Hvitprikk, under medisinering - en fisk død

Jeg er ganske sikker på at jeg har hvitprikk i akvariet. Så på mandag kveld, etter å ha vært bortreist noen dager, at den ene sverddragerhunnen hadde hvite prikker på halefinnen. Hadde ikke brydd meg noe om dette hadde det ikke vært for at hun svømte/oppførte seg rart. Hun var hvit, så var vanskelig å se om det var noe på selve kroppen.

Så begynte jeg å søke på nett og lese om symptomer og sykdommer. Onsdag kjøpte jeg medisin, Ichthyo Medik. I bruksanvisningen står det at tempen skal heves til 29-30 grader under behandling. Men har lest at man skal heve den til 32 grader for å drepe parasittene. Så prøvde det. Og det fungerte på dagtid - men i løpet av natta sank tempen ned til 31 grader. Dvs at varmekolben ikke er sterk nok til å holde 32 grader når det ikke er varmt på stua. Og den står på fullt.

Jeg har (hadde) 7 sverddragere (3 av dem er babyer på ca. 3 uker), 10 glødebåndstetra, 1 ancistrus og en mengde neocaridina reker. Ser ingenting på tetraene eller ancistrusen. Men den oransje hunnen har et par prikker, og hannen klør seg mot bunnen og plantene. Den andre hvite hunnen oppfører seg som normalt, og jeg ser ingenting på henne.

I går kveld døde den hvite sverddragerhunnen som jeg så prikkene på på mandag. Regner med det var prikkene som er årsaken, det hadde nok gått for langt da jeg oppdaget det og satte i gang med medisinering.

PH sank til 6,5 fra 7 etter medisinering. Dvs, jeg har ikke sjekket pH på en stund, så er ikke hundre prosent sikker på at det er årsaken - men det stod at man skulle følge med på pH under medisinering.
Ellers er verdiene i karet:
KH/GH 3
NO3 - 0
NO2 - ca 12,5
PH normalt 7,0 nå 6,5
Bytter vann 1 gang i uken vanligvis, i det siste har det vært mye besøk osv, så har bare fått til å bytte annenhver uke.

Det var en lang utgreiing - nå til spørsmålene

Nå ligger tempen på 31 grader. Spurte i butikken om fiskene tålte det (sa hvilke fisker jeg har), og fikk beskjed om at det gikk helt fint. Jeg vil jo ikke ta livet av resten av fiskene også... Tåler de så høye temperaturer?

Hva bør jeg gjøre nå? Tenkte å fullføre medisinkuren og se om jeg ser prikker på noen. Temperaturkuren får jeg dessverre ikke gjennomført med den kolben jeg har... Kjøpte et ekstra termometer for å være sikker på at målingen ble riktig.

Er hvitprikk vanskelig å bli kvitt? Jeg fikk mine første fisker i karet rundt påske, etter 1 mnd innkjøring. Den som døde i går, kom i karet 30. april. Den har alltid vært tynn, i motsetning til de to andre hunnene som la på seg fort etter at de kom i karet. Den døde var også litt utenfor "gjengen". Vet ikke om det har noe å si for at den ble angrepet så hardt mens de andre ser ut til å foreløpig slippe billig unna.
Hei
Du bør definitivt fullføre kuren! Slammsug sikkelig etter endt kur. Hvis du forstetter med høy temp i karet så pass på at okisigenmettningen i vannet synker med høyere vanntemp.
Hva slags kur kjører du? Enkelte slike kurer påvirker bakteriefolraen i filteret ditt. Hvis du ikke er sikker på om din kur gjør det så være litt obs og gjør Nitrit målinger jevning.

PS. Hvitprikk er ganske vanlig. Særlig i relativt nye kar (som ditt).

lykke til
?mann
Hei Du bør definitivt fullføre kuren! Slammsug sikkelig etter endt kur. Hvis du forstetter med høy temp i karet så pass på at okisigenmettningen i vannet synker med høyere vanntemp. Hva slags kur kjører du? Enkelte slike kurer påvirker bakteriefolraen i filteret ditt. Hvis du ikke er sikker på om din kur gjør det så være litt obs og gjør Nitrit målinger jevning. PS. Hvitprikk er ganske vanlig. Særlig i relativt nye kar (som ditt). lykke til

Takk!

Kuren er fra Prodac. Eneste som stod i bruksanvisningen var at jeg må passe på pH. Men sjekker også nitritt hver dag for sikkerhets skyld

Er det sånn at man skal sette inn kullfilter etter endt kur? Jeg tok det ut for en stund siden etter tips fra noen her inne som sa det kunne ha motsatt effekt dersom man lot det være i for lenge. Men mener å ha lest i flere av innleggene om hvitprikk at man må sette inn kullfilter når man har medisinert. Hvor lenge skal det i tilfelle stå i?
Jeg har ikke brukt den kuren selv og vet ikke vordan den eventuelt påvirker filteret ditt. Vi får håpe at noen andre her inne kan hjelpe oss med den .

Når det gjelder kullfilter så tror jeg det er delte meninger. Jeg har ikke brukt det selv. Jeg har kjørt kuren helt ut og så tatt ett par kjappe vannbytter (med slamsuger). Uansett bør du ikke la kullfilteret stå i lenge. Da begynner det å gå i oppløsning og begynner å avgi stoffer ut i karet i stede for at det aktive kullet fanger opp forurensningi vannet. Hvor lenge skal du ha det i? En uke tror jeg skulle gi god effekt. men, jeg vet ikke, jeg tipper og antar...

Noen andre som har noe å tilføre i denne forbindelse?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap