opplever minst stress, både når det gjelder nellikolje og et kakk i hode. Andre dyr blir ofte fraktet til dyrelegen hvor de er i fremmede omgivelser, og turen dit bruker å ta tid.

Jepp, dyr som blir fraktet til veterinæren blir helt forferdelig stresset. Det er utført masse tester på dette. Vi gjennomførte f.eks en test på veterinærhøgskolen der stresshormon i blodet ble målt etter forskjellige avlivningsmetoder, og det mest skånsomme med tanke på stress var dyr som ble avlivet i hjemmet, og det aller beste vha kraftig støt i hode/nakke (det er en årsak til at veterinærhøgskolen sverger til avlivning av mus med nakkestrekk, og rotter med kraftig slag i hodet).
Men nå er det nå slik at å lære seg teknikken med å avlive på denne måten er krevende, og det er ekstremt viktig at den blir utført på riktig måte slik at momentant død inntreffer. Dette vil derfor selvfølgelig ikke la seg gjøre å gjennomføre på kjæledyr i hjemmet.

Her kommer poenget mitt; bare fordi en art stresser mer i forbindelse med avlivning, så betyr vel ikke det at vi ikke burde prøve å senke avlivningstiden og stresset så mye som mulig for en annen art?
For all del, føler seg man ikke komfortabel med å avlive fisken fysisk så er nellikolje selvfølgelig helt ok, men uansett så tar dette et par sekund ekstra, og derfor sverger jeg uansett for "den gode gamle" metoden.
Vil bare si at jeg er for både kakk i hode og nellikolje. Syns begge metodene er like gode, men den ene er vel bedre for de som ikke liker fisker som spreller, og får kramper:P
Synes flere veterinærer burde ha hjemmebesøk, så man slipper å ta med seg dyret sitt, som man er fryktelig glad i, med inn på et hvitt og upersonlig rom for sin siste hvile.
Enig! Men min erfaring er at de fleste veterinærer er villig til å gjøre dette om man spør pent (og av og til betaler litt ekstra). Jeg ville aldri ha tatt den syke hunden/katten min med til et veterinærkontor som oser av død og syke dyr, for å avlive den. Har avlivet nok av dyr selv på klinikk, og du ser det i øynene på dem at de skjønner at noe er alvorlig galt fatt. Ikke noe hyggelig.
Meeen, det gjør ikke vondt å være død, og avlivning uansett sted er jo bedre enn å lide.

Kan forresten nevne at ofisiell avlivningsmetode på zebrafisklabben på vet.høgskolen er å fylle tanken med isvann og isbiter. Noen som har erfaring med det? De sier de dør momentant, men jeg har ikke vært med på det selv. Men der trenger de jo selvfølgelig hele, fine fisk, da de bruker dem til forskning, så det påvirker jo valg av avlivningsmetode.
Mvjnz

Pål Laumann
Beste forslaget jeg har lest så langt. Mye gris for en liten operasjon å kjøre på med å skitne til kasseroller, koke vann, koke fisk, lage is osv. En kakk i hodet fungerer utmerket på alt som heter akvariefisk.

Er det ikke litt større treffsikkerhet og større tyngde bak slaget med f.eks. en hammer...? Skrutrekker fungerer sikkert på fisk som ikke er større enn guppy, kanskje...?

Jeg bomma en gang jeg skulle kakke en fisk i hodet, for jeg traff den ikke "midt i planeten" så den levde fortsatt men ålet seg rundt i smerte... :-/ Det var ikke noe morsomt og derfor har jeg aldri forsøkt det igjen. Det ER fare for at man ikke treffer 100% og bare skader fisken istedenfor å få til et drepende treff på første slaget...

Ellers var "oppfinnelsen" (med pose for å unngå søl) veldig god For posen gjør også at man ikke glipper taket på fisken, så det er lettere å få til blinktreff.
Det skal jeg notere meg "på huskelapp bak øret"
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap