Ciklider med sår ved finne og i munn
To av ciklidene mine er syke, men jeg vet ikke hva det er.
Regnbueciliden er passiv, fargeløs og har sår ved "festet" til den ene finnen. Mulig det er noe med skjellene dens også.
Sebraciklidehannen har flere sår ved munnen og det kan se ut til å være noe med skjellene dens også.
Vet noen av dere hva dette kan være? Har forsøkt å lese meg til det, men finner ikke ut av det.
Legger ved noen bilder og håper dere kan hjelpe meg.
Regnbueciliden er passiv, fargeløs og har sår ved "festet" til den ene finnen. Mulig det er noe med skjellene dens også.
Sebraciklidehannen har flere sår ved munnen og det kan se ut til å være noe med skjellene dens også.
Vet noen av dere hva dette kan være? Har forsøkt å lese meg til det, men finner ikke ut av det.
Legger ved noen bilder og håper dere kan hjelpe meg.
Postet 07.06.10 kl 22:50
Litt vanskelig å se - men det første som falt inn når jeg så overskriften var jo slåsskamp da.. Ciklider kan slåss ganske heftig når de yngler eller rett og slett om territorie og sebraciklider er av de mer agressive for størrelsen - hvor stort kar har du de i? For lite plass vil forsterke denne atferden.
Postet 07.06.10 kl 22:56
Postet 08.06.10 kl 09:13
Postet 08.06.10 kl 23:37
Kan se ut som det samme som skjedde i mitt akvarium en tid tilbake. To av acaraene mine plutselig begynte å bryske seg og måle krefter opp imot hverandre. Dette var etter de hadde ynglet flere ganger, men så var det tydelig vis nok. Måten enkelte ciklider måler krefter på er å låse seg fast i hveradres kjever (ser ut som om de "kysser") og vrir og vender på seg. Dette kan være årsaken til rifter rundt munnregionen da disse fiskene ofte har skarpe tenner. Det er ofte gjerne litt jaging og napping i tillegg, så det kan kanskje forklare de andre skadene på fiskene dine
kan jo være at det er annerledes når det ikke er samme art det er snakk om da
kan jo være at det er annerledes når det ikke er samme art det er snakk om da
Postet 09.06.10 kl 09:19
Endret: 09.06.10 kl 09:21
Acaraene mine var også agressive mot hverandre da jeg hadde flere enn 2. Jeg valgte å selge 4 av de så nå har jeg bare et par.
De andre ciklidene mine er rolige og fine, bortsett fra den ene flaggcikliden. De har vært litt på de andre har jeg sett tidligere, men at det har blitt så ille ble jeg ikke ordentlig oppmerksom på før i går.... Må bare finne ut hvor jeg skal gjøre av flaggcikliden.....
De andre ciklidene mine er rolige og fine, bortsett fra den ene flaggcikliden. De har vært litt på de andre har jeg sett tidligere, men at det har blitt så ille ble jeg ikke ordentlig oppmerksom på før i går.... Må bare finne ut hvor jeg skal gjøre av flaggcikliden.....
Postet 09.06.10 kl 09:39