Syk golden- malawi?

Jeg la nettopp merke til at den ene fisken min svømte med hodet opp og resten av kroppen ned. Helt loddrett liksom. Jeg ga fiskene mine mat, og den ville ikke spise noe. Den la seg bare på bunnen for det ble kanskje litt for folksomt for han. Nå svømmer han loddrett til glasset igjen. Eneste jeg kan se som er annerledes er halen, den er litt frynsete.

Må jeg ta den ut slik at de andre ikke blir smittet? Det er et 180 liter akvariet med stabile vannverdier. pH på 7,5 blant annet.

Stakker liten ='(

Kan noen hjelpe meg?
Hei du. Ikke artig når fiskene sliter, nei.
Vanskelig å si uten å se det, men det virker som at fisken din har fått juling av noen andre, typisk malawi det. De dør vanligvis ikke av skadene de får, men av stress. "Offeret" blir også engstelig og apatisk fordi den ikke kommer seg langt nok bort fra plageånden (og derfor er det så mye mas om at malawi skal gå i store akvarier).
Eller det kan jo være noe annet som plager den...
Når du skriver at den svømmer loddrett til glasset: Er det dekk-glasset du mener da? De får nok luft? (Må spørre vet du)
Hvis du ikke har tatt delvannskifte i løpet av de siste dagene så kan det være lurt å gjøre det nå. Det beste middelet mot det meste, virker det som.
Lykke til
Takk for svar! Det hjelper så mye! =)
Jeg skiftet vann på tirsdag eller mandag. Husker ikke helt.
Skulle gjerne gitt de større kar, men har ikke mulig til det ennå.
En kollega på jobb mente det var best å avlive fisken så ikke fler ble syke. ??
Jeg skulle skrive mulighet* Var litt stresset i ste..

Men mener du at det kan gå bra med fisken?

Hvor lang tid kan det ta før han dør av stress? Det er jo kanskje greit hvis det er en del gutter i karet. Vil ikke ha noe slossing her.

Men det er hardt å se fisken slik! Bra det ikke er hunder jeg har. Det ville nok vært enda verre å gå igjennom.
Han tenker kanskje på finneråte, som er bakterieangrep. Da vil finner og hale få et grått belegg langs kantene. Finneråte er smittsomt, men malawiene er ganske sterke mot de fleste sykdommene så lenge de får godt stell (rent vann).
Får du til å ta et bilde av fisken?
Du kan evt. følge med og se om den blir jaget. I tilfelle så kan det gå seg til, eller den vil bukke under av stress og sårskader.
Jeg tror jeg er flink å bytte vann på de. Bytter en til to ganger i uken og 4 til 6 10 liters bøtter. Jeg bytter hver 4-5 dag, så dermed blir det noen ganger to ganger i uken. Har en egen bøtte til dette. Jeg bruker lunkent vann fra springen, det har jeg hørt ikke er så bra. Prøvde med kaldt vann en gang men da gikk temperaturen så mye ned. Jeg har ikke plass til å la vann stå over natten for å fordampe noe greier i vannet. Husker ikke helt hva det var for noe. Så jeg har jo ikke den beste måten å bytte vann på.

Igår kveld fant jeg ut at det sikkert var best for han å bare dø. Jeg har tidligere lest at det er best for de å dø kjapt, og at å dele de i to med kniv fungerer bra. Men dette greide jeg ikke! Begynte å grine!

Føler meg litt dum, men det jeg gjorde var å pakke fisken inn i aluminiumfolie, løst pakket, og smelte pakken i gulvet et par ganger. Synes så synd på fisken min! Fikk den når den bare var en centimeter, nå var den kanskje 7 med halen... Aluminiumfolie var det så lå på kjøkkenbenken så jeg tenkte det kunne gå greit.

Men jeg aner ikke om det var riktig av meg å gjøre det på den måten. Har aldri måttet gjort noe slik før. Men å la den dø i avløpsrørene er for gale synes jeg! Den metoden liker jeg ikke. Jeg aner ikke hva som er vanlig å gjøre. ='(
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap